Pilótahiba okozhatta az Air France-katasztrófát
A The Wall Street Journal szerint a sebességmérők hibás működése elterelte a pilóták figyelmét a gép más létfontosságú rendszereinek működéséről. Az előzetes vizsgálatát ismerő szakemberek elmondása szerint a pilótafülkében lezajlott és rögzített utolsó műveletek azt mutatják, hogy a pilótákat zavarba hozták azok a riasztások, amelyeket a különböző automata repülésirányító rendszerekből érkeztek, miközben a repülőgép turbulens áramlatokon keresztül haladt át.
További váratlan gondot okozott a szárnyvégeken keletkezett jegesedés, amelyet a 11 ezer méteres magasságban tapasztaltak. Annak ellenére, hogy a műszerfal fontosabb kijelzői megfelelően működtek, a pilóták nem tartották be az ilyen helyzetekre érvényes előírásokat; nem szabályozták a hajtóművek tolóerejét, nem tartották egyenesben a gépet. Ez idő alatt kellett volna a hibákat orvosolni, megvárni amíg a sebességmérő érzékelők és más műszerek újra rendben működnek – állították szakértők.
A Der Spiegel vasárnap arról számolt be, hogy a járat kapitánya nem volt a pilótafülkében a zuhanás előtt. A német lap szerint a fekete doboz rögzítette Marc Dubois hangját, amint a pilótafülkébe berohanva adott utasításokat.
Az előzetes vizsgálatok eredményét várhatóan pénteken hozzák nyilvánosságra. A fekete dobozokban rögzített eseménysorozatból kiderülhet majd, hogy a repülőgép veszélyesen lelassult nem sokkal azt követően, hogy kikapcsolták a robotpilótát. A pilóták ezután szembesültek a rájuk zúduló hibaüzenetek sorozatával.
A francia légitársaság 2009. június 1-jén Rio de Janeiróból Párizsba tartó járata az Atlanti-óceánba zuhant. A gépen 228-an – köztük négy magyar állampolgár és egy szlovákiai magyar – utaztak. A katasztrófát senki sem élte túl.