Csütörtökön tárgyalja a Fővárosi Közgyűlés az úgynevezett hajléktalanrendeletet, ami meghatározza majd, hol nem létezhetnek életvitelszerűen a hajléktalanok Budapesten.
A Fővárosi Önkormányzat már megszerkesztett egy szép nagy zónatérképet, ami a világörökségi területet és annak védőzónáját tartalmazza, de ehhez csatlakoztak most a kerületek is, akik külön kijelöltek hajléktalanmentes övezeteket a területükön.
Összesen tíz kerület tartotta érdemesnek a 23-ból, hogy külön tiltást adjon ki. Az egyik legtöbb közterületet a II. kerület jelölte ki, Csepel is egy szép nagy zónát határozott meg, legalábbis a felsorolás alapján. A XIII. kerület azonban elegánsan az összes kerületi kezelésű közterületet idesorolta, amivel egyértelműen kiemelkedik a hajléktalanfóbiás városrészek közül. A Ferencvárosban a padokat is ide sorolták: „utcabútorok (padok), valamint a zöldfelületet körül fogó kőtámfalak és azok külső határától számított 50 méteres terület”.
A XI. kerületben tiltott hely lett a valószínűleg nagy forgalmat bonyolító Fülőke utca, a Susulyka utca és a Pereszke utca.
A főváros térképe innen tölthető le, a kerületek részletes javaslatai pedig innen.
Szerdán kapott építési engedélyt a Váralagút tetejének átépítési terve, majd csütörtök hajnalban ismét leesett róla és szörnyethalt egy férfi. Az önkormányzat próbálkozott már számos elrettentő módszerrel, nem jött be egy sem. Most teljesen átépítik a gyilkos tetőt.
A napokban kapta meg az építési engedélyt a Váralagút tetejének beépítési terve. A jövő héten írja ki az önkormányzat a kivitelezői tendert, augusztus közepétől várhatóan belül egy vaskorlát, kívül pedig egy erős lejtésű fémtető akadályozza meg, hogy részeg bulizók az Alagút húsz méter magas párkányára kiülve lógassák a lábukat.
Szélturbinák, dunai vaporettók, gyaloghidak, húszezres uszoda, új park: így nézhet ki majd a XIII. kerület a nemrég elkészült húsz éves fejlesztési terv szerint.
Elkészült a XIII. kerület 2033-ig szóló fejlesztési terve, amit Tóth József, angyalföldi polgármester mutatott be sajtótájékoztatón. Elhangzott, hogy az elmúlt években 102 ezerről 110 ezerre nőtt a lakosságszám, ráadásul a mostani lakosok 53 százaléka az elmúlt húsz évben költözött a kerületbe.
A XIII. kerületben jelenleg 6 négyzetméter feletti az egy lakosra jutó zöldfelület aránya, amit a következő húsz évben 8-10-re emelnének. A kerület a fejlesztési terv szerint erősen elkötelezett a zöld beruházások iránt: megvizsgálják például a szélenergia hasznosításának a lehetőségét. Kérdésre elhangzott, hogy szélturbinák ott képzelhetők el, ahol nem laknak, például a Népszigeten.
A Népszigettel egyébként is nagy tervei vannak az önkormányzatnak, de a rendezetlen tulajdoni helyzet nem segíti ezek végrehajtását. Tóth József reményei szerint a következő években rendeződhet a tulajdoni helyzet, és a kerület tervei szerint egy Lido-szerű rekreációs központ váltja fel a mostani "retro-jelleget".
A napokban szakaszosan több tucat megállni tilos táblát tettek ki a Flórián téri lakótelep utcáiban. A tábla alatti piktogram szerint elszállítják azok autóját, akik péntek reggel 7-től vasárnap este 6-ig az érintett helyen parkolnak.
A parkolók egy részéből fejvesztve menekültek az autósok, egy másik részén pedig úgy reagáltak, mintha ki se lenne téve a tábla. Mint egyikük elmondta, annyira valószínűtlennek tartja, hogy az eddigi belső lakótelepi parkolóban ilyen tiltás legyen, hogy el se hiszi. Aki elhajtott, az is nehezen talált parkolóhelyet, hiszen az egész környéket megszórták a tiltó táblákkal.
A kánikula miatt egyre többen választják a légkondi beszerelését a lakásba vagy irodába. A gond ott kezdődik, ha védett, netán világörökséghez tartozó műemléki homlokzatot csúfítanak el a fémdobozba csomagolt kültéri egységek. A jelenség egyre gyakoribb, a Város Szíve blog össze is gyűjtött belőle egy csokornyit.
A legszembeötlőbb példa a Belgrád rakpart 18 szám alatti épület. A ház 1895-ben épült, kerületi helyi védelem alatt áll.
Három-négy napja homokdomb épült az Országbíró sétány hasonló nevű nagy játszóterén, éppen a hintáknál, számol be róla a jarokelo.hu.
A jelenségre nem találtak magyarázatot, ezért az önkormányzathoz fordultak.
Keddi fejlemény, hogy a domb felét belehordták a homokozóba, a másik fele továbbra is a gumiszőnyegen hever. A játszótér önkormányzati tulajdonban és kezelésben van.
Update: A XIII. Kerületi Közszolgáltató Zrt. reakciója:
A XIII. Kerületi Közszolgáltató Zrt. homokcserét végez. Erre higiéniai okokból rendszeresen szükség van. A homokcserék kapcsán logisztikai megfontolások miatt először a homok kiszállítása történt meg az összes játszótérre. A homokot szilárd burkolaton tároltuk le azért, hogy ne károsítsuk a zöldfelületeket, illetve hogy az ne keveredjen a szórt (gyöngykavics) burkolattal. A homok elterítését munkatársaink folyamatosan végzik. A cikkben említett játszótéren a homokcsere 2013. május 8-án befejeződött, ahogy ezt a csatolt fénykép is igazolja. A jövő hét folyamán a munkálatok minden játszótéren befejeződnek.
Büszkén posztolták ki az óbudai önkormányzat facebook-oldalára, hogy működik a szökőkút a nemrég átépített Promenádon. A látványterveken ugyan sokkal több víz ömlik a cickókból, de mi így is örülünk.
Természetesen ahogy minden második kommentelőnek, nekünk is a cicik jutottak először az eszünkbe a szökőkútról. De keressük a szobrászművészt, hátha valami mást kell látni benne.
Olvasónk hívta fel a figyelmet az Index Fórum I. kerületi topikjában kialakult háborgásra a várnegyedbeli BKK-s tartóoszlopokkal kapcsolatban. A fotókon látszik, hogy a Futár-projekt utastájékoztató tábláinak tartói rendesen elütnek a régies környezettől, sőt még a BKV archaizáló megállótábláitól is.
"Ennyit a műemlékvédelemről, ami egy 40x50 cm-es tetőkibúvó ablak miatt 13 évig tartó jogi eljáráshoz asszisztált, pedig az nem ennyire volt zavaró látvány.", írta az egyik hozzászóló. Egy másik hozzászóló egyenesen nem is érti, "hogy egy 3 percenként közlekedő járathoz mi a francnak kell ilyen digitális hülyeség."
Látva az Óbudan parkoló lovak fotójat, gondoltam hátha érdekel titeket, ahogy ugyanez a két paci a XIII. kerületi, Kassák Lajos utcai Kaiser Söröző elé kikötve várja, míg a gazdáik iszogatnak, írta Mihály. Tiszta Vadnyugat! A kép a múlt héten készült, telefonnal, tette hozzá.
Mint a napokban írtuk, egy másik olvasónk az óbudai Polgár utcai lakótelepi parkolónál kapta le a két lovat, amíg azok az Árkád sörözőben szomjukat oltó, vagy a Retró rétesezőben rétesező lovasaikra vártak.
Olvasónk küldte be ezt az érdekes képet: az óbudai Polgár utcai lakótelepi parkolónál parkoló lovak várják lovasaikat.
A lóparkoló az Árkád nevű kocsma előtt és a Retro rétesező mellett van, így a lovasok valamelyik helyet látogathatták meg, ha éppen nem sétálni szottyant kedvük a közeli Fő téren.
A lovak elpotyogtatott nyomaival már egyszer találkozunk 2010 nyarán az Árpád hídi kerékpárút kanyarjában, amikor a döbbenetes témában cikk is született a Kerékagy blogon. A lovasok javára írandó, hogy azóta nem találkoztunk lócitromokkal a környéken, mint ahogy most sem.
Lóval egyébként a KRESZ szerint lehet közlekedni a városban. Vigyázni kell vele azonban, ha ijedős, nehogy megugorjon a dudaszóra. Ugyanakkor vigyázni kell arra is, nehogy egy ijedős kerékpáros a Dunába ugorjon ijedtében, ha szembe jön vele a kerékpárúton egy lovas.
Az V. kerület 57 darab fát tud elhelyezni a kivágott Kossuth téri fák pótlásaként, a pótlási kötelezettség miatt a többinek most keresik a helyet. Először körbekérdezik a szomszéd kerületeket, és ha ott nem kell, mehetnek a pótlandó fák a helyszíntől kilométerekre, Csepelre. A zöldek szerint ennek viszont nincs értelme.
Belváros a fapótlásban illetékes, így 57 darab fa biztosan a mi kerületünkben lesz elhelyezve, tájékoztatta lapunkat az V. kerület sajtóosztálya. Jogszabály szerint azonban ahány fát kivágnak egy beruházás során, annyit kell visszapótolni a kivitelezőnek. Ha ez nem megy teljesen, akkor lehetőség van Budapest más részén – akár a másik felén is – beültetni a pótfát. Vagy megváltást kell fizetni érte, ami milliókkal terhelné meg az önkormányzat kasszáját.
Illegális hajtányozókat kapcsolt le a rendőrség 15-én éjszaka a Fehérvári úton. Hamar kiderült, hogy műegyetemi diákok így szerették volna hazaszállítani járművüket a néhány nappal korábban befejezett egyetemi hajtányversenyről.
A rendőrség szabálysértési eljárás keretében vizsgálja az éjszakai hajtányozás körülményeit, válaszolta megkeresésünkre az ORFK sajtóosztálya.
Megkezdődik a százlakásos passzívház építése a főváros XIII. kerületében, miután a városrész képviselő-testülete elfogadta a beruházási célokmányt. 2011 közepén döntöttek az új bérház felépítéséről, amely a Reitter Ferenc utca–Zsinór utca–Jász utca–Fáy utca által határolt területen lesz. A teljes egészében önkormányzati beruházás összköltsége 2 milliárd 194 millió forint.
Különös látványban lehet része annak a napi több ezer turistának és budapestinek, aki a főváros büszkeségének számító Duna-korzón andalog: több helyen felduzzadtak a sétány fáinak gyökerei, ledobva magukról a térkőburkolatot. Még a külföldiek kedvenc fotótémája, a korláton ülő Királylányka szobor is összekomponálható egy eróziós térkőkupaccal.
Azt nem tudni, hogy proteines izomnövesztő-tartalmú készítménnyel kokszolják a korzó fáit, hogy hirtelen ilyen duzzadhatnékuk támadt, vagy lokális minitektonikus mozgások eredménye a púposodás, mindenesetre megkerestük a belvárosi önkormányzatot, hogy szándékozik-e valamit tenni a látvány megszüntetése érdekében. A választ még várjuk.
A korzóbeli állapotokra a Kihasználatlanul blog nyomán figyeltünk fel.
Ugyan az elfogott és előállított bűnözők száma jelentősen csökkent, a józsefvárosi rendőrök háromszor annyi állampolgártól tizenötször annyi helyszíni bírságot hajtott be 2012-ben, mint 2011-ben, áll a rendőrkapitányság éves jelentésében, amit szerdán tárgyalt a VIII. kerületi önkormányzat.
A rendkívüli létszámhiány és a megnövekedett feladatmennyiség miatt ugyan csökkent az elfogott és előállított személyek száma, ám a fokozott ellenőrzések és a helyszíni bírsággal kapcsolatos "előnyös jogszabályváltozás" miatt 2012-ben 300 százalékkal több személyt bírságoltak meg, és 1500 százalékkal nőtt a kiszabott bírságok összege – áll a kerületi rendőrkapitányság éves jelentésében. (A tavaly hatályba lépett szabálysértési törvényben 20 ezer forintról 50 ezerre nőtt a kiszabható helyszíni bírság maximuma.)
A rendőrség beszámol arról, hogy a kerületben elkövetett bűncselekmények száma megnövekedett. Az egyes kategóriákon belül például negyedével több (289) kifosztás, viszont 8 százalékkal kevesebb gépkocsifeltörés (501) és 8 százalékkal betöréses lopás (480) történt. A 2012-es sláger a nyakláncletépés és táskakitépés volt.
A jelentés szerint a kerületben működő 112 térfigyelő kamera nagyban segítette bírságolást, a helyszíni bírságok felét ez a felvételeik alapján szabták ki. A teljes éves bírságbevétel 139 millió forint volt a kerületben, ami a rendőrségi anyag szerint elkövetőnként 39 ezer forintos átlagot jelent. Ha ugyanezt az összeget a józsefvárosi lakosoktól szedné be a rendőrség, fejenként közel kétezer forintra kéne mindenkit megsarcolnia.
„Szépen elrendezett világban élhetünk, nem lesz semmi baj velünk, ha jók leszünk” – búg Katona Klári hangja a Horváth Mihály téri iskola elé kitett hangszórókból. A hangszórók mellett félkörben hat vadonatúj zöld-sárga járőrkocsi dekkol a díszburkolaton, mellettük sötétkék egyenruhába bújt közterület-felügyelők feszítenek. Várják Kocsis Mátét, a VIII. kerület polgármesterét, hogy ünnepélyesen is átadja a kocsikat.
Az előzetes sajtóanyag szerint a polgármester az autókért cserébe határozott fellépést fog kérni a köztéri rend őreitől, például a szemetelők, csikkeldobók ellen. Végignézve a felügyelői állományon, valóban domborodnak a kisebb-nagyobb pocakok, na de hogy villogó járőrkocsik üldözzék a megtévedt józsefvárosi dohányosokat, kicsit túlzásnak tűnik.
A téren fúj a szél, csattognak a járművekre kihelyezett kis papírzászlók. Gimnáziumba igyekvő diákok széles mosollyal mennek el a parádé mellett, majd ki-kitekingetnek a fenti tanteremablakokból. Talán arra számítanak, hátha lepottyan nekik is egy kis sütemény Kocsis Mátétól.
Új felfogásban készült el a 3-as metró káposztásmegyeri végállomásának terve: intermodális csomópontként összeépül a vasúttal, a villamossal és a buszterminállal. Májusban írják ki a kiviteli tervekre a pályázatot, az építés a 3-as metró tervezett meghosszabbításával párhuzamosan 2014 és 2020 között várható.
Az újpesti önkormányzat honlapján közzétették a 3-as metró végállomását, a váci vasútvonal elővárosi megállóját, a környéki buszjáratokat összegyűjtő buszterminált és a 14-es villamos végállomását egybeépítő intermodális csomópont terveit.
A nap képét twittelte Tóth István az Urbanista blogon keresztül a pár hónapja átadott IX. kerületi Csarnok tér bomlott díszburkolatáról, azzal a megjegyzéssel, hogy gyalog se merne rálépni, nemhogy autóval ráhajtani.
A tankcsapdán néhány napja biciklivel zötyögtem keresztül, de nem volt nálam fényképezőgép, hogy megörökítsem. Annál inkább volt Tóth Borinál, aki a jarokelo.hu-nak küldte el a szintén a helyszínen, de egy más ponton készült fotóját, azzal a megjegyzéssel, hogy a Fővám téri piac mögötti Csarnok teret felújították, 2013 januárjában adták át, a frissen lerakott útburkolat azonban már feltöredezett, a kövek elmozdultak.
A jarokelo.hu örömteli módon arra szakosodott, hogy az ilyen lakossági panaszokat egybecsatornázza, és csesztesse velük az illetékes önkormányzatokat, vagy közműcégeket. A lap meg is kereste a Ferencvárosi Vagyonkezelő Zrt.-t, amelynek vezérigazgatója csütörtökön válaszolt is. Eszerint a 83-as trolit a 4-es metró Fővám téri megállójának elkészültéig, azaz elvileg 2013 május 31-ig a friss díszburkolatra terelték, nem lévén jobb megoldás. A burkolat azonban nem bírta a trolik okozta terhelést.
A cég azt ígéri, hogy a jó idő beálltával, várhatóan április 6-án megkezdik a burkolat helyreállítását.
Több villámpályázat is beérkezett lapunkhoz a belvárosi polgármester által nemrég kiírt Peter Falk-szobor ötlettenderre.
Olvasók küldték be Proli Depp miniblogján megjelent képet, ami a 2012-ben felállított Hild téri Rikkancs-szoborra utal.
Peter Falk, avagy Columbo hadnagy szobrának tervére írt ki pályázatot a Belváros polgármestere.
Az V. kerületi Falk Miksa utca Szent István körút felőli oldalán egy olyan teresedést alakít ki a belvárosi önkormányzat, ahova Peter Falk, azaz Columbo hadnagy szobra kerülne. A szoborra írt ki most ötletpályázatot Rogán Antal polgármester. A szobornak egész alakosnak, felismerhetőnek és életszerűnek kell lennie. A beadási határidő április 2.
Az önkormányzat ugyan a kiírásban nem említi, hogy mit keresne Columbo hadnagy szobra a Falk Miksa téren, a wikipedia azonban megadja a magyarázatot. Eszerint Peter Falk saját elmondása alapján a nagyszülei révén orosz, lengyel, cseh és magyar felmenőkkel rendelkezett. Egyes, hivatalos dokumentumokkal alá nem támasztott információk szerint dédapja a Pester Lloyd egykori főszerkesztője, Falk Miksa volt. (wikipedia.hu)
A városszíve blog már a pályázat kiírása előtt kiszúrta az előterjesztést, amiben akkor még simán lecolombózták Columbo hadnagyot. A kiírás már javított formában jelent meg az önkormányzat honlapján, egy Kéthly Anna-szobor és egy ismeretlen szobor megalkotására szóló felhívás mellett.
Ön milyen Columbo-szobrot képzel el? Ha van ötlete, a képet küldje el az ugyelet@mail.index.hu címre.
Mostanáig tartott a kutyás keresés, azért hogy kiderüljön, eltemetett-e valakit a törmelék a Stromfeld Aurél úton, írta blogjában Váczi János, a XII. kerületi önkormányzat alpolgármestere vasárnap este.
A bejegyzés szerint feltehetően az olvadás és a kiadós esőzés miatt omlott az útra egy szakaszon a Bajor Gizi Színészmúzeum kőkerítése és kertje. A látvány a rendőr és tűzoltóautók fényében katasztrófafilmbe illő volt, de szerencsére senki se szorult a föld és a romok alá. Váczi János lapunk érdeklődésére közölte, hogy bár az épület minisztériumi tulajdonban van, mindent megtesznek a lehető leggyorsabb helyreállítás érdekében.
A 8,99 milliárd forintos ajánlatával a Switelsky-WHB konzorcium nyerte a Várkertbazár-rekonstrukció kivitelezésére kiírt pályázatot, a szerződéseket csütörtökön alá is írták. Az I. kerület további 6,4 milliárd forintot fordít a kapcsolódó fejlesztésekre. A munkákat uniós forrásból finanszírozzák.
A Várkertbazár több elemre bontható, az építkezés során ezek külön funkciókat kapnak. Északról lefelé haladva az első a volt testőrház épülete, ahol a kortárs kreativitás házát rendezik be, kiállításokkal.
Nyaktörő ugratóba hajthat a gyanútlan sofőr a fővárosi Népfürdő utcánál. Ahogy az videónkon is látszik, a kocsik alja gyakran nagyot koppan az aszfalton, amint a sofőr áthajt a gödrön.
Megkerestük a XIII. kerületi önkormányzatot, ahol elmondták, hogy a Főtáv Zrt. nemrég csövet cserélt az út alatt, majd a visszatemetett munkagödör megsüllyedt. A kerület észlelte a hibát és jelezte az alvállalkozónak, aki ki is tett egy figyelmeztető táblát. Többet nem tudtak tenni, mert az út a fővárosi önkormányzat kezelésében van.
Mint azt háttérinformációként megtudtuk, az útbontások után az esetek 70-80 százalékában megsüllyed a talaj, ezt általában a kivitelező garanciában, öt napon belül javítja.
A Főtáv felügyeletét is ellátó Budapesti Városüzemeltetési Központtól a következő választ kaptuk: A kivitelező Force Kft. ügyvezetőjének tájékoztatása szerint a problémát az útburkolat süllyedése okozza. A feltárás után azonosítható pontosan, hogy tömörítési vagy más egyéb problémából (pl. vízkimosásból) adódik a kár. A tegnapi napon megtörtént a helyszínbejárás a BKK és a kivitelező szakembereivel.
Hozzátették: garanciális munkáról van szó és természetesen a vállalkozó helyreállítja az utat a BKK elvárásainak megfelelően. A kivitelező a mai nap délután megkezdi a feltárást, majd helyreállítja a burkolatot. A határidő nagyban függ a feltárás eredményétől, ami után megállapítható, hogy az útalap süllyedése milyen okból következett be és ezt milyen módon tudja a kivitelező javítani.
A Klauzál tériek nyilvános Facebook-csoportjának lapján jelentek meg először fotók a Dob utcai díszkövezetről, ami a felújított utcaszakasz december 15-i átadása után alig több mint egy hónappal már feljött több helyen.
Megkerestük a VII. kerületi önkormányzatot, mégis, hogy sikerült ezt a rekordot beállítani.
Mint megtudtuk, Dob utca Károly körút – Kazinczy utca közötti szakaszát tavaly október 15. - december 15. között alakították át, összesen nettó 83,2 millió forintért.
Átadták a XIII. kerületi Pozsonyi út második megújult szakaszát. A nyolcvanmillió forintos költséget az önkormányzat állta.