Eredeti ötletek

2000.07.14. 07:34
A várakozásoknak megfelelően csökkent az autólopások száma Magyarországon, amióta bevezették a gépjárművek eredetvizsgálatát. Az elmúlt félévben 4617 személyautót loptak el, míg a múlt év hasonló időszakában 5610 autólopást regisztráltak a hatóságok. A Népszabadság információi szerint az ORFK mégis változtatásokat tervez. Belügyminisztériumi források az Indexnek megerősítették, hogy valóban készül a területet szabályozó kormányrendelet módosítása. Kercs László ezredes azonban határozottan tagadta a napilap értesüléseit, és az MTI-nek úgy nyilatkozott: nem tervezik a szerződések felbontását.
A Népszabadság információi szerint az ORFK nem kívánja meghosszabbítani szerződéseit az autók eredetvizsgálatát végző cégekkel. Ez öt céget érintene, de ezek a gazdasági társulások további alvállalkozókkal kötöttek szerződéseket a munka elvégzésére. A Trans Holding Group Kft. 175 alvállalkozóval dolgozik az ország egész területén. Az elmúlt fél évben mintegy ezer esetben találtak meghamisított autót összekapcsolt szervizhálózatukban. Az eredetvizsgálat ára hengerűrtartalom, életkor, és járműtípus szerint változik. Ezért a minimum 4900 és a maximum 30000 forintos vizsgálati díjak között ingadozik.

Kell az egységes technológia

A megjelent cikk azt állítja, hogy az ORFK a szerződések lejárta után nem cégeket szeretne pályáztatni, hanem technológiákat. Varga Ferenc a THG Kft cégvezetője szerint már a legelején ezt kellett volna tenni, mert csak ,,egységes technikai, és informatikai hátterű rendszer képes a feladat tökéletes megoldására."

Csökkent az autólopások száma
Mégis felülvizsgálják a törvényt
- Ez akkor is így van, ha esetleg nem mi leszünk a befutók - kommentálta Varga Ferenc a hírt, majd hozzátette, nem érti, hogyha a technológiákat versenyezteti majd az ORFK, akkor miért fontos a cégek kiléte. A technológiákat egyébként levédték a cégek, és már a pályáztatásnál világos volt, hogy csak azok szerepelhetnek, akik képesek finanszírozni a beruházásokat.

Kercs László elmondta, hogy az eredetvizsgálat szerződéseit három évre kötötték, és azt csupán 2001. február elseje után lehet felmondani. A szerződések azonban azt is rögzítik, hogy a nyertes cég még a szerződésbontás után is folytathatja tevékenységét, mert ezt a hat hónapos felmondási idő biztosítja.

A Népszabadság úgy tudja, az ügy hátterében az áll, hogy szinte valamennyi nyertes cégben dolgoznak olyan volt rendőrök, akik leszerelésük előtt részt vettek az eredetvizsgálatra kiírt rendszer kiválasztásában. Ezt az értesülést az ORFK-n nem kommentálták.

A rendelet

Az eredetvizsgálatról szóló kormányrendelet tavaly júliusban lépett életbe, és ennek értelmében a használt autók adásvételekor az új tulajdonost csak jármű ,,tisztaságát" igazoló törzskönyv megléte esetén jegyzi be a rendőrség. A rendelet értelmében a használt autókat az esedékes műszaki vizsga alkalmával, illetve az autó adásvételekor kell ellenőrizni. Az ellenőrzés kiterjed a motor és alvázszám vizsgálatára, ami az esetleges megváltoztatást szeretné kiszűrni. A tárca ezzel a gépjárműlopások számát szerette volna csökkenteni, mert a rostán a vizsgálati módszerek miatt elméletileg fennakadnak a lopott, illetve átalakított autók. A vizsgálat bevezetésének hatására ténylegesen csökkent az autólopások száma, bár információink szerint így sem lehetett elkerülni, hogy minden hamis autót kiszűrjenek. Ennek az oka, hogy a rendeletben nincsen egyértelműen szabályozva a vizsgálati rendszer működése. Mivel az eredetvizsgálat eredményét nem jegyzik be az autó forgalmi engedélyébe (nincs jelezve vizsgálat sem), a tulajdonos nyugodt szívvel kereshet fel más vizsgáló céget, ahol esetleg sikeresen átengedik autóját.

Több sebből vérzik

Ezt Szőnyi Zsolt a Klub - közlekedési - Rádió ügyvezető igazgatója is megerősítette. A közlekedés specifikus rádióba rengeteg bejelentés érkezett a hallgatóktól, amelyek azt erősítették meg, hogy ,,a rendszer több sebből is vérzik. A vizsgálatot végző cégek sokszor slendrián módon hajtják végre a vizsgálatot, és több hallgatójuk megerősítette, hogy az egyik ponton átjutottak, de a másik helyen kiszűrték az autójukat."

Ezzel kapcsolatban az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője a következőket mondta:

- Abban az esetben, ha szabálytalanságot fedeztünk fel az eredetvizsgálatra jogosult cégeknél, akkor a rendőrség intézkedett, s ennek nem egyszer az lett a vége, hogy alvállalkozói állomásokat kellett bezárni - hangsúlyozta.

Információnk szerint a Belügyminisztériumban napirenden van a kormányrendelet módosítása. Erről pontos információkat még nem tudtak mondani, de az biztosnak látszik, hogy az ORFK gyakorlati tapasztalatit próbálják a készülő módosításban beépíteni.