Kevés a szemben hajtó, ezért nincs több figyelmeztető tábla

2010.01.12. 06:09
Hétvégén 22 kilométert haladt egy idős férfi az autópályán a forgalommal szemben, majd frontálisan egy kamionnak ütközött, tömegkarambolt okozott és szörnyethalt. A magyar autópályákon néhány nyugati ország gyakorlatával ellentétben csak az autópályafelhajtókon van behajtani tilos jelzés, az autópálya előtt és rajta már nincsen, és ezen az autópálya kezelő cégek nem is terveznek változtatni.

Vasárnap a forgalommal ellentétes irányban hajtott rá az M5-ös autópályára Ladájával egy 84 éves férfi Lajosmizsénél. 22 kilométert haladt forgalommal szemben, majd frontálisan ütközött egy kamionnal. Az ütközésből tömegkarambol lett, két kamion és négy személyautó ütközött, a 84 éves férfi meghalt.

Magyarországon az autópályákon a felhajtó sávokon van egy behajtani tilos jelzés a szemközti haladás tiltására, az autópályák előtt és az autópályákon azonban egy sem. Ausztriában és Németországban éppen a forgalommal szemben haladó, és balesetet okozó autósok figyelmeztetésére helyeztek el már a felhajtók előtt, a behajtani tilos táblán kívül is jól látható jelzést.

Tőlünk nyugatra
Tőlünk nyugatra

Évente egy-két magyar eset

"Azokban az országokban, ahol nagyon különböző jelzésrendszer van, azért van, mert jellemző baleseti okká vált a szembehajtás. Ausztria ilyen volt, náluk el is terjedt a szellemvezető kifejezés, olyan sok hasonló eset volt. Ezért vezették be a feltartott kezet és a Falsch! feliratot" - mondta az Indexnek Winkler-Virág András, az M0, M1, M3, M7 autópályákat felügyelő Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) szóvivője.

Nálunk a megkülönböztető, a szemben haladásra figyelmeztető jelzést a KRESZ nem ismeri, és a mostani módosításkor sem került bele. "Magyarországon évente 1-2 ilyen eset van, és szakemberek szerint ez alapján nem kell változtatni alapvetően a jelzésrendszeren. Mindenhol van behajtani tilos jelzés, sőt, esetenként fluoreszkáló, sárga hátterű táblára helyezzük ezt el, például az M7-es autópályán, Kápolnásnyéknél" - mondta a szóvivő, majd hozzátette, hogy aki szembe megy fel az autópályára, egyrészt elvesztette teljesen az orientációját, és több záróvonalon, illetve egyirányú forgalmat jelölő aszfaltfelfestésen hajtott keresztül, elképzelhető, hogy semmilyen más jelzés sem segítene rajta.

Az ÁAK autópályáin negyven ponton van változtatható jelzésképű mátrixtábla, ezek működési sztenderdjébe be van építve a szembehajtásra való felhívó üzenet. Ez az egyetlen módszer, ahogy ilyen esetben figyelmeztetni lehet az autóst. "Nálunk sok olyan forgalomfigyelő kamera is működik, amely automatikus vészjelzést ad, ha szembeforgalmat észlel, és ezt automatikusan teszi. Tudtommal sajnos az M5-ön ilynek nem működnek" - mondta a szóvivő.

Nem a tábla hiánya okozta a balesetet

A hétvégi baleset helyszínét, az M5 autópályát ugyanis nem az ÁAK, hanem az AKA Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. felügyeli. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. megállapítására reagáltattuk a céget, akik közölték, a jogszabályoknak megfelelően, a rendőrség és a Nemzeti Közlekedési Hatóság bevonásával és jóváhagyásával bonyolítják az autópálya szakaszainak felülvizsgálatait.

"Álláspontunk szerint a sajnálatos balesetet nem a kitáblázás hiányossága okozta, hiszen Társaságunk a napi üzemeltetési feladatokat a legjobb színvonalon igyekszik ellátni az utazók biztonságának érdekében megfelelvén az autópálya üzemeltetésre vonatkozó hazai előírásoknak" - fogalmaztak az Indexnek eljuttatott közleményükben.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport