Egy gyerek élte túl a légi katasztrófát
További Bulvár cikkek
A Yemenia egyik Airbus A310-300 típusú repülője járt szerencsétlenül, olvasható a jemeni légitársaság honlapján. A gépen 142 utas - köztük három gyerek - és 11 fős személyzet tartózkodott.
A párizsi Roissy repülőtér információi szerint a járat hétfőn (helyi idő szerint) 8 óra 55 perckor indult a Roissyról, és Marseille érintésével Szanaába, a jemeni fővárosba ment. Utasai ott átszálltak ugyanennek a légitársaságnak egy A310-es gépére, amelynek célállomása Moroni, a Comore-szigetek fővárosa volt. A Szanaából induló járatra Kairóból, Damaszkuszból, Ammanból, Dubaiból és Jeddahból érkezett utasok is felszálltak. A gépnek kedden helyi idő szerint hajnali 1 órakor kellett volna megérkeznie, de eltűnt a radarokról.
A gép már bejelentkezett leszálláshoz a moroni repülőtéren, de a landolás előtt 15 perccel megszakadt vele a kapcsolat. A gép a végcéltől 5-10 kilométerre csapódott az óceánba. A fő szigeten fekvő Mitsamiouli városban mozgósították a kórházat.
A tengerben már megtalálták a gép becsapódási helyét jelző hatalmas kerozinfoltot. Eddig három holttestet emeltek ki a roncsok közül, de a jemeni állami légitársaság közlése szerint a mentőcsapatok találtak egy túlélőt is. Kórházi források értesülése szerint egy gyermek a túlélője a légi szerencsétlenségnek. Állampolgárságát és nemét nem közölték. A mentést a háborgó tenger és a rendkívül heves széllökések hátráltatják.
Az utasok között 66 francia állampolgár volt, többségük az egykori francia gyarmat, Comore-szigetek állampolgára is. Rajtuk kívül egy kanadai és egy palesztin utas is volt a gépen, a többiek állampolgárságát egyelőre nem közölte a jemeni védelmi minisztérium. A 11 fős személyzet tagjai között két marokkói, két etióp, egy indonéz és hat jemeni állampolgár volt. A baleset idején nagyon rossz idő volt, erős szél fújt és viharos volt a tenger, mondta a Reutersnek egy illetékes.
A kis országnak nincsenek tengeri mentőalakulatai, ezért két francia katonai repülőgép és egy hajó indult el egy reunioni bázisról az esetleges túlélők és a roncsok felderítésére, mondta a Reutersnek a moroni nemzetközi repülőtér igazgatója.
A 2007-es kontrollon elbukott a gép
Egyelőre nem tudni, mi okozta a katasztrófát, mondta Mohamed al-Szumairi, a Yemenia légitársaság vezérigazgató-helyettese. Az időjárási viszonyok nem voltak kedvezőek, a szél erőssége 61 kilométer/órás volt, de más tényezők is szerepet játszhattak a balesetben, tette hozzá.
Az 535-ös szériaszámú gépet 1990-ben állították forgalomba, és 1999 óta tartozik a Yemenia flottájához. A légitársaságnak négy Airbus A310-ese, két Airbus A330-asa és egy Boeing 737-ese van. Az 51 százalékban állami, 49 százalékban szaúdi magánbefektetők tulajdonában lévő légitársaság tíz Airbus A350-300-ast is megrendelt.
Az Airbus A310-est 2007-ben megvizsgálta a francia közlekedési hatóság, és számos hibát és hiányosságot tapasztalt, mondta Dominique Bussereau francia közlekedési miniszter. A gép azóta nem volt Franciaországban. A légitársaság ugyan nem volt feketelistán, de a francia hatóságok fokozottan felügyelték a biztonsági előírások betartását. A jemeni légitársaság az utóbbi időben egy Airbus A330-assal üzemeltetett járatot Párizs és Szanaa között.
A hozzátartozók szerint a légitársaság hibája
"Repülő koporsóknak" és "szemetesláda repülőknek" nevezték a lezuhant repülőgép francia utasainak felháborodott hozzátartozói a Yemenia légitársaság által működtetett repülőgépeket, írja az MTI.
Az utasok közül hatvanan a Marseille-ben élő 80 ezer fős comore-i közösséghez tartoznak. A dél-franciaországi város repülőterén kialakított válságközpontban az utasok hozzátartozói azt mondták, hogy már évek óta tiltakoznak a Jemen fővárosából, Szanaából Moroniba közlekedő "ócska" gépek állapota miatt. Elmondásuk szerint a járművekben mozognak az ülések, nincsenek biztonsági övek, a járatok rendszeresen kénytelenek műszaki hiba miatt visszafordulni.
Feketelistát javasolnak
Az Európai Bizottság javasolja, hogy az Európai Unióban már használt minta alapján állítsanak fel világszintű feketelistát a kockázatos járműparkot üzemeltető légitársaságokról, mondta Antonio Tajani közlekedési biztos kedden a jemeni légitársaság Airbus 310-esének katasztrófájára reagálva.
Elismerte ugyanakkor, hogy a Yemenia cég nem szerepelt az unió feketelistáján sem. Az EU-szakértők többször foglalkoztak ezzel a légitársasággal (legalább egy ízben állítólag éppen a most lezuhant gép miatt), de az eredmény végül mindig elegendő volt ahhoz, hogy ne kerüljön fel a listára. Most azonban Brüsszel részletes magyarázatot fog kérni a cégtől, és felülvizsgálja feketelistáját is, jelezte Tajani. (MTI)
A gépen utazók többsége családosan utazott rokonaihoz nyári szabadságra vagy pedig haza a Franciaországban tett családlátogatásról. Az összetartó franciaországi comore-i közösség szinte valamennyi tagja érintett a tragédiában: van, aki teljes családját veszítette el, de szinte mindenki gyászol egy közeli rokont, barátot vagy ismerőst.
Ugyanitt zuhant le egy etióp gép
Egy hónapon belül ez már a második légiszerencsétlenség, amely Airbusszal történt. Június elsején a francia légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó A330 típusú Airbusa zuhant a tengerbe. A gép fedélzetén 228 ember volt, köztük négy magyar állampolgár és egy szlovákiai magyar. A gép viharzónába került, majd eltűnt a radarképernyőkről.
A Comore-szigetek a Mozambiki-csatornában, Madagaszkártól mintegy 300 kilométerre északnyugatra és az afrikai kontinenstől ugyancsak hasonló távolságra keletre fekszik.1996-ban egy Boeing 767-es zuhant a tengerbe a szigetekhez közel 175 emberrel a fedélzetén: a szerencsétlenséget 50 ember túlélte. Az etióp légitársaság gépét eltérítették.