A MÁV ellenőrizni kezdte a diákigazolvány-matricákat
További Belföld cikkek
- A végzős osztályok tablójára került Hoppál Péter képe egy pécsi gimnáziumban
- Őrbódé kapott lángra Budaörsön
- Letenye felé lezárták az M7-es autópályát Balatonvilágos térségében
- A bicskei gyermekotthon igazgatójának áldozatai százmilliós kártérítést kaptak
- Megdőlt a rekord a Balatonon, ekkora pontyot még nem fogtak
Kalauzhátizsák
"Több kötettel kellene közlekedniük jegyvizsgálóinknak" - indokolták a MÁV-nál korábban azt, hogy a kalauzok miért nem vetik egybe a bélyeg kódszámát a diákigazolványon szereplő intézménynévvel. A valóság az, hogy az összes magyarországi felsőoktatási intézmény neve és kódszáma elfér egy vékony kis füzetben. A Békéscsaba-Budapest vonalon történt ellenőrzés után úgy tűnik, hogy erre már a vasúttársaság vezetői is rájöttek.
"Jegyvizsgálóinknak az egészségügyi felszereléstől a menetrendig annyi holmit kell begyömöszölniük válltáskájukba, hogy lassan hátizsákkal kell járjanak" - nyilatkozza az Indexnek Bakos Csaba, a MÁV Szegedi Igazgatóságának személyszállítási osztályvezető-helyettese. A kódszámokat tartalmazó lista nincs a kalauzok kötelező felszerelése között, az ellenőrzések alkalomszerűek. Akit tetten érnek, annak a teljes áru menetjegy megváltásán felül négyezer forint büntetést kell fizetnie, valamint számíthat a vasúti rendőrség feljelentésére. A hivatalos okmánnyal való visszaélés akár egy év felfüggesztett szabadságvesztésbe is kerülhet.
Stabil bevétel a csalóktól
A több tízmilliárd forintos veszteséggel működő MÁV ellenőrzési rendszerének hiányosságait magyarázza, hogy az államtól a jogosulatlanul igénybe vett kedvezmények után is megkapják az árkiegészítő támogatást. "A vasúttársaság helyében én sem fordítanék nagy energiákat a csalók kiszűrésére, különben elesnék egy stabil bevételtől" - mondja az Indexnek a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) egyik, neve elhallgatását kérő tisztviselője, utalva arra, hogy a 67,5 százalékos kedvezmény megvonásával jóval kevesebben utaznának vasúton. A GKM munkatársa szerint az ösztönzőrendszert kellene megváltoztatni.
Változást az hozhat, hogyha a diákigazolványokba épített csipet végre használni tudnák. A tervek szerint a vasúti jegyvizsgálókat, távolsági buszvezetőket, BKV-ellenőröket ezek leolvasására alkalmas készülékekkel szerelik fel, a hologramos bélyeg így feleslegessé válik.
Arról nem sikerült információt szerezni, hogy ezeket hová gyömöszölik a jegyvizsgálók.