Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Rákosmentén a tömegközlekedés vihet, Szegeden az autópálya hozhat

2006.04.07. 09:21
Az országgyűlési választások után kiderül, hogy hoz-e Szegeden politikai tőkét az autópálya megépítése, vagy a helyiek folytatják a tizenhat éves hagyományt, és az ellenzékre adják voksukat. A főváros XVII. kerületében, ahol ugyancsak mindig az országosan első helyezett (a választáskor éppen ellenzéki) párt jelöltje nyert, pártja lecserélte a négy éve befutó szocialistát, de ettől még a szavazók az új jelöltet büntethetik az elmaradt közlekedésfejlesztésért.

Huszonhat választókerületben 1990 óta mindig annak a pártnak a jelöltje nyert, amelyik az országos választáson is az első lett. Mivel a rendszerváltás óta a választás eddig mindig hatalomváltást is jelentett, úgy is fogalmazhatunk, hogy ezekben a körzetekben mindig az ellenzék nyert.

Az ország kevésbé fejlett részein futott be sorozatosan az ellenzéki jelölt, jellemző, hogy Győr-Moson-Sopron vagy Fejér megyéből egyetlen ilyen körzet sincs, az országos átlaghoz képest elmaradottabb Borsod-Abaúj-Zemplén megyéből vagy Békésből három, illetve két választókerület nyertesét is mind a négyszer az országosan is győztes párt adta.

Araszolnak a dugóban

Budapesten hét ilyen, többnyire fejletlenebb vagy külsőkerületi mintakörzet van. Egyike ezeknek a XVII. kerület. Itt hiába győztek 2002-ben a szocialisták, mégsem Devánszkiné Molnár Katalin indul az MSZP-s mandátum megvédéséért, hanem Alexa György. Az ellenzék így nem személy szerint neki róhatja fel, hogy a közlekedésfejlesztésben az elmúlt négy évben sem történt változás.

A tanácsi időktől kezdve ígérik a Rákosmentén élőknek, hogy meggyorsítják a bejutást a városba. A reggeli csúcsforgalomban a kétszer egysávos utakon a buszok csak araszolnak a dugókban, és a húszperces menetidő helyett gyakran egy óra alatt, vagy még lassabban teszik meg az utat.

A kampányidőszakban minden jelölt megígéri, hogy megoldják végre a közlekedési problémákat. Ígértek már meghosszabbított kettes metrót, gyorsvillamost, sűrűn közlekedő elővárosi vonatot, buszsávot, útszélesítést. A szép tervekből semmi sem lett, bár most a jelöltek egyformán azt mondják, hogy a rákosligeti vasútállomás mellett épül új buszvégállomás, ahonnan a kerületiek a jelenleginél sűrűbben járó elővárosi vonatokkal érnék el alig húsz perc alatt a Keleti Pályaudvart - természetesen a következő ciklusban.

#alt#
Hipermodern átszállóhely lesz - ciklusok óta a következő ciklusban (Fotó: Barakonyi Szabolcs)

Földutat aszfaltoztak

"Legnagyobb tragédiánk a közlekedés, nem véletlenül érdemeltük ki a Rákosborzasztó elnevezést" - mondta Riz Levente, a Fidesz 32 éves, középiskolai tanár jelöltje, aki az Orbán-kormány idejéből a szépre is tudott emlékezni; 2001-ben 35 kilométer földutat aszfaltoztak le, de még ez is kevés volt ahhoz, hogy Koltai Ildikó megvédje mandátumát.

Az idegölő reggeli dugók ellenére Rákosliget, Rákoshegy, Rákoscsaba népe a Fideszre, a rákoskeresztúri lakótelepen élők többsége inkább a szocialistákra szavaz. Az ingadozók Rákoscsaba-Újtelepről, Akadémiaújtelepről és Rákoshegy déli részéről indulnak négyévente a szavazóköreikbe.

Körjáratot a kerületieknek!

A kerület lakosainak száma ráadásul folyamatosan növekszik, a közszolgáltatások viszont nincsenek ehhez igazítva. Az iskolákban, óvodákban, orvosi rendelőkben és az utakon nagy a zsúfoltság.

A Fidesz jelöltjének ígéretei jórészt a közlekedésfejlesztéssel kapcsolatosak. Úgy gondolja, hogy nem lenne gondja a 2010-es újraválasztással, ha addigra kétszer kétsávos út vezetne a belső kerületek felé, sűrűbben járó és tisztább elővárosi vonattal lehetne bejutni a Keleti Pályaudvarhoz, közvetlen buszjárat lenne Rákoscsaba és az Örs vezér tere között, és körjárat kötné össze a XVII. kerület részeit.

#alt#
Reggeli dugó a Pesti úti felüljárónál (Fotó: Barakonyi Szabolcs)

Kérdés, hogyan érné el mindezt. Riz Levente szerint nem lehet probléma: "Reméljük, hogy mi adjuk a gazdasági minisztert, és akkor elég lesz bemennem hozzá és meggyőznöm".

Ők is aszfaltoztak

Alexa György, a szocialisták XVII. kerületi jelöltje, a Miniszterelnöki Hivatal kommunikációs tanácsadója, nem a helyiek közlekedéssel való elégedetlenségében látja, hogy mindig az ellenzéki jelölt fut be. "A kulcs a megjelenésben van - mondta. - Amikor alacsony a részvétel, akkor a jobboldal a nyertes, amikor sokan jönnek, akkor mi. Különben is, a Polgármesteri Hivatalt 1998 óta az MSZP-SZDSZ koalíciója irányítja."

Alexa egy év eleji önkormányzati felmérésre hivatkozva állítja, hogy a jobboldaliaknak ugyan valamivel nagyobb a szavazási hajlandósága, de a XVII. kerületben nincs kormányváltó hangulat. "Az elmúlt nyolc évben látványosan fejlődött a kerület, bár van néhány súlyosabb probléma, de közeledik a megoldás" - mondta. A közlekedésfejlesztésben elért eredmények között, csakúgy, mint Riz, a földutak aszfaltozását említette.

És hogyan nézne ki a kerület 2010-ben, ha mandátumot szerez? Fejlettebb lesz a közlekedés és az infrastruktúra, és befejezik a csatornázást. Első lépésben leülne a BKV illetékeseivel, és átnézné velük a kerület közlekedését. (A közlekedési cég egyébként maga is arra készül, hogy átszervezi a kerület buszait, hogy a csabaiaknak ne kelljen átszállniuk a rákoskeresztúri kerületközpontban.)

Medgyessy-Gyurcsány elintézte

Szegeden hosszú évek óta frusztrálta a várost az M5-ös autópálya. Az útépítők a kilencvenes évek végén megálltak a várostól ötven kilométerre lévő Kiskunfélegyházánál, a hiányzó szakaszon szinte minden hétre jutott halálos baleset. Az autópályát Kiskunfélegyháza és Budapest között viszont nem tudta mindenki megfizetni; miközben a többi pályát ezerötszáz forintért tíz napig akár folyamatosan lehetett használni, addig az M5-ösön egy oda-vissza menet került hatezer forintba.

A Medgyessy-kormány bekapcsolta az autópályát a matricahálózatba - az más kérdés, hogy mindez horribilis összeggel terhelte a költségvetést -, a Gyurcsány-kormány a határig megépítette a hiányzó szakaszt, ezzel az ellenzék kezéből egy fontos szegedi kampányelemet csavart ki az MSZP. Vagy mégsem?

#alt#
Medgyessy, Gyurcsány, Botka - autópályaépítők (Fotó: Huszti István)

Munkahely, az kell

"Könnyű feljutni Pestre, örül neki a város, de ettől még kevés a munkahely és alacsonyak a bérek" - mondta az 50 éves Kalmár Ferenc. A Fidesz-KDNP jelöltjének eddig fel sem tűnt, hogy a Csongrád megyei 3-as választókörzetben eddig mindig az ellenzék futott be. Szerinte ez nem is számít, most már mindenki volt hatalmon.

A választókerület lakóinak többségét a panellakók teszik ki, és hiába volt panelfelújítás, Kalmár szerint sok embernek még a havi ezerforintos törlesztőrészlet is gondot okoz.

A műszaki végzettségű jelölt (aki 1994 óta önkormányzati képviselő) programjában a munkahelyteremtő beruházások ösztönzése, a csatornázás, a szegénység leküzdése, fedett uszoda építése és a kistérségi együttműködés áll a főbb helyeken.

Botka a közlekedésre koncentrál

Botka László, az MSZP-SZDSZ jelöltje, a város polgármestere bízik egy közelmúltban készült felmérésben, miszerint Szeged polgárainak kétharmada szerint a városban "jó irányba mennek a dolgok".

#alt#
Szavazataikkal is meghálálják az autópályát? (Fotó: Huszti István)

Az autópályát Szegedre hozó 33 éves politikus 2010-re is nagyrészt a közlekedéssel kapcsolatos ígéreteket tett: megépítené az M43-as gyorsforgalmi utat Szegedtől a román határig, valamint egy vasúti és közúti vegyeshidat is építene a város déli részén, a második világháborúban lebombázott vasúti híd helyén. Egy harmincmilliárdos fejlesztésből Szeged tömegközlekedését is rendbe tenné, többek között felújítaná a villamosparkot és a vágányokat, valamint parkolóházakat létesítene.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!