Ambrus
-7 °C
3 °C

'Túlélhető vészhelyzetből lett elkerülhetetlen tragédia'

2005.08.15. 12:44
Megmenekülhettek volna a Helios légitársaság prágai járatának utasai, ha a kabinnyomás csökkenése miatt lezuhant gép pilótái időben megkezdhették volna a vészsüllyedést, hiszen háromezer méteres magasságban már elég lett volna az oxigén, és nem lett volna dermesztő hőmérséklet sem. Az, hogy elsőként a pilóták vesztették eszméletüket, arra utal, a hiba a pilótafülkében keletkezhetett.

Egyre valószínűbb, hogy műszaki hiba okozta a ciprusi Helios légitársaság Athénon keresztül Prágába tartó Boeing 737-300-as típusú gépének vasárnapi katasztrófáját. A ciprusi légitársaság gépe, fedélzetén száztizenöt utassal és hat fős személyzettel a földbe csapódás előtt két órán át körözött úgy a levegőben, hogy a pilóták már nem voltak eszméletüknél.

Túlélhető katasztrófa


Tekintse meg a tragédia képeit!

A gépen minden jel szerint kritikusan lecsökkent a kabinnyomás, ami egyrészt oxigénhiányt, másrészt drasztikus lehűlést okozott - az áldozatok többsége a mentők szerint jéggé fagyott. A Flight International szakhonlap beszámolója szerint a kabinnyomás csökkenése esetén a pilótáknak elsőként - még az utasok figyelmeztetése előtt - kell felhelyezniük az oxigénmaszkokat. Az, hogy a gépet követő F-16-os vadászgépek pilótáinak beszámolója szerint a másodpilóta a kormányra dőlve feküdt a gép pilótafülkéjében, a repülő kapitányát meg nem látták, ennek elmaradására utal. A vadászpilóták beszámolója szerint az eszméletlen másodpilóta feje mellett ott lebegett az oxigénmaszk.

A ciprusi igazságszolgáltatás hétfőn vizsgálatot kezdeményezett a Helios Airways légitársaság ellen.

Túlélhető vészhelyzetből lett elkerülhetetlen tragédia, vélekedett az Indexnek Újlaki László repülésügyi szakértő. Újlaki szerint normális esetben a kapitány és a másodpilóta egyikének a keze ügyében kellett volna lennie egy ellenőrzött, üzemképes oxigénmaszknak, pont a kabinnyomás csökkenése miatti balesetek elkerülésére. Ekkor ugyanis az oxigénmaszkkal felszerelt pilóta biztonságos magasságba manőverezhette volna a gépet.

Hiba a pilótafülkében

A kabinnyomás drasztikus csökkenésekor vészsüllyedésbe kellett volna kezdeni, azaz a gép képességei szerinti legnagyobb sebességgel négyezer méteres magasság alá kellett volna ereszkedni. Ez az átlagosan két percig tartó manőver biztosíthatta volna az elviselhető légnyomást, hőmérsékletet és oxigénmennyiséget a személyzet és az utasok számára. Irányítás nélkül azonban a gép a magasban maradt, lassú kínhalálra ítélve az utasokat, írja az AP. Ezt bizonyítja több sms és telefonüzenet, amit a gépről küldtek a fagyoskodó, légszomjjal küzdő utasok. "Isten veled, bátyám, itt vagyunk megfagyva" - búcsúzott sms-ben egy utas unokatestvérétől.

Újlaki feltételezései szerint az, hogy a pilóták elvesztették az eszméletüket, arra utal, hogy a hiba a pilótafülkében keletkezhetett. A szakértő elképzelhetőnek tartja, hogy a kabinnyomás csökkenése először csak a pilótafülkét érintette, mire az utastérben is szökni kezdett a levegő, már kioldottak az oxigénmaszkok. Ez megmagyarázná, hogy maradhattak életben az utasok jóval a hiba bekövetkezte után is.

Bojkottálják a Helios járatait

A balesetet az első feltételezések szerint a gép meghibásodott légkondícionálói okozhatták. Az AP értesülései szerint a Helios gépein többször is probléma volt a légkondícionálókkal, több utas egybehangzó beszámolója szerint az elmúlt hónapokban többször is előfordult, hogy az utastérben fagyasztó hideg volt, amit az utaskísérők plusz takarók kiosztásával orvosoltak. Máskor az is előfordult, hogy a légkondícionáló trópusi forróságúra fűtötte fel a kabint.

A vasárnapi tragédia máris zavarokat okozott a Helios forgalmában. Hétfőn a légitársaság Szófiába tartó járatának személyzete és utasai is megtagadták, hogy a fedélzetre lépjenek. A Ciorusi Hírügynökség jelentése szerint mintegy száz utas azt követeli, hogy egy másik légitársaság gépe szállítsa őket Bulgáriába.

Leszaladt a pálya betonjáról egy brit gép Hannoverben
Landolás közben leszaladt a British Airways légitársaság egyik gépe a hannoveri repülőtér leszállópályájájáról és a betoncsíktól 200 méterre egy réten állt meg. Senki sem sebesült meg. A vasárnap történt esetről hétfőn számolt be a légi baleseteket vizsgáló német hatóság, jelenleg a feketedobozban tárolt felvételeket értékelik. A gép Birminghamből érkezett Hannoverbe, a pálya vizes volt.

A hannoveri baleset okát egyelőre csak találgatják. Vizsgálják a féknyomot is, amelyből esetleg arra lehet következtetni, hogy a pilóta a kelleténél nagyobb sebességgel hajtotta végre a leszállást. Gyanúsak lehetnek a fékek is, amelyeket a pilóta saját bevallása szerint "tövig" nyomott.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.