Nem kell a tanároknak az állami tankönyv

2017.09.08. 20:04

Annak ellenére, hogy 2014-ben Hegedűs István, a tankönyvellátásért felelős akkori miniszteri biztos, többször is azt nyilatkozta, hogy 2015-re már legalább 80 százalékos lesz az állami kiadású tankönyvek aránya és ez évente növekedni fog, visszaesőben van az állami tankönyvek forgalma, valamint drámai mértékben csökkent a kísérleti tankönyvek rendelési darabszáma – derült ki a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesülete (TANOSZ) pénteki közleményéből.

Nem kell az állami tankönyv

A közleményben a TANOSZ a közelmúltban a Könyvtárellátótól kapott közérdekű adatkikérésből származó adatokat tett közzé, melyekből több dolog is kiderült. Egyrészt megállapítható, hogy 2015 óta folyamatosan csökkent az állami tankönyvek aránya, míg egyre nagyobb számban vannak jelen a magánkiadók könyvei. Számokban kifejezve ez azt jelenti, hogy míg 

  • 2015-ben 74,4–25,6 volt az arány az állami tankönyvek javára,
  • addig 2017-ben már csak 67,1 százalék volt az állami tankönyvek aránya, míg a magánkiadóké 32,9 százalékra nőtt.

Kimondható tehát, hogy az EMMI és a KLIK erőfeszítései ellenére nem sikerült elérni a Hegedűs által kitűzött célokat, sőt az idei évre 7,3 százalékkal csökkent az állami tankönyvek aránya. Mint írják, mindez annak ellenére történt, hogy az oktatási kormányzat – sokszor jogszabályellenes intézkedésekkel is – igyekezett ellehetetleníteni a magánkiadók tankönyveinek megrendelését.

Itt példaként felhozták többek közt azt, hogy a magánkiadóknak 2014 óta nincs lehetőségük, hogy új közismereti tankönyveket engedélyeztessenek, miközben az állam – többmilliárdos uniós forrásból – 2017-ra már 173 kísérleti tankönyvet vihetett be az iskolákba.

A kísérleti könyvek sem fogynak

Kiderült emellett az is, hogy hiába olcsók a kísérleti tankönyvek, 2015-höz képest mintegy 38 százalékkal esett vissza a rendelési darabszámuk. Szerintük ezek a számok azt mutatják, hogy a pedagógusok túlnyomó többsége nem elégedett nemcsak a kísérleti, hanem a közben átdolgozott, újgenerációssá váló tankönyvek szakmai-módszertani minőségével sem.

Itt az Ábécés olvasókönyvek példányszámának alakulását említették meg az időszakban, ahol az idei évre 55 százalékos visszaesés volt megfigyelhető, álláspontjuk szerint pedig ez csak azzal magyarázható, hogy a tanítók az átdolgozás után sem lelkesednek ezekért a kísérleti tankönyvekért.

A TANOSZ úgy véli, a fenti adatok azt üzenik az oktatási kormányzatnak, hogy a pedagógusok többsége nem szívesen tanít ezekből a könyvekből, ami egyébként az iskoláktól kapott visszajelzések fényében egyáltalán nem meglepő.