Árpád
-1 °C
9 °C

A FinTimes megbocsátott, Orbán viszont nem

2006.01.12. 09:55
Orbán Viktor jogászokkal konzultál arról, mit tegyen a személyét illető vádaskodások miatt, amelyek a Financial Timesban jelentek meg.

Jóllehet a Financial Times (FT) elfogadta a Fidesz bocsánatkérését azért, hogy a párt itthoni lapokban közzétett hirdetéseiben kétségbe vonta az angol lap pártatlanságát, Orbán Viktor mégsem bocsátott meg a brit lapnak. A volt miniszterelnök a Nap-keltének adott csütörtök reggeli nyilatkozatában arról beszélt, hogy az elhíresült mellékletben, amely a magyar kormány propagandisztikus céljainak felelt meg, az ő személyét negatívan érintő megjegyzések is napvilágot láttak.

Így például a lap őt xenofóbnak nevezte. (Ez idegengyűlölőt jelent.) Orbán szerint ez a jelző Nyugat-Európában a legnagyobb sértések közé számít, és fontolgatja, hogy mit kéne tennie emiatt. Orbán elmondta, hogy a lap szerint ő idegen tőkéről is beszélt, ilyen kifejezést azonban ő sosem használt. A lap idézte Kövér László köteles beszédét is a 2002-es választási kampányból, Orbán szerint azonban ez sem felel meg a valóságnak.

Az FT szerdai válaszában visszautasította a Fidesz vádját, hogy újságírói az alapvető etikai normákat megsértve hamis állításokat tüntettek fel tényként.

Pedig már majdnem rendeződött az ügy

Az FT vezető szerkesztője korábban azt írta Deutsch Tamásnak: a Fidesz bocsánatkérésével hajlandóak lezártnak tekinteni az ügyet. Az FT levélben válaszolt szerdán: a londoni lap vezető szerkesztője Deutsch Tamás fideszes képviselőnek írt, aki január 6-án levélben kért bocsánatot a Financial Timestól az üzleti napilap decemberi Magyarország-melléklete miatt elhangzott kijelentések miatt.

Az FT a Fidesz által közzétett "Bunda" című hirdetések miatt követelt bocsánatot. A Fidesz hirdetése az FT szerint azt sugallta, hogy a magyar kormány megvásárolta a Financial Times pozitív véleményét abban a mellékletben, amelyet az angol lap készített Magyarországról.

Az FT vezető szerkesztője, Hugh Carnegy azt írta: a Financial Times "nagyon örül", hogy a Fidesz elismeri a lap szerkesztőinek és tudósítóinak objektivitását, professzionalizmusát és függetlenségét. Tudomásul veszi egyben a Fidesz sajnálkozását a Financial Times integritásának megsértése miatt.

Hugh Carnegy szerint ugyanakkor a Financial Times erőteljesen visszautasítja azt a feltételezést, hogy a magyar kormánynak bármilyen formában előzetes betekintése lett volna a Magyarországról készült külön riport tartalmába. "Nem tesszük lehetővé, hogy bármely külső fél hozzáférhessen szerkesztőségi anyagaink tartalmához a közlésig, így a magyar kormány is ugyanúgy juthatott hozzá a Magyarország-jelentéshez, mint Ön, vagy bárki más" - áll a levélben.

Deutsch Tamás levelében azzal érvelt, hogy a Fidesz nem a lap szavahihetőségét akarta kétségbe vonni. Állítása szerint a kampány azért indult, mert Gyurcsány Ferenc a parlamentben, egy nappal a melléklet megjelenése után tagadta, hogy fizettek volna az FT-nek. Később azonban be kellett ismerniük, hogy hirdetéseket helyeztek el a lapban.