Félig elsüllyedt a zátonyra futó óceánjáró
További Bulvár cikkek
A Sky News szerint a halottak között van egy 70 éves férfi is, aki szívrohamot kapott, miután a fedélzeten kitörő káosz miatt a hideg vízbe zuhant. A CNN szerint az eltűnt utasok száma 40 fő. A Costa Crociere hajótársaság vezérigazgatója, Gianni Onorato bejelentette, hogy a hajót biztonságba helyezték, hogy a tengeráramlat ne sodorja el. Műszaki szakemberek azon dolgoznak, hogy az üzemanyag se ömöljön a tengerbe.
Grossetto város ügyészségén több órán keresztül hallgatták ki Francesco Schettinót, a Costa Concordia nevű óceánjáró kapitányát, majd elrendelték az őrizetbe vételét. A legfrissebb adatok szerint negyvenre csökkent azoknak a száma, akik után még mindig kutatnak. Livorno parti őrségének kapitánysága felhívta a figyelmet arra, hogy még nem lehet eltűntekről beszélni, mivel elképzelhető, hogy a bajba jutottak között vannak olyanok, akiket pusztán csak "nem vettek jegyzékbe" a partot éréskor.
Az ügyész szerint a kapitány hibázott
A balesetet szenvedett olasz óceánjáró kapitánya túl közel vitte a hajóját Giglio szigetéhez – idézte szombat este az olasz média a toscanai Grosetto város főügyészét.
Francesco Verusio úgy fogalmazott, hogy a Costa Concordia kapitánya, Francesco Schettino "nagyon helytelenül" a sziget közelébe irányította a hajóját. "A hajó sziklának ütközött, amely a hajótest bal oldalába fúródott. Emiatt a hajó megdőlt, és két-három perc alatt nagy mennyiségű víz tódult belé" – mondta az ügyész.
Verusio szerint ekkor Francesco Schettino kapitány irányította a hajót, ő adta meg az útirányt, legalábbis így gondolja az ügyészség. "Ez szándékos volt" - tette hozzá.
11 magyarból kettőről nincs hír
A legújabb adatok szerint tizenegy magyar volt a balesetet szenvedett hajón, közülük kettőről egyelőre nincs hír: mindketten a hajó személyzetéhez tartoztak – közölte Érszegi Márk megbízott konzul szombat este Rómában.
Kilenc magyar biztosan megmenekült: egy háromfős család, egy fiatal pár, és négyen a Costa Concordia személyzetéből. Ők szállodába kerültek, de vannak köztük olyanok is, akik időközben már elindultak hazafelé.
Egy három fős család is a hajón utazott, ők is megmenekültek, erősítette Dr. Rónaszéki Áron milánói konzul, aki azt mondta, hogy a magyar jelenleg már Milánóban tartózkodik és a hazaútra készül. Az olaszországi magyar képviseletek rajtuk kívül egy magyar párról is tudnak, és úgy értesültek, hogy a két fiatal a Facebookon jelezte, sikeresen megmenekültek.
A Costa-cég egyik vezetője, Gianni Onorato szombaton cáfolta, hogy a hajó letért volna megszokott útvonaláról. Szerinte egyetlen biztos dolog van: a Costa Concordia egy sziklának ütközött, s utána a hajó kiürítését nehézzé tette a Concordia gyors megdőlése. A kapitány azt nyilatkozta: ott, ahol voltak, a tengerészeti térkép szerint a vízmélységnek elegendőnek kellett volna lennie a biztos hajózáshoz.
A baleset bekövetkeztének oka tehát továbbra is ismeretlen. A kutatóalakulatok vasárnap megpróbálják kihozni a hajó "fekete dobozait", amelyek alapján kideríthető majd a pontos útvonal.
70 ember rekedhetett a hajótestben
Az olasz parti őrség egyik illetékese szerint elképzelhető, hogy az óceánjáró belsejében rekedt az a mintegy 70 ember, akiket a hatóságok még mindig eltűntként tartanak nyilván, s akik után továbbra is folyik a kutatás.
Cosimo Nicastro kapitány elmondta: nincs ugyan olyan meggyőző bizonyítékuk, hogy bárki is lenne a hajó belsejében, de mivel a környező tengerszakaszt tüzetesen átvizsgálták, s nem találtak további halottakat vagy túlélőket, ezt a lehetőséget nem lehet kizárni. Hozzátette: a búvárok a luxushajó vízzel elárasztott részeiben kutatnak.
Időközben nyilvánosságra hozták, hogy az eddig talált három halott közül kettő francia turista, a harmadik pedig a személyzet egyik perui tagja. Gianni Onorato cégvezető szombaton elmondta: a kapitány a megszokott útvonalon vezette a hajót, ugyanazon, amit egy évben 52-szer megtesz. Mint hozzátette, a kapitány régóta, 11 éve dolgozik a Costánál.
Azt egyelőre nem tudni, pontosan mi okozta a bajt, ennek kiderítésére megkezdődött a vizsgálat. Az biztos, hogy a Costa Concordia nekiment valaminek: a törzsén egy hatalmas, 50 méteres lék keletkezett. Állítólag a hajó kapitánya a baleset után szándékosan vitte a hajót a közeli sziget partjai felé, hogy a sekélyebb vizekre érve könnyebb legyen az utasok kimenekítése. Egy francia utas, egy tapasztalt vitorlázó viszont azt nyilatkozta: a Costa Concordia eleve túl közel haladt a parthoz, mindössze másfél kilométerre voltak attól az ütközés pillanatában.
50 méteres lék
Az olasz parti őrség egy neve elhallgatását kérő tisztje elmondta, hogy a 290 méter hosszú hajótesten 50 méter hosszú lék keletkezett, amelyen keresztül víz ömlött be. Bár a hajó az oldalára dőlt, nem kell az elsüllyedésétől tartani.
A Costa Concordia este hétkor hagyta el a Rómától északra levő Civitavecchia kikötőjét, de útban Savona felé, éjfél előtt két órával megfeneklett a toscanai partok közelében fekvő Giglio szigetnél, majd az oldalára borult. Az első jelentések még arról szóltak, hogy senkinek sem esett baja, majd az olasz média halálos áldozatokról is hírt adott. Az Il Messaggero című napilap arról számolt be, hogy miután a hajó dőlni kezdett, sokan rémületükben a tengerbe vetették magukat, és nyolcan közülük meghaltak, sokan pedig eltűntek. Később a halálos áldozatok száma hivatalosan háromra módosult.
Giuseppe Linardi, Grossetto prefektusa a korábbi és az újabb adatok közötti eltérést azzal magyarázta, hogy "nehézségek adódtak a mentési műveletek megszervezésében." Az olasz hatóságok még mindig nem adtak ki hivatalos névsort az eltűntekről, mert négy amerikai fiatalt például csak szombat délután találtak meg, ők a hajóról a vízbe ugrottak és a közeli sziklákba kapaszkodtak. Sok túlélő egyébként a saját családját és nem a hatóságokat értesítette először.
Francesco Paolillo, a parti őrség parancsnoka nyilatkozata szerint az utolsó ötven embert helikopterrel mentettek ki a hajóról, mert a Costa Concordia annyira megdőlt, hogy nem tudták leereszteni a mentőcsónakokat. A megdőlt óceánjáró víz alá került részeit szombaton búvárokkal nézették át, de a kutatást nagyon megnehezíti, hogy a Costa Concordia 2000 kabinnal rendelkezik. Sötétedéskor viszont megszakították a keresést, de vasárnap reggeltől újra folytatják a további túlélők és áldozatok utáni kutatást.
A Costa Crociere hajótársaság csak szombat kora délután adott ki közleményt, mely szerint a hajó rossz útvonalon haladt. A kapitányt a hatóságok hallgatták ki, az ügyészség pedig emberölés vádjával indított vizsgálatot ismeretlen tettesekkel szemben. Az ügyészség közleménye szerint meg kell állapítani, ki vezette a hajót és hol tartózkodott a kapitány a tragédia bekövetkezésekor.
Olyan volt, mint a süllyedő Titanic
Egyes utasok arról számoltak be, hogy pánik tört ki a hajó fedélzetén, miután megdőlt. Az egyik utas, Mara Parmegiani azt mondta, hogy a fedélzeten mintha a Titanic című filme eseményeit forgatták volna újra: valaki kiabálni kezdett, hogy a hajó sziklazátonynak ütközött, a megrémült utasok pedig egymást kezdték taposni, és senki sem hitte el, hogy ez csak egy áramszünet. Egy francia katonatiszt, Ophélie Gondelle arra panaszkodott, hogy senki sem számolta meg őket, sem akkor, amikor felvetették velük a mentőmellényt, sem akkor, amikor végül kiértek a szárazföldre.
Luciano Castro horrorfilmben érezte magát: "Épp vacsoráztunk, amikor hirtelen kialudtak a fények. Úgy tűnt, mintha a hajónak nekiütődött volna valami, aztán egy óriási csattanást hallottunk, és mindenki a földre esett a rázkódástól - mesélte a Sky Newsnak. - A kapitány azzal próbált nyugtatni minket, hogy csak egy elektromos hiba történt, de a sötétben is éreztük, hogy a hajó kezd az oldalára dőlni, és láttuk, hogy a poharak sorban lecsúsztak az asztalokról. Óriási pánik tört ki, a kisgyerekes családok rettegtek a legjobban, mindenki egyszerre vette fel a mentőmellényét és próbált rohanni a mentőcsónakokhoz, miután felhangzott a hét sípszó."
Mások is megerősítették, hogy a hajó odlalra dőlésekor már teljes volt a káosz: az utasok sírtak, kiabáltak, elestek, többen rosszul lettek. Sokan félelmükben a hideg vízbe ugrottak, hátha ki tudnak úszni a partra, és az ezután a leeresztett csónakok már a vízben kapálózókra estek rá. Külföldi utasok arról is beszámoltak, hogy a hajó legénysége nem szakszerűen kezelte az evakuálást : volt, akit a pincérek és a szakácsok mentettek ki.
Egy másik utas arra panaszkodott, hogy egyetlen mentési gyakorlatot sem tartottak azóta, hogy ő január 8-án egy franciaországi kikötőben felszállt a hajóra (igaz, az ilyen hajóutak során mindig csak egy mentési gyakorlatot tartanak minden egyes körútnál, máskülönben minden nap mentési gyakorlatot kellene szervezni az újonnan érkezőknek). Az amerikai Melissa Goduti viszont elmondta, hogy a mentési gyakorlatot pont szombat délutánra tervezte a személyzet, és az utasok még viccelődtek is, hogy mi van, ha addig történik valami.
Hajótöröttek Giglio szigetén
A parti őrség szerint a hatalmas óceánjáró homokzátonyba süppedt, léket kapott, és 20 fokos szögben megdőlt, de nem áll fenn annak a veszélye, hogy elsüllyed. A hajó fedélzetén 3200 utas és 1023 fős legénység tartózkodott. Az utasok többsége olasz, de az AGI hírügynökség jelentése szerint 569 német, 460 francia, 129 egyesült államokbeli, 177 spanyol, 127 horvát, 108 orosz, 81 dél-amerikai és 74 osztrák utazott, de rajtuk kívül svájci, japán, holland, ukrán, dél-koreai, tajvani, kanadai, portugál és török turisták is voltak a hajón. Az utasokat mentőcsónakokkal, illetve a közelben lévő hajókkal és öt mentőhelikopterrel szállították át az olasz parttól 25 kilométerre fekvő Giglio-szigetre.
Sergio Ortelli, Giglio sziget kormányzója azt mondta: tart attól, hogy súlyos következményei lesznek a balesetnek, mivel a legénység sok problémával szembesült az utasok mentésekor. Részletekbe nem bocsátkozott, de azt mondta, hogy a kis szigeten vészhelyzet van, mert több mint négyezer embernek kell szállást találnia, ilyenkor viszont csak 700-an laknak ott. A hajótöröttek ellepték a szigetet, de a helyi lakosok segítettek nekik szállással, gyógyszerrel és élelemmel. Az éjszaka folyamán megnyitották a helyi székesegyházat és az egyébként zárva tartó szállodákat is. Giglio szigetére egyébként folyamatosan kiveti a tenger a hajó utasainak tárgyait: már cipő és zongora is úszik a vízen.
A hat éve épült Costa Concordia 290 méter hosszú, több mint százezer tonna vízkiszorítású, 14 emeletes óceánjáró. Négy úszómedence, egy sportpálya, öt étterem, egy háromszintes színház és számos szórakozóhely található a fedélzetén.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.