További Bulvár cikkek
A történet 30 éve kezdődött. Az oroszok már a 2102-es kombi tervezésénél alkalmazták a Volkswagen által "feltalált" költségtakarékos Baukastenprinzip-et (építődoboz-elv). Minden eddig készült, Fiat 124-re hajazó Lada ugyanazt a váltót, motort, gyújtást kapta, kis változtatásokkal. Kiszedem, megbuherálom, és berakom a jó öreg 2102 kombi rövid differenciálművét, és az ezeröcsi feltépi az aszfaltot. Ugyanaz minden kocsiban a hátsó híd, a fékek, a szélvédő, a futómű. Az ülések típusok között csereberélhetők, mindegyik műszerfal jó mindenhová. A Lada valódi sziget (értjük: SZIGET) a többi márka kavargó típus- és évjárat-tengerén. Termosztát kell? Szamara vagy nem Szamara, ennyi csak a kérdés, és biztos működni fog. 30 év alatt igazán összerázódik a konstrukció, itt a kor már nem állapot, hanem érdem.
![]() |
![]() |
||
A motorháztetőn: "Fogadd,
Hazánk, az első gépkocsit!" (1970 április, az első Lada 2101 kijön a gyártósorról. ) |
|
A félreértések elkerülésére: az új Lada értékesítés sajnálatos leamortizálódása nem a csalódott arcú vásárlói tömegek rendszerváltó pálfordulása miatt követlezett be. Emlékezzünk vissza, a Lada sokáig vezette az eladási listákat. Bejött a kilencvenes évekelején nyomatott reklám: Lada - az újrakötött barátság.
Az új kocsik ára egyszer nagyot emelkedett, aztán másfél évig nem változott. De a Ladára áhítozó tömegek közel egymillió forintot nem tudtak adni az új családtagért. A szállítások az orosz hazából mindig más okból akadoztak,
mi pedig egyébként is Ejrópába nyomulunk, ugye. Most csak Szamarát kapni, az új 2110-est, meg a pár éve megújult Nivát, de azokat akciósan. (Figyeljük meg a HungaroLada honlapján, kissé alul: a Lada-korszak nem ért véget!)
A Niva új típusait csak az interneten csodálhatjuk meg: | |
![]() |
|
ötajtós 2131-es | |
![]() |
|
platós 2329(?)-es | |
![]() |
|
brutál tuning Bigfoot Niva | |
![]() |
|
páncélozott pénzszállító |
A hátsókerékhajtású igazi
Lada (2104, 2105, 2107) itthon évek óta nem kapja meg a
típusengedélyt. Hiába ott a motoron az amerikai
befecskendező, az elosztó nélküli komputeres gyújtás és a
szabályozott katalizátor, ez már nekünk nem elég európai. A
tesztelésre behozott néhány példány értékesítéséhez is
alig kapta meg az engedélyt a HungaroLada.
Németország keleti felében ezt azért nem csinálták meg az
emberekkel. Ha 13 ezer márkáért is, de kapható az új 1,7-es
motorral a tufák által itthon csak parasztmercinek titulált
kocka ezerötös. A neve Lada Classic, ősszel még biztos
kínálták, pédául az EuroLada
oldalain.
Kis hazánkban ennyi év után sem ereszt a Lada-érzés. Akármilyen furcsa, tetszőleges autótípusból itt a négyajtós+csomagtér jármű számít AZ autónak. Ezt keresik leginkább még a Mazda 323 tucatnyi változata közül is, mert bizony a Wartburgra és a Zsigára emlékezteti a polgárokat. És persze sokadik életciklusukat élik az öreg Ladák is. Eldobni kár volna, újra amúgy se telik. Mindig lesz, aki felújítja. A most futó "bezúzzuk a Zsigáját" Suzuki reklámról mondani sem kell - kissé elfogódva - mit gondolunk, hova dugják.
A Ladát a benne alkalmazott, tartósra túlméretezett alkatrészek eleve tuningra predesztinálják. El lehet képzelni a tervezőket, ahogy ruszki precizitással leintegrálták a terhelés megoszlását, az eredményt megküldték 2,8-as biztonsági szorzóval és hajrá kész a dugattyú. Ezért bírja ki az utcai használatra szánt alkatrész a 110-120 lóerős spéci motor terhelését. Lada tuningműhelyek sora működik az országban, motoralkatrészeket, 4-csöves kipufogókat, komplett motorokat lehet kapni.
Egyébként Lada témában a
világháló is elég jól el van eresztve. Jancsiszeg
oldalai a VFTS világba kalauzolnak el. Orosz Lada oldal is annyi van, hogy Volgát lehet velük rekeszteni. A hivatalos honlap mellett mellett elérhetők technikai fórumok és ismertetők.
A nagy keresők is csak úgy ontják a Ladás találatokat. Nem
szabad kihagyni az ausztrál(!) Lada hívek oldalait. Mutatnak képet egy Nissan motoros hosszú orrú ralli Niva Hawk-ról, állítólag 260 km/h a végsebessége.
A Lada topic nemrég nyílott az Index Törzsasztalban, és nyár óta létezik magyar nyelvű Lada levelezőlista (feliratkozás egy üres levéllel ezen a címen: lada-subscribe@onelist.com Az eszmecsere itt nem kizárólag Lada-tuningról
folyik: alkatrész-lelőhelyek címei, szerelési és
beállítási tanácsok forognak közkézen. A LadaKlub oldala a http://www.extra.hu/ladaklub címen érhető el.
Amúgy kedvcsinálónak pedig itt olvasható egy korábbi hozzászólásom a levelezőlistáról (a porlasztás rejtelmei, avagy hova fejleszthető karburátor ügyileg a széria motoros Lada).