Miklós
-7 °C
4 °C

Kényszervállalkozásban a meteorológusok

2005.02.02. 14:28
A meteorológusok által alapított betéti társaság nem az Országos Meteorológiai Szolgálat tevékenységére szerződött a köztévével, hanem magára az időjárás-jelentés elhangzására. A köztévé ugyanis nem fizet klasszikus honoráriumokat munkatársainak, így a meteorológusoknak is úgynevezett kényszervállalkozást kellett alapítaniuk. Mint megírtuk a Napi ász pert fontolgat a köztévé ellen, mert nem ismerhette meg azokat a szerződéseket, amelyeket az MTV a meteorológiai szolgálattal, illetve a meteorológusok cégével kötött.

Pert fontolgat a Napi Ász a Magyar televízió ellen, mert a lap többszöri kérésre sem, ismerhette meg a köztévé és az Országos Meteorológiai Szolgálat, valamint a meteorológusok által alapított Kabala Média Bt-vel kötött megállapodásokat. A napilap azt írta: mindkét szerződés az időjárás-jelentéssel kapcsolatos, a lap azt firtatta, miért kell két céggel szerződni ugyanarra a feladatra, amikor máshol egy cég is elég.

Honor helyett számla

Németh Lajos és Vissy Károly, a Kabala Média Bt. két kültagja közös közleményben ismertette álláspontját az üggyel kapcsolatban. "A Kabala-Média Bt. 10 évvel ezelőtt alakult, a kényszervállalkozások születésének első nagy hullámában, amikor a médiumok csak úgy voltak hajlandók külső munkatársakat foglalkoztatni az időjárás-jelentések élő adásaiban, ha a szereplők - az addigi gyakorlattól eltérően - nem közvetlenül kifizetett honoráriumért, hanem vállalkozói számla ellenében kapták munkájukért járó díjazást". A meteorológusok emlékeztetnek arra, hogy ebben az időben lett a legtöbb újságíró és színész is kényszervállalkozó.

Németh és Vissy szerint a média szereplést az OMSz szolgálati rendjébe beilleszteni, munkaköri kötelességként kezelni nem lehetett, mivel az előrejelzésben dolgozó munkatársaknak csak egy töredéke volt alkalmas a meteorológiai adásokban való szereplésre (a választás joga mindenkor a médiáé volt). "Ezért az időjárás-jelentések médiumokban való interpretálása csak a meteorológus munkatársak egyénileg vállalt többletmunkája, munkaidőn kívül elvégzett feladata lehetett. Ez 1967-től, azaz az első térképes időjárás-jelentések megjelenése óta így van" - tartalmazza a nyilatkozat.

"Nem fizet kétszer ugyanazért a köztévé"

A sztármeteorológusok leszögezték, cégük nem az OMSz feladatait látja el, hanem csupán annyi a szerepe, hogy kiközvetíti az időjárás-jelentőket a médiumoknak, az adatokat a tévék az OMSz-tól vásárolják, így a szolgálatot kár nem éri, közpénz egyik cégtől a másikhoz sohasem vándorolt. Vissy Károly és Németh Lajos az Indexnek hangsúlyozta, hogy cégük nem foglalkozik időjárás-előrejelzések készítésével, vagy kereskedelmével, így mint állították, nem iagazak azok a vádak, hogy az MTV ugyanazért a szolgáltatásért kétszer fizetne.

A Napi Ász várja az MTV álláspontját kérésükről és mint elmondták, továbbra is elszántak a jogi lépésekre.