Timót, Xénia
-10 °C
-1 °C

Egymillárdot nyelnek el a kátyúk Budapesten

2004.03.08. 12:53
Ezen a télen mintegy húsz százalékkal kevesebb kátyú keserítette a fővárosban autózók életét, állítják az illetékesek. A Fővárosi Közterület-Fenntartó Rt. által kezelt körülbelül ezer kilométernyi útszakasz fenntartására sosincs elég pénz, de útlezárásokra nem kell számítani.
Fotó: Index
Burkolathiány
A tavalyi tél sokkal keményebb volt, a sok csapadékkal, erős lehűlésekkel járó idő rengeteg kárt tett a főváros útjaiban. A mostani enyhébb tél kevesebb kátyút "szült", körülbelül húsz százalékkal csökkent a "burkolathiányos úthibák" száma a múlt évi adatok szerint, és ezek jó része is főként az elmúlt két hétben keletkezett - mondta el az Index érdeklődésére Csanádi Csaba, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. közútfenntartási igazgatója.

Egymillárd a gödrökbe

A kátyúkat folyamatosan javítják, jelenleg azonban a mostoha időjárás miatt csak ideiglenes elhárításra van lehetősége a közútfenntartóknak, akik amint lehet, végleges útburkolat-javítással cserélik fel az átmenetileg "bekátyúzott" aszfaltlyukakat. Budapest 4300 kilométeres közúthálózatából mintegy ezer kilométer üzemeltetéséért felel a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. a főváros megbízása alapján, ez nagyjából egybeesik a fő- és tömegközlekedési útvonalakkal, a "maradék" 3300 kilométer a kerületi önkormányzatok gondjaiba tartozik.

Jogos kárigény
Akinek az autója valamilyen károsodást szenved a kátyúk miatt, az út üzemeltetéséért felelős szervhez, azaz például a Közterület-fenntartó Rt. jogi és igazgatási osztályához fordulhat kártérítési igénnyel. A meghibásodás okát hitelt érdemlően - fotóval, tanúkkal vagy rendőrségi jegyzőkönyvvel - kell bizonyítani, csak ebben az esetben térítik meg az elszenvedett kárt.
Az ezer kilométert hetente kétszer végigautózza a cég útellenőri szolgálata, és ha bármilyen úthibát észlelnek, regisztrálják, és az útkarbantartók pár napon belül a megfelelő technikával kijavítják.

Tavaly minderre egymilliárd forintot fordított a cég, és feltehetőleg idén sem lesz ennél kevesebb vagy több a költségkeret, noha a főváros közgyűlése által elfogadott költségvetés pontos irányszámait még nem ismerik - tette hozzá az igazgató.

Arra a kérdésre, hogy jut-e elég pénz a fővárosi közterületfenntartásra, így a közutak kezelésére, azt a választ kaptuk Csanádi Csabától, hogy természetesen forráshiányos ez a terület is, de arra elegendő pénzeszközök állnak az Rt. rendelkezésére, hogy útlezárásokra sehol ne kerüljön sor.

Csak foltozgatásra telik

Fotó: Index
Úthibák
Pest megyében kétszázötven kilométernyi útszakasz szorulna korszerűsítésre, ennek körülbelül a tizedére lesz csak pénz 2004-ben - áll a Népszabadság hétfői számában. Az ország legforgalmasabb megyéjében idén minden korábbinál kevesebb pénz jut az útfelújítására, pedig a 2400 kilométernyi úthálózat több mint felére ráférne a mielőbbi javítás, és legalább a romlás megállításához évente 250 kilométernyi útszakaszt kellene teljes egészében újraaszfaltozni.

Pásztor Zoltán, a Pest Megyei Állami Közútkezelő Kht. szóvivője a napilapnak elmondta: a jelenleg rendelkezésre álló keretből nem futja végleges javításokra, csupán a közlekedés biztonságát veszélyeztető úthibákat tudják "foltozgatni", ahol még erre sincs lehetőség, ott figyelmezetető táblákat helyeznek el az út mentén.

58,5 milliárd jut csak a Fidesz szerint az ország útjainak karbantartására
A Fidesz szerint egy év múlva útszakaszokat kell majd lezárni az országban, mert járhatatlanok lesznek, ha a kormányzat nem fordít több pénzt útkarbantartásra - mondta Fónagy János múlt héten. A volt közlekedési miniszter elmondta azt is, hogy 2002-ben az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzat 77 milliárd forint volt, ugyanez a forrás 2003-ban már csak 55 milliárd, így a karbantartások jelentős részét az idei célelőirányzat terhére végezték. Fónagy János közölte, hogy 2004-re 86,5 milliárd forintot terveztek, azonban "a Draskovics-csomag" ebből az előirányzatból 16 milliárd forintot vesz el. A képviselő úgy tudja, hogy az M5-ös rendelkezésre állási díját idén szintén ebből a forrásból veszik el, ami 12 milliárd forint elvonást jelent. "Így az útfenntartási célelőirányzat 2004-ben csak 58,5 milliárd forint" - mondta az ellenzéki honatya.

"Az útfenntartási célelőirányzat 71 milliárd forint. A kiadások csökkentése érintette ezt a területet is, de a fontos feladatok elvégzéséhez rendelkezésre áll a megfelelő forrás. Egy évtizede kevesebb forrás jut az útfenntartásra, mint amennyit a közlekedők és a szakemberek igényelnének. A kormány ezt a feladatot is fokozatosan teljesíti, a mostani költségcsökkentés sem útlezárást, hanem a feladat átütemezését jelenti" - állt az MSZP válaszközleményében.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!