E-mail terjed a Nógrádi-balesetről

2000.10.31. 19:07
Futótűzként terjed egy e-mail Nógrádi László autóbalesetéről. A levelet a közlekedési miniszter szóvivője felháborítónak és nevetségesnek tartja, szerinte csúsztatásokkal és hamis vádakkal van tele. Közben a tragikus baleset a politika színpadán is nagy port kavart. A kék lámpa használatát szabályzó rendelet Kuncze Gábor szerint jó, csak nem tartják be. Állítása szerint a jelenlegi kormányban az államtitkároktól kezdve a főosztályvezetőkig mindenki kék lámpát használ. A kormány bejelentete, a megkülönböztető jelzések használatát újraszabályozzák.
Az október 28-án történt miniszteri balesetet feltáró e-mail futótűzként terjed, az Index több helyről is megkapta. Az írás szemtanúkra, rendőrökre és televíziós nyilatkozatokra hivatkozik.

A minisztérium szerint a levél nevetséges

Felháborítónak és nevetségesnek tartja a levelet Boros István a Közlekedési és Hírközlési Minisztérium sajtófőnöke. A miniszter az árokparton ülve mondta a mentősöknek, hogy ne vele foglalkozzanak, hanem inkább a súlyosan sérült lánnyal. Nem érti, hogy a levél írója miért állítja azt szemtanúkra hivatkozva, hogy Nógrádi László követelte a mentősöktől, hogy őt szállítsák el a mentőhelikopterrel - hangsúlyozta.

Az Országos Sajtószolgálat közleményt adott ki, eszerint az első mentőautó 9.22-kor érkezett ki a baleset helyszínére. Az ő információik alapján riasztották a 10.05-kor a balatonfüredi, majd a budapesti helikoptert. A legsúlyosabbnak látszó sérültet - a csurgói lányt - a kiérkező mentőhelikopter a kaposvári kórházba szállította, míg a comb- és lábszártörést szenvedett húszéves fiút mentőautóval vitték a marcali kórházba. Az ő állapota a kórházba érkezés előtt hirtelen súlyosbodott, az intenzív osztálynak 10.50-kor adták át. A két sérült elszállítása után érkezett meg csak a budapesti helikopter, mely a minisztert és feleségét vitte az Országos Traumatológiai Intézetbe.

Az e-mail többek között azt is taglalja, hogy az Audi háromszáz méteres féknyomot hagyott. A sajtófönök mindössze fél méteres nyomról nyilatkozott, és szerinte az sem igaz, hogy a miniszteri autó "telibe kapta" a Trabantot. A két autó eleje ütközött össze, az Audi kétszer megpördült, és úgy kötött ki az árokban. Fizikailag elképzelhetetlen az is, hogy százötven méteren keresztül tolta maga előtt a roncsot - mondta.

Az Audi kizárólagos magyarországi importőre - mely neve elhallgatását kérte -, a rendőrségi nyomozás ideje alatt nem kíván nyilatkozni abban a kérdésben, hagyhat-e egy blokkolásgátlóval felszerelt A6-os Audi féknyomot.

A levélről már a rendőrség is tud

Egy ilyen e-mail akár vírust is terjeszthet, ezért ki sem szabad nyitni - mondta el Urbán Tamás, a rendőrség internetes részlegének vezetője. Amennyiben a levél valótlanságokat állít, akár nagy nyilvánosság előtt elkövetett rágalmazás is megvalósulhat.

Túl sok politikus használ megkülönböztető jelzést

Kövér László, a FIDESZ elnöke túlzottnak tartja azok körét, akik jelenleg megkülönböztető jelzést használnak. A pártelnök az MTI-nek úgy nyilatkozott, megítélése szerint a hat közjogi méltóságot és a két védett minisztert kivéve nem indokolt, hogy mások is használhassanak megkülönböztető jelzéseket, kivéve a rendkívüli helyzeteket és a diplomáciai testületeket szállító konvojokat - fűzte hozzá.

Kövér László tudomása szerint a miniszterelnök már korábban utasította Pintér Sándor belügyminisztert, vizsgálja felül az 1996-ban Kuncze Gábor - akkori belügyminiszter - által aláírt, erre vonatkozó rendeletét.

A rendelet nem rossz, csak nem tartják be - mondta el az Indexnek Kuncze Gábor. Az akkori szigorítások nyomán az államtitkároktól és több minisztertől is visszavonták a kék lámpa használatát. Ha egy politikus késésben van, akkor arra van a mobiltelefon, hogy használja - folytatta. A megkülönböztető jelzés csak akkor megengedett, ha életek forognak kockán, és ezért egy miniszter a helyszínre is ki akar látogatni. Elmondása szerint a jelenlegi kormányban az államtitkároktól kezdve a főosztályvezetőkig mindenki kék lámpát használ.

A kormányülés utáni sajtótájékoztatón Borókai Gábor kormányszóvivő elmondta, a miniszterelnök felkérte a belügyminisztert, hogy a kormány következő ülésére készítsen előterjesztést a megkülönböztető jelzés kiadásának és használatának szigorítása érdekében.

A szabályozás várhatóan november végéig elkészül, tudta meg az MTI Felkai László, a belügyi tárca közigazgatási államtitkárától.

Futótűzként terjedő e-mail
,,Bizonyára hallottátok, hogy a közlekedési miniszter Audija nem messze tőlünk széttrancsírozott egy Trabit a benne ülő fiatal sráccal és leánnyal egyetemben. A fiú 21 éves volt, a kisebbik fiam barátjának öccse. Ifjú jegyespár. Meghallgattam a hírt a Kossuthon, aztán megnéztem a tv2-n, az RTL-en, végül az m1-en. Utána ma a kisebbik fiam beszélt az egyik volt osztálytársával, aki ma közlekedési rendőr, és az esetnél helyszínelt. A végső konklúzió megdöbbentő és elkeserítő!

Vagyis a tények:
A Trabant szabályosan haladt Boglár felől Fonyód felé. Hosszú kocsisor követte. Nem előzte meg senki, mert 60-as tábla és záróvonal védi a kanyarodni szándékozót ezen a veszélyes szakaszon. Már több száz méter óta lassított, kint volt az irányjelzője, balra szándékozott nagy ívben lefordulni a hetesről, ott, a kereszteződésben, ahol a záróvonal véget ér.
Az Audi irtózatos sebességgel végig előzte a gépkocsioszlopot. A forduló trabit telibe kapta. A 300! méteres féknyom alapján a zsaruk 165-180 km/órás ütközősebességet állapítottak meg. Az Audi 150 méteren maga előtt tolta a roncsot, a két szerencsétlen összezúzva kizuhant a roncsból a földre. Az Audi fejre állt. Működtek a légzsákok, a sofőr némi karcolást szenvedett, sokkosan nyilatkozott a tv2-nek is, a riporter kérdésére ő csak 130 km-es sebességet mondott. A miniszter agyrázkódást szenvedett, és eltört a jobb karja 3 helyen. Felesége az arcán sérült könnyebben.
Kisvártatva megjött a mentőhelikopter, amely a minisztert és nejét tanúk állítása szerint a helikopteres mentős tiltakozása ellenére, a miniszter követelésére a Kútvölgyibe repítette. A csurgói lányt a mentős követelésére végül mégis felvették, és letették Kaposváron a kórházban, ahol több műtéten esett át, állapota most is válságos. A rendőrök szerint nem fog életben maradni.

Jóval később megjött a mentőautó, és az összezúzott fiút Marcaliba vitte, ahol műtét közben meghalt.

Közben a helyszínre ért Sinkovics ezredes, megyei közlekedési főzsaru. A felvett helyszínelési jegyzőkönyveket begyűjtötte, zsebre gyűrte, és minden sajtónak, tv-nek azt nyilatkozta, hogy a vizsgálat szerint a trabantos szabálytalanul, irányjelző nélkül elébe fordult a megkülönbeztető jelzéseit szabályosan használó, nyolcvan kilométernél valamivel gyorsabban közlekedő Audinak. Szemtanúk állítása szerint nem használt szirénát, csak a kék fény villogott a tetején.
Este a minisztérium sajtószóvivője a tv-knek azt nyilatkozta, hogy a miniszter kifejezett kérése volt, hogy a trabantos párt vigyék helikopterrel, de a mentősök az ő állapotukat ítélték súlyosabbnak!!!

A tv2-ben és az RTL-en nyilatkozott egy óvatos, idősebb helybéli szemtanú, aki kimondta, hogy szabályosan, irányjelzővel fordult a Trabant.

Az éjjel ismeretlenek beverték az ablakait.

Ez Magyarország, a 2000. év végén."