Két embert megölt egy repülőmodell Őcsényben
További Bulvár cikkek
Bíró Gábor, az V. Modellrepülő napot szervező Szekszárdi Modellező Klub helyszínen tartózkodó tagja az MTI-nek elmondta: egy német pilóta két-két és félméteres rádióirányítású műrepülője zuhant a kordon mögött tartózkodó nézők közé.
Rádiófrekvenciás zavar okozhatta a tragédiát
A modellező szerint a német résztvevő rendkívül tapasztalt bemutató pilóta, aki "rendszeresen tart bemutatókat szerte a világon". "Egészen biztos, hogy nem az ő hibájából történt a baleset" - fűzte hozzá. Bíró tudomása szerint Magyarországon még nem történt hasonló baleset, külföldön azonban már volt rá példa.
A balesetet szenvedett kétfedeles repülőgépmodell viszonylag nagy volt, szárnyának fesztávolsága valamivel több mint két méter, a súlya körülbelül 15 kilogramm és 130 köbcentiméteres motor volt benne. Az ilyen bemutatókon használt modellek szárnyfesztávja fél métertől 3 méterig terjed, és 80-100 kilométeres óránkénti sebességgel képesek repülni, egyes csúcsmodellek 200 kilométeres óránkénti sebességre is képesek.
A szerencsétlenséget - az első adatok alapján - rádiófrekvenciás zavar okozta, de felmerült az is, hogy a modell kikerült az irányító adó hatósugarából, s az sem kizárt eddig, hogy a gép mechanikai meghibásodása okozta a tragédiát - jelenti a Havaria Press.
Azonnal szörnyethaltak
A két áldozat egy szekszárdi házaspár volt, akik felnőtt gyermekeikkel együtt vettek részt a rendezvényen. A repülőgépmodell fejmagasságban találta el őket, azonnal szörnyethaltak - tudta meg a TV2. A balesetben megsérült további négy ember könnyebb sérüléseket szenvedett, őket a szekszárdi kórházba szállították, ahonnan már haza is mehettek. Az ügyeletes főorvos tájékoztatása szerint nagy kiterjedésű zúzódásokat és hámsérüléseket szenvedtek.
A kereskedelmi tévé híradója szerint a látványtól többen sokkos állapotba kerültek, így az az operatőr is, aki a Baja TV részére rögzítette a bemutatót. A TV2-n bemutatott képsorok szerint a modell irányíthatatlanná vált és nagy sebességgel csapódott be a nézők részére elzárt területre.
Már pénteken észlelték a rádiózavart
A rádiófrekvenciás zavart az okozhatta, hogy valaki - akár egy taxis, vagy CB-rádiós használta a rádió adó-vevő készülékét, esetleg egy másik, nem a repülőnapon részt vevő modellező repített, és ugyanazt a frekvenciát használta, mint a szerencsétlenül járt gép - mondta a Magyar Modellező Szövetség elnöke, Harmath Andor az MTI-nek szombaton. A zavartól a rádiómodell egy időre irányíthatatlanná válik.
Harmath szerint ezt a rádiózavart már pénteken is észlelték, amikor gyakorlatot tartottak a másnapi bemutató előtt, de akkor csak összetört egy modell. A szakértő szerint ezek ellen a rádiófrekvenciás zavarok ellen védekezni nem lehet. Hangsúlyozta: mobiltelefon semmi esetre sem okozhatta a balesetet.
Biztos, hogy nem olyan modellező okozta a balesetet, aki részt vett a bemutatón, mert ilyenkor az a szabály, hogy ha egy modellező kimegy repíteni, akkor egy úgynevezett frekvencia-táblán megjelöli azt a csatornát, amin ő repít. Mielőtt valaki más is indítaná a gépét, megnézi a frekvenciatáblát, és ha ugyanazt a csatornát szerette volna használni, akkor addig nem indul el, amíg a levegőben lévő modell le nem száll és a reptetője le nem veszi a tábláját - tette hozzá.
Nem volt mentő a helyszínen
A Tények információi szerint a szervezők nem kérték a mentők jelenlétét az eseményre. Az Országos Mentőszolgálat szóvivője, Győrfi Pál az MTI érdeklődésére elmondta: az egészségügyi törvény értelmében bizonyos rendezvényeken a szervezőknek gondoskodniuk kell arról, hogy a mentők a helyszínen készenlétben legyenek.
Vizsgálat tárgya lehet, hogy jelen esetben a nézők száma, vagy a rendezvény veszélyessége indokolttá tette volna-e ezt a készenlétet - tette hozzá, hangsúlyozva, az biztos, hogy a két ember életét a jelen lévő mentők sem tudták volna megmenteni.
A repülőteret lezárták, a rendőrség szakértők bevonásával folytat vizsgálatot. Az Index érdeklődésére a Tolna megyei Rendőrfőkapitányság ügyeletén az Indexnek azt mondták: a részletekről várhatóan az este adnak ki közleményt.A Közlekedésbiztonsági Szervezet az MTI-nek elmondta: vizsgálja a baleset okát, ami lehetett irányítási, műszaki vagy rádiófrekvencia-hiba - mondta a szervezet szóvivője, Bajkó Erika.
2001. július 22. - A Lillafüred-Hollóstető között zajló hegyi gyorsasági autóversenyen egy Opel Astra egy kanyarban kisodródott és elütött egy - a versenyt a kordonon belül, szabálytalanul néző - 25 éves fiatalembert, aki a helyszínen életét vesztette.
2003. április 26. - A Miskolc-ralin egy Mitsubishi Lancer Evo kisodródott, és elütött két nézőt, akik közül az egyik szárkapocscsont-zúzódást, a másik agyrázkódást és mellkasfali zúzódást szenvedett.
2003. május 24. - A Fehérvár-rali kincsesbányai gyorsasági futamában a nézők közé csúszott egy autó. A balesetben hárman töréses, ketten könnyebb sérüléseket szenvedtek.
2003. augusztus 9. - Négy néző megsérült a nemzetközi Michelin Budapest Rallye-n, amikor egy Skoda Octavia WRC vezetője Egerszalók körzetében elvesztette uralmát az autó felett, kisodródott, egy fának csapódott, majd az út mellett álló szurkolók közül négyet elsodort. A súlyos sérültek közül az egyik medence-, a másik szegycsonttörést szenvedett.
2004. április 11. - A nézők közé hajtott egy autó a Kőszegen megrendezett autós amatőr szlalomversenyen. A balesetben hárman megsérültek.
Forrás: MTI-Sajtóadatbank