Az autók helyett a gyalogosoké lesz a Városliget

2021.05.05. 15:23
Zuglót és Angyalföldet pedig egy Rákosrendező fölött átívelő felüljáróval kötnék össze.

Több mint fél évszázada halad át a Városliget közepén az M3-as autópályáról érkező autóforgalom. A Budapest történelmi parkját kettészelő Kós Károly sétányon ma akkora a forgalom, mint a Petőfi hídon. Ezen szeretne változtatni a Fővárosi Önkormányzat támogatásával a kormányzat. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT) javaslatát elfogadva a kormány még 2020 nyarán határozta el, hogy a Kós Károly sétányt lezárja az autóforgalom elől, és a Városligetet teljes egészében a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak adja át.

A közlekedéspolitikai koncepció szerint a Kós Károly sétány mellett csúcsidőn kívül az Állatkerti körútról is kitiltanák az autókat (de a forgalmi korlátozás a trolibuszokat nem érintené). Az autómentes terület a Hősök terére, valamint a Műcsarnok és a Szépművészeti Múzeum előtti területre is kiterjedne.

A felszíni parkolásra (az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve) a Liget Budapest projektben épült új, Dózsa György úti mélygarázs kínál lehetőséget. Az M3-as autópálya felől érkezők azonban már kijjebb is letehetik az autójukat, ugyanis 1500 férőhelyes új P+R-parkoló épülhet az M3 autópálya-bevezető – Hungária gyűrű – Mexikói út csomópontjában,

a Mexikói úti kisföldalatti-végállomásnál. A külső kerületekből és az észak-pesti elővárosokból érkezők így sokkal könnyebben válthatnak majd az autóról kisföldalattira, villamosra vagy trolibuszra, sőt a jövőben akár vasútra is. Az új parkolók tervezésére kiírt tender hétfőn jelent meg.

A tervezési folyamat elindulásával párhuzamosan a helyiek a közlekedésfejlesztési koncepcióhoz kapcsolódó véleményüket, felmerülő igényeiket az autómentes Városliget nevű honlapon keresztül fogalmazhatják meg.

A Budapesti Fejlesztési Központ vezetője közösségi oldalán egy új közúti és villamos-felüljáró tervéről is beszámol, mely a Nagy Lajos király útja és Szegedi út vonalában épülne, összekötve Zuglót Angyalfölddel, miközben a Hungária körutat is tehermentesítheti. A vasúti sínek keresztezése mellett lehajtó épül, amely a vasúttal párhuzamosan vezeti el az autókat. 

A felüljárón átvezetett villamos az egyik leghatékonyabb fővárosi villamosfejlesztés, a most csonka 3-as villamosgyűrű továbbvezetése révén fontos kapcsolatok jönnek létre a hálózaton. 

Budapesti Közlekedési Központ javaslatára a BFK a beruházás részeként a 82-es trolibusz vonalát a Kassai térig meghosszabbítaná.

A tervezési munka szerződéses értéke nettó 1,728 millió forint, amelyet teljes egészében a kormány finanszíroz a fővárossal megkötött megállapodás szerint.