Rövid időre leállították a metróközlekedést a 4-es vonalán, mert a Szent Gellért téri állomáson füstöt észleltek vasárnap délelőtt. Kisdi Máté, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője az MTI-nek elmondta, mire a tűzoltók a helyszínre érkeztek, a füst megszűnt.
Az első vizsgálatok szerint az egyik mozgólépcső motorja füstölt. Az áramtalanítás után már nem volt gond, így a szellőztetés után visszaengedték az utasokat a Szent Gellért téri állomásra.
Március 30-án a tervek szerint megkezdi üzemszerű működését a 4-es metró, ami feleslegessé tesz számos felszíni járatot. A BKK közzétette elképzeléseit: 40 autóbusz-, 4 villamos- és 3 trolivonalon változnak az útvonalak vagy a menetrendek. A VEKE szerint a tervek több helyen javításra szorulnak, mert maratoni városnéző járatok alakulnak ki.
A 6,7 kilométer hosszú 4-es metró elsősorban a 7-es és a 33-as buszcsaládot, valamint a 47-es, 49-es villamosokat váltja majd ki, de csak részben. Ezért ezek a vonalak megmaradnak, de átalakulnak.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) alapelve, hogy az utasokat a metró használatára ösztönözze, ahol az megéri. Ott, ahol az átszállás lelassítaná az utazást, az eddigi járatok nagyrészt megmaradnak. A lakótelepekről (Őrmező, Gazdagrét) és az agglomerációból (Budaörs) új járatok visznek a metróhoz, de nem tűnnek el az átszállásmentes belvárosi és újbudai kapcsolatok sem.
Elkészült a 4-es metró tíz állomásából a nyolcadik is: a Keleti pályaudvari állomás kedden megkapta a hatóságoktól a használatbavételi engedélyeket, írja az MTI.
A Keleti pályaudvar a 4-es metró egyik végállomása, márciusra teljesen megújul a tér és vonzáskörzete: megújul a térburkolat, és egy nyitott aluljárón keresztülsétálva lehet majd átszállni a többi közlekedési eszközre.
Információink szerint súlyos biztonsági rés derült ki ma hajnalban a négyes metróban. Éjjel baknak ütközött egy automata szerelvény. Nagy kár nem történt. A legfrissebb informális jelentések szerint a vonat a beállásnál valamiért a rövidebb vágányra váltott, ezért ment neki a baknak. Tarlós István két órára berendelte magához a BKV és a BKK vezérigazgatóját.
A baleset a kelenföldi végállomáson történt. A vonat is rugalmas ütközővel van felszerelve, és a bak is rugalmas, ezért nagy kár nem történt. Információink szerint a szerelvény 25 centimétert tolta maga előtt a bakot. Elsődleges vizsgálatok szerint a biztosítóberendezés a hibás, elszámolta ugyanis a távolságot. A berendezést a Siemens szállítja.
Az, hogy mi lesz a folytatás, a Nemzeti Közlekedési Hatóságon és a közlekedésbiztonsági szervezeten múlik. Elképzelhető, hogy leállítják a próbafutást, vagy újra kell kezdeni az egészet.
A 4-es metrót a tervek szerint jövő márciusban adják át. Azt egyelőre nem tudni, hogy az átadási dátumot érinti-e a súlyos hiba.
Keressük az ügyben a BKK és a BKV sajtóosztályát.
A BKK Facebook-oldalán tett közzé egy videót, tesztfutás Alstom-vonattal az M4 alagútjában címmel.
A videót LoviGabi készítette és tette közzé a youtube-on, itt. A film jó képet ad a vonal készültségéről.
Megszerezte a végleges típusengedélyt a francia Alstom a 4-es metróvonalra szánt, Metropolis típusú szerelvényeire a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól – közölte a gyártó és a Főpolgármesteri Hivatal.
Az orosz metrószerelvény után az Alstom-kocsik is végigfutottak a 4-es metró alagútjának egy szakaszán. A próbafutás során akadt némi probléma a pályán, de a francia vonat is végigment a pályán.
A szerda esti első, úgynevezett tartampróbán még régi orosz metrószerelvénnyel tesztelték a 4-es metró Etele tértől Móricz Zsigmond körtérig tartó szakaszát, csütörtökön már egy Alstom-vonat is végigment a három állomásnyi szakaszon.
A próbafutás során a Móricz Zsigmond körtértől visszafelé feszültséghiány miatt először 20, majd egy megállóval később 10 percet várokozott az Alstom-kocsi, fedélzetén a BKV, a BKK, a DBR, az Alstom és a Siemens vezetőivel, szakembereivel. Később kiderült, hogy a pihenőidőt az okozta, hogy a vonat visszafelé is ugyanazon a vágányon jött, ami megzavarta a fékezéses energiavisszatápláló-rendszer elektronikáját, ezért az automatika "ijedtében" lekapcsolta a feszültséget, nehogy baj legyen.
Áttervezték a 4-es metró végállomásának felszíni rendezési terveit, az új tervek alapján most kezdődött el a kivitelezés. A munka 4,3 milliárd forintba kerül, és 2014-ben fejeződik be.
A Baross tér felszínének rendezése az új városvezetés hivatalba lépésekor, illetve a BKK létrejöttekor még nem volt vállalkozásba adva a kivitelezőnek, tehát a tér gyors átadására tett korábbi ígéretek eleve tarthatatlannak bizonyultak, áll a BKK közleményében. 2011-ben a BKK felülvizsgálta a korábbi terveket, mivel azok egyes részletei koncepcionálisan hibásnak bizonyultak (például az eredeti tervben a felszíni tömegközlekedési járművek közötti átszállási gyaloglási távolságok nem hogy csökkentek volna, hanem néhány esetben még nőttek is).
A tervek felülvizsgálatát követően a nyertes kivitelező cég megkezdte a munkát. A Baross tér átadása 2014-ben várható.
Sikeres volt a kedd esti teszt a 3-as metró alagútjában: az orosz kocsiknál szélesebb Alstom szerelvény mindenhol átfért, tudtuk meg a Metróért Egyesülettől. Igaz, a Határ úti megállónál csak 39 milliméter hiányzott a koccoláshoz. Ezen a szakaszon majd sebességkorlátozással kell haladnia az Alstomoknak, ami nem lesz nehéz: amúgy is 25 km/h a legnagyobb megengedett sebesség itt.
Mint arról beszámoltunk, a tesztre azért volt szükség, mert decemberben a 3-as vonalán kezdi meg a próbafutást az első, a 4-esmetróhoz érkező automata szerelvény.
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója elmondta, hogy a próbára nem azért van szükség, mert a vonalon Alstom-kocsik közlekednének a jövőben a forgalomban. Hanem azért, mert a 4-es metró infrastrukturális hiányosságai miatt a 4-esre érkező új, automata üzemmódra is képes szerelvények a 3-as metró vonalán lennének túl a kötelező próbafutás nagy részén, ezzel is gyorsítva a 4-es metró átadási folyamatát.
Házkutatást tartottak a BRFK nyomozói a 4-es metró három állomását építő, valamint az állomások belső kiépítését végző Swietelsky Kft. székházában. A rendőrök a metróépítéssel kapcsolatos iratokat vittek el.
Február 21-én házkutatás volt a Swietelsky Kft-nél, erősítette meg értesülésünket a cég. Mint közölték, a nyomozók a 4-es metró építésével kapcsolatos alvállalkozói szerződéseket, számlákat, teljesítésigazolásokat, építési naplómásolatokat vittek el. Tekintettel a terjedelmes anyagra, a dokumentumokat részben papíron, részben CD-n foglalták le.
Információink szerint Várszegi Gyula, néhány hete lemondott BKV vezérigazgató egy önkormányzati képviselő politikai akciója miatt nem vállalta a 4-es metró projektigazgatói posztját. Ezt megerősíti egy birtokunkba került levél is, amit a főpolgármester Bolla Tibornak, a BKV új megbízott vezérigazgatójának írt.
Megkerestük az ügyben Tarlós István főpolgármestert, aki a levélben foglaltakat megerősítette, nem beszélt viszont arról, hogy melyik frakció melyik képviselője gyakorolt nyomást az ügyben.
A felkínált feltételekkel nem vállalja a 4-es metró építését koordináló DBR Metró Projektigazgatóság vezetését Várszegi Gyula, a BKV volt vezérigazgatója. A főpolgármesteri hivatal hétfőn kommentál.
Várszegi Gyula megerősítette lapunknak a hírt, a feltételekről pedig csak annyit mondott, hogy ez már nem érdekes, nem aktuális a kérdés. Megkérdeztük az ügyben a főpolgármesteri hivatal sajtóosztályát is, ahol azt mondták, hogy hétfőn kommentálják az ügyet.
Kedden számoltunk be arról, hogy a BKV február 10-én lemondott vezérigazgatója a DBR Metró projektigazgatóság élén folytatja pályafutását.
Információink szerint Várszegi Gyula, a BKV február 10-én lemondott vezérigazgatója várhatóan a DBR Metró projektigazgatóság élén folytatja pályafutását. A főpolgármesteri hivatal nem cáfolta, de nem is erősítette meg a hírt. Ha az eddigi feltételek maradnak, akkor Várszegi DBR-főnökként kétszer annyit kereshet, mint BKV-vezérként.
Nem erősítem meg, de nem is cáfolom, kommentálta értesülésünket Szűcs-Somlyó Mária, Tarlós István főpolgármester kommunikációs igazgatója. Lapunk információja szerint ugyanis Várszegi Gyula, a BKV február 10-én lemondott vezérigazgatója foglalhatja el a 4-es metró beruházást koordináló DBR Metró Projektigazgatóság egy éve üres vezetői székét.
Délután kezdődik a Bamco Alagút- és Metróépítő Kkt. kontra Nemzeti Közlekedési Hatóság per a Fővárosi Bíróságon, amelyben a Bamco azt bizonyítaná, hogy jogszerűtlenül állították le az alagútfúró pajzsot 2008-ban a Gellért tér alatt. Ha a cég nyerne, nagyot javulna a pozíciója a kötbértárgyalásokon, ahol legalább 13 milliárd forint a tét. A peren végül nem született ítélet, az eljárás folytatódik.
A Bamco a közlekedési hatóság annak a 2008-as határozatának felülvizsgálata miatt indította a pert, amelyben megtiltotta, hogy a fúrópajzsok továbbhaladjanak a Gellért tér alatt. A probléma az volt, hogy a Bamco 2008 augusztusában a hatóság felszólítása ellenére, a szükséges bányakapitánysági jóváhagyás nélkül, újraindította a déli alagútépítő pajzsot és behatolt vele arra a területre, ahol egy majdani átkötő alagútnak kellett volna elkészülnie. A Bamco szerint nem kellett volna engedélyt kérni a továbbhaladásra.
Legkésőbb 2014 elején átadhatják a 4-es metró első szakaszát – mondta Tarlós István főpolgármester a Magyar Nemzetnek adott interjúban.
A 4-es metró három állomásához is terveznek felszíni díszmedencét, csakhogy menekülnek a közműcégek az üzemeltetés elől. Ha nem vállalja el valaki hamarosan, az az építkezés kárára mehet.
A Szent Gellért téri, a Rákóczi téri, és a Népszínház utcai metrómegálló felszínrendezési tervében is szerepel közterületi medence kialakítása. Mint azonban megtudtuk, a medencék üzemeltetésére egyelőre nem találtak jelentkezőt. (Többek között a Főkert vagy a Vízművek jöhetne szóba.)
Nem tervezik át a Móricz Zsigmond körtéri metrómegálló felszíni pavilonját, mert az sok időbe telne és a határidők miatt anyagi kockázattal is járna. A helyi civilek néhány hónapja azért kezdeményezték az áttervezést, mert nem akarták a szerintük környezetidegen és túlméretezett fém-üveg épületet.
A DBR metró projektigazgatóság a civil panaszok nyomán megvizsgálta a felszíni metró-kijárat áttervezésének lehetőségét, és arra jutott: a pavilont a jóváhagyott terveknek megfelelően építik meg.
Hutiray Gyula szerint nagy valószínűséggel 2015 első negyedévétől lehet majd utazni a 4-es metróval. A fejlesztésekért felelős, megválasztott főpolgármester-helyettes erről a német gazdasági klub (Deutscher Wirtschaftsclub) rendezvényén beszélt.
Furcsa jelenségre lehettek figyelmesek a péntek délben átadott Műegyetem rakparton az arra járók: a Duna-part felé eső sétányt egy ottmaradt trafóház keresztezi.
Megkérdeztük a beruházásért felelős DBR Metró Projektigazgatóságot, ahol elmondták, hogy a belógó trafót még a Gellért téri metróállomás szerkezetépítője helyezte el régebben, és ott is marad még 2012 végéig.
A Budapesti Rendőr-főkapitányság nyomozást rendelt el a BKV és az Alstom közötti, a metrókocsik gyártására és leszállítására kötött szerződéssel kapcsolatban, erősítette meg a Hír tv információját Horváth Katalin Fanni, a BRFK szóvivője. A részletekről későbbre ígért tájékoztatást.
A Hír tv értesülései szerint a hatóságok adatokat kértek a napokban a Fővárosi Önkormányzattól az Alstom-ügyben.
A szerződést a BKV október 20-án bontotta fel, miután az Alstom nem tudta időre leszállítani a 2-es metróra szánt szerelvényeket.
A 4-es metrót csak radaros, tehát nem peronfalas védelmi rendszerrel tervezték meg, az előzetes engedélyeket is erre kapta a DBR, ám tavaly a közlekedési hatóság komplex kockázatelemzés készítését írta elő. Az elemzés elkészült, egyeztetés alatt van. A BKV egy belső értekezletén már elhangzott a cég főmérnökétől, hogy peronfal nélkül aligha kapják meg az engedélyt az automata metró üzemeltetésére.
Egyes szempontokból nem is olyan nagy baj, hogy elhúzódik a vita az Alstommal a metrókocsik leszállításáról, mert biztonsági okok miatt elképzelhető, hogy a 4-es metró vonalára nem is enged automata vezérlésű metrót a közlekedési hatóság. Információink szerint a napokban egy belső egyeztetésen a BKV 4-es metróért felelős üzemeltetési főmérnöke azt mondta: egyelőre úgy néz ki, a járművezető nélküli rendszer a hatóság miatt nem mehet. A fő kifogás, hogy nincs peronfal.
A főváros cáfolta azt a lapértesülést, amely szerint az önkormányzat letett volna a 4-es metró második szakaszának megépítéséről. A főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója azt mondta: akkor lesz gazdaságos a beruházás, ha elkészül a folytatása is.
Szűcs-Somlyó Mária közölte, a beruházás második szakasza azért nincs benne a város jövő évi költségvetési koncepciójában, mert egyelőre az első szakaszt akarják befejezni, valamint a BKV-t működtetni.
A kockázatok sokasága és az akár 56-100 milliárd forintot is elérő hiány miatt Budapest jövé évi büdzséje válságköltségvetés lesz, derül ki a Népszava birtokába került koncepcióból. Csak a legszükségesebb fejlesztésekre lesz pénz, a 4-es metró folytatására nem.
A BKV információink szerint nem tud hozzáférni az Alstom 37 milliárd forintos bankgaranciájához, amit egyébként a metrókocsi-szerződés garantálna a magyar közlekedési cégnek. A francia vállalat ugyanis beperelte a BKV-t, azzal az indokkal, hogy csak pénzt akar szerezni a működéshez. Ez ingatja Kocsis István vezérigazgató székét, nem a keddi kommunikációs baki.
Az új metrókocsikat gyártó Alstom Transport beperelte a BKV-t egy nanterre-i bíróságon, ezért a magyar közlekedési cég nem tud hozzáférni a 37 milliárd forintos bankgaranciához, ami a metrókocsi-szerződés felmondása után járna neki.
Úgy tudjuk, hogy az Alstom érvei egyszerűek: a franciák állítása szerint a BKV nem azért mondta fel a szerződést és akarja lehívni a felmondás esetére járó 37 milliárd forintnyi bankgaranciát, mert gondjai vannak a szerelvényekkel, szerintük az események valódi mozgatórugja az, hogy a magyar cég nehéz pénzügyi helyzetben van, és gyorsan forrásokhoz akar jutni. Az Alstom érvei alátámasztására idézi Tarlós István főpolgármester sajtónyilatkozatait, amelyekben a BKV nehéz anyagi helyzetéről beszél.
Az Alstom sajnálattal értesült a BKV azon bejelentéséről, amely szerint a közlekedési vállalat felmondja a budapesti 2-es és 4-es metróvonal szerelvényeinek szállítására kötött szerződést, áll a cég lapunknak elküldött közleményében. A vállalat vezetőit meglepte a bejelentés, mert megítélésük szerint a szerződés felmondása nem alkalmazható.
Az Alstom hangsúlyozza, hogy a szerelvények műszaki paraméterei teljes mértékben megfelelnek a BKV által jóváhagyott és a Nemzeti Közlekedési Hatóság által 2007. augusztusában kiadott előzetes típusengedélyben rögzített szempontoknak.