Csömör egyre több felüljárót akar

2007.10.29. 01:15
A Budapest melletti Csömör az első autós település lehet, mert az M0-ás járda nélküli felüljárói miatt jelenleg csak kocsival biztonságos a közlekedés a faluban. Az önkormányzat most azt állítja, nem kettő, hanem öt felüljárót kértek a beruházótól. Az építő, a szerződések és az alpolgármester cikke sem erről tanúskodik.

Nem a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. felejtette le a csömöri felüljárókról a járdákat és a kerékpárutat, áll a társaság vasárnapi közleményében. A hír megerősíti lapunk cikkének állításait, miszerint az önkormányzat nem kérte, hogy a faluban és közvetlen környékén épült felüljárókat úgy alakítsák ki, hogy a nem autóval közlekedők is biztonsággal használhassák azokat.

„Az érvényben lévő építési engedély, melyet a Pest Megyei Közlekedési Felügyelet adott ki, külön nem írt elő kerékpárutat egyik felüljárónál sem. Előzetesen a csömöri önkormányzat, mint szakhatóság is hozzájárult az engedélyezési tervben leírtakhoz. Itt sem volt szó kerékpárútról. Többek között ezen engedély alapján adták ki az építési engedélyt és készítették el a kiviteli terveket” – áll az MTI-hez eljuttatott közleményben.

Egyértelmű, hogy erről nem kell beszélni

„Öt gyalogosok által is használható felüljáró megépítéséhez kötöttük az M0-ás építését” – mondta az Indexnek Csömör alpolgármestere, Vella Nándor. Elmondása szerint három épülne a falu különböző részein, kettő pedig a már működő felüljárókon húzódna.

Ez egyébként azt jelenti, hogy jelenleg egyetlen gyalogos közlekedésre alkalmas felüljáró sem található a faluban, mert a három gyalogos létesítmény még csak tervekben létezik. A másik kettőről pedig hiányzik a járda.

Kérdésünkre Vella Nándor elismerte, hogy a megépült felüljárókra „külön nem kérték a járdát, de egyértelmű volt, hogy azokat csak így lehet megépíteni.”

A falu egyébként valóban lobbizott a gyalogos átkelőkért, noha nem a szóban forgó felüljárókon szerették volna kialakítani azokat. (Ahogy előző cikkünkben írtuk, a falu fő közlekedési útjától távol épített felüljárók felesleges kerülőre kényszerítik a gyalogosokat, így ráadásul sokan választják majd a rövidebb, de járda és közvilágítás nélkül veszélyesebb utat).

Felüljáró, járda nélkül

A csömöri lap szeptemberi számába írt cikkében az alpolgármester bizonyítékát adta annak, hogy hivatala síkra szállt a gyalogosokért. De annak is, hogy valójában három felüljárót kértek, nem pedig ötöt: „Az építési engedély feltételeként a területen megépítendő gyalogos és kerékpáros felüljárók elkészítését szabtuk. Ezt a másik oldal előbb szóban, majd írásban is megígérte. A tervek közé bekerült három helyszín is, így az önkormányzat kiadta a szükséges papírokat” - írta Vella Nándor.

Az Index birtokába került építési engedélyek egyébként nem is három, hanem csak két felüljáróról beszélnek. Az utat építő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. fellebbezésében pedig azt szerette volna elérni, hogy ne kelljen megépítenie a falu által kért két gyalogosátkelőt és az egy bekötőutat, mivel szerintük nem az ő feladatuk ezek kialakítása. A kérést információink szerint elutasították.

Keresztbe konzultálás

Mindazonáltal az ügyet a társaság nem söpörheti le könnyedén az asztalról, mivel az önkormányzatnak jogában áll, hogy ne vegye át az utat és a műtárgyakat. Ebben az esetben pedig az egész M0-projekt is megakad. Vella Nándor lapunknak hangsúlyozta, nem céljuk, hogy ilyen radikális eszközhöz nyúljanak, és remélik, tárgyalásos úton is megoldást találnak.

Az önkormányzat korábban szakmai megbeszélést is összehívott az ügyben, mondta az alpolgármester. Az ott elhangzottakról azonban nem hallott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. általunk megkérdezett illetékese. Mint később megtudtuk azért, mert az egyeztetésen nem vett részt olyan, aki döntési pozícióban lett volna.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. korábban említett közleménye megemlíti, hogy november 14-ére konzultációra hívták a vasárnapi demonstrációt szervező civil szervezeteket. A Csömöri Civil Egyesület vezetője, Fábri István azonban tőlünk hallotta először a hírt. Elmondta, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója, Reményik Kálmán valóban találkozóra invitálta őt a jelzett napra, de ezt már korábban megbeszélték. Tudomása szerint más civil szervezet nem kapott meghívást a konzultációra.