További Belföld cikkek
Lukács András, a Levegő Munkacsoport vezetője úgy véli, a védőövezet csökkentéséről nem születhetett volna döntés a Környezetvédelmi Tanács jóváhagyása nélkül, ezért a környezetvédők az Alkotmánybírósághoz fordulnak. A szakember úgy látja: a kormány első döntése azért talált az Országos Környezetvédelmi Tanács egyetértésére, mert az európai normák is a száz méteres távolságot preferálják. Lukács szerint a sáv felére csökkentése miatt az autópálya mentén fekvő települések lég- és zajszennyezése megtöbbszöröződhet, ami az ott élők egészségét is veszélyeztetheti.
A levegő védelmével kapcsolatos egyes szabályokat rögzítő rendelet egyértelműen az EU-jogharmonizáció keretében került elfogadásra. A jogszabály készítői azonban elmulasztották a hazai gyakorlattal összevetni a szabályokat, így bekerült a szövegbe egy olyan kitétel, ami minden olyan létesítmény működtetését kizárja, ahol állandóan, avagy ideiglenes jelleggel emberek tartózkodnak. Így az elfogadott szöveg tanúsága szerint az M3-as új szakaszán nem nyitható benzinkút, büfé, de még csak egy vécékkel teli pihenő sem.
Szerettük volna kideríteni a kormányrendelet módosításának a hátterét, a kormány autópályákkal és környezetvédelemmel foglalkozó tárcái hogyan látják a rendelet váratlan módosítását, miért maradt el az egyeztetés, mit gondolnak a Levegő Munkacsoport álláspontjáról. A kancelláriáról a Közlekedési Minisztériumhoz, a tárcától pedig a Nemzeti Autópálya Rt-hez irányították az Index munkatársait.
Az autópálya-építő cég kapcsolati igazgatója szabadságon van, így csak egy névtelenséget kérő munkatársat idézhetünk, aki kapkodásnak és a hozzá nem értésnek tudja be, hogy száz méterben határozták meg először a védőtávolságot. Szerinte bár igaz, hogy ez az európai normáknak megfelel, de hazai viszonyokban nem tartható be ez a távolság. Ráadásul még mindig kidolgozatlan a jogszabály, mert nem rögzíti, mit kell érzékeny növényeknek tekinteni, ami nem termeszthető a sztrádák környékén, és milyen a védőtávolság. (Fákat kell telepíteni, vagy elég, ha fű van?)