A szupervonattól félnek a légitársaságok
Háromszázötven kilométeres óránkénti átlagsebességgel megkezdte menetrend szerinti rendszeres működését a világ leggyorsabb vonata Vuhan (Wuhan) és Kuangcsou (Guangzhou) között, jelentette a kínai média szombaton.
Az első szerelvény helyi idő szerint szombaton reggel 9 órakor indult a közép-kínai Hupej (Hubei) tartomány székhelyéről, Vuhanból és 12 órakor ért célba, vagyis az 1068 kilométert 3 óra alatt tette meg. A vonat megáll Csangsában (Changhsa), Hunan tartomány fővárosában. Korábban a két végállomás között utazóknak az út több mint 10 órát vett igénybe.
Sajtóbeszámolók szerint a jegyek már elővételben elkeltek, első osztályon 780 jüant (kb. 21 ezer forintot) kellett értük fizetni, míg a másodosztályra szóló jegy ára 490 jüan (kb. 13 ezer forint).
A december 9-én indított próbajáratok alkalmával a maximális sebesség 394,2 kilométer volt óránként. A 2004-ben elkészült dél-kínai Kuangcsou és Sencsen (Shenzhen) közötti gyorsvasút vonalán óránként átlagosan 160 kilométeres sebességgel haladnak a vonatok. A gyorsvasutak átlagsebessége Japánban 243 kilométer, Németországban 232 kilométer, Franciaországban pedig 277 kilométer óránként.
A kínai vasútfejlesztés egyértelműen versenyhelyzetet teremtett a belföldi légi járatoknak, mivel a vasutat az emberek kényelmesebbnek, pontosabbnak és biztonságosabbnak tartják, mondta a legnagyobb belföldi légitársaság, a China Southern elnöke a China Daily című lapnak.
Az április elsején átadott gyorsvasút Vuhan és Hofej (Hefei) között például a Vuhan-Sanghaj járatok utasainak a felét elhódította, mondta Szi Hszja-min (Si Xiamin). Egy másik esetben az új vasúti konkurencia 36 százalékos csökkenést idézett elő a légitársaságnak. A China Southern éppen ezért levitte a jegyárakat és szigorúbb intézkedéseket hozott az indulás és a menetidő pontos betartására.
Kína 2020-ig szeretné legfontosabb városainak 70 százalékát gyorsvasutakkal összekötni, ami a jelenlegi légi hálózat 80 százalékos lefedését jelentené.
A következő 10 évben 16 ezer kilométer hosszú, 350 kilométer óránkénti sebességre alkalmas gyorsvasúti pálya épül majd Kínában és 2012-ig 42 vonalat adnak át 13 ezer kilométer összhosszal, áll a vasútügyi minisztérium tervezetében.