Eufrozina, Kende
8 °C
19 °C

Kigyulladt metró a gyakorlaton

2000.12.13. 03:37
Kigyulladt metró száguldott be a Batthyány téri megállóba, a sűrű füstben csak hetven embernek sikerült kimenekülnie. Minden másodperc óráknak tűnt, mintha minden múló pillanat egy-egy emberéletet követelne. Pedig csak egy mentési gyakorlat volt, melyben tizennyolc gépjármű hatvankilenc tűzoltója vett részt.
Mindenki tudja a dolgát
Hatalmas lendülettel érkezett be a kigyulladt metró a Batthyányi téri állomásra, a sűrű füsttől alig lehetett látni. A hangosbemondón nyugodt, de határozott hangon szólították fel az utasokat, hogy hagyják el az állomást az időközben felfelé menetbe állított mozgólépcsőkön. A metróból megindult tömeg kissé pánikszerű rohanása után a néma csöndet jajveszékelések és sikoltozások törték meg, de a sűrű füstben továbbra sem lehetett látni.

Minden másodperc óráknak tűnt, mintha minden múló pillanat egy-egy emberéletet követelne. Pedig csak egy mentési gyakorlat volt, melyben tizennyolc gépjármű hatvankilenc tűzoltója vett részt.

Ki kell jutni a metrónak az állomásra

A metró vezetőjének mindent el kell követnie, hogy a szerelvény kijusson az állomásra, mert akkor van a legnagyobb esély arra, hogy kimentsék az embereket - mondta el lapunknak Cziva Oszkár, a tűzoltási és mentési osztály vezetője. A kocsikban például vészfék sincs, nehogy a pánikba esett utasok megállítsák a szerelvényt.

Ha a metró az alagútban reked, két oldalról oltják
A gyakorlat során minden szituációt kipróbáltak. Hetvenen saját lábukon hagyták el az állomást, őket csak a hangosbemondón keresztül kellett irányítani. A könnyebb sérülteket a tűzoltók közrefogva kísérik ki, ha szükséges még a speciális légzőálarcukkal friss levegőhöz is juttatják őket. A súlyosabbakat hordágyra fektetik, és mindent megtesznek azért, hogy minél hamarabb kapjanak a felszínen orvosi segítséget. A gyakorlat során az életmentő kutya is jól vizsgázott, a sűrű füst ellenére megtalálta azt a pánikba esett férfit is, aki a szerelvényben "bújt" el.

A tűz eloltása után utasítást adnak a BKV-nak, hogy indítsák be az úgynevezett vonali elszívót - folytatta a mentési osztály vezetője. Az alagútban található szellőzők segítségével pillanatok alatt füstmentesítik az állomást.

Az alagútban rekedt metró mentését is az állomásról kezdik

A metró meglévő biztonsági rendszere gyakorlatilag kizárja, hogy két szerelvény összeütközzön. Cziva Oszkár elmondása szerint olyan baleset azonban előfordulhat, hogy a metró az alagútban reked. Ilyenkor a tűzoltóság mindkét állomásra kivonul, és két oldalról kezdi meg a mentést.

A füstmentesítést a vonali elszívó végzi
Mindenkinek megvan a saját feladata. A metróvezető segédjének például még a tűzoltók kiérkezése előtt végig kell menni a szerelvényen, és ki kell nyitnia a kocsik közötti átjárókat. A BKV külön mentőszolgálattal is rendelkezik, és a gyakorlat során bebizonyosodott, hogy határozottan tudják végezni munkájukat, amíg a tűzoltóság meg nem érkezik.

A megelőzés a legfontosabb

Szerencsére ritkán vannak metrótüzek - mondta Cziva Oszkár, a legfontosabb itt is a megelőzés, és a BKV mindent megtesz ennek érdekében.

A gyakorlatot Demszky Gábor főpolgármester, Bakondi György, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vezetője és Kökényesi Antal, Budapest rendőrfőkapitánya is megtekintette.