Miklós
-7 °C
4 °C

Kigyulladt metró a gyakorlaton

2000.12.13. 03:37
Kigyulladt metró száguldott be a Batthyány téri megállóba, a sűrű füstben csak hetven embernek sikerült kimenekülnie. Minden másodperc óráknak tűnt, mintha minden múló pillanat egy-egy emberéletet követelne. Pedig csak egy mentési gyakorlat volt, melyben tizennyolc gépjármű hatvankilenc tűzoltója vett részt.
Mindenki tudja a dolgát
Hatalmas lendülettel érkezett be a kigyulladt metró a Batthyányi téri állomásra, a sűrű füsttől alig lehetett látni. A hangosbemondón nyugodt, de határozott hangon szólították fel az utasokat, hogy hagyják el az állomást az időközben felfelé menetbe állított mozgólépcsőkön. A metróból megindult tömeg kissé pánikszerű rohanása után a néma csöndet jajveszékelések és sikoltozások törték meg, de a sűrű füstben továbbra sem lehetett látni.

Minden másodperc óráknak tűnt, mintha minden múló pillanat egy-egy emberéletet követelne. Pedig csak egy mentési gyakorlat volt, melyben tizennyolc gépjármű hatvankilenc tűzoltója vett részt.

Ki kell jutni a metrónak az állomásra

A metró vezetőjének mindent el kell követnie, hogy a szerelvény kijusson az állomásra, mert akkor van a legnagyobb esély arra, hogy kimentsék az embereket - mondta el lapunknak Cziva Oszkár, a tűzoltási és mentési osztály vezetője. A kocsikban például vészfék sincs, nehogy a pánikba esett utasok megállítsák a szerelvényt.

Ha a metró az alagútban reked, két oldalról oltják
A gyakorlat során minden szituációt kipróbáltak. Hetvenen saját lábukon hagyták el az állomást, őket csak a hangosbemondón keresztül kellett irányítani. A könnyebb sérülteket a tűzoltók közrefogva kísérik ki, ha szükséges még a speciális légzőálarcukkal friss levegőhöz is juttatják őket. A súlyosabbakat hordágyra fektetik, és mindent megtesznek azért, hogy minél hamarabb kapjanak a felszínen orvosi segítséget. A gyakorlat során az életmentő kutya is jól vizsgázott, a sűrű füst ellenére megtalálta azt a pánikba esett férfit is, aki a szerelvényben "bújt" el.

A tűz eloltása után utasítást adnak a BKV-nak, hogy indítsák be az úgynevezett vonali elszívót - folytatta a mentési osztály vezetője. Az alagútban található szellőzők segítségével pillanatok alatt füstmentesítik az állomást.

Az alagútban rekedt metró mentését is az állomásról kezdik

A metró meglévő biztonsági rendszere gyakorlatilag kizárja, hogy két szerelvény összeütközzön. Cziva Oszkár elmondása szerint olyan baleset azonban előfordulhat, hogy a metró az alagútban reked. Ilyenkor a tűzoltóság mindkét állomásra kivonul, és két oldalról kezdi meg a mentést.

A füstmentesítést a vonali elszívó végzi
Mindenkinek megvan a saját feladata. A metróvezető segédjének például még a tűzoltók kiérkezése előtt végig kell menni a szerelvényen, és ki kell nyitnia a kocsik közötti átjárókat. A BKV külön mentőszolgálattal is rendelkezik, és a gyakorlat során bebizonyosodott, hogy határozottan tudják végezni munkájukat, amíg a tűzoltóság meg nem érkezik.

A megelőzés a legfontosabb

Szerencsére ritkán vannak metrótüzek - mondta Cziva Oszkár, a legfontosabb itt is a megelőzés, és a BKV mindent megtesz ennek érdekében.

A gyakorlatot Demszky Gábor főpolgármester, Bakondi György, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vezetője és Kökényesi Antal, Budapest rendőrfőkapitánya is megtekintette.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!

Varázslatos Szicília

Baboci2006 felhasználónk jóvoltából vadonatúj fotók segítségével visszatérhetsz a nyárba!