Eufrozina, Kende
8 °C
19 °C

Hetven év után újra villamos jár Párizsban

2006.12.17. 16:06
Hetven év szünet után ismét jár villamos Párizsban. Az első, nyolc kilométeres szakaszt a hét végén adták át a nagyközönségnek, és nagy tetszést aratott. Valójában egyébként ez csak közigazgatásilag az első villamos a francia metropolisban, hiszen a kilencvenes években az elővárosokban már két vonal is újraindult. (Párizsban a szűkebb értelemben vett belvárosra terjed ki a fővárosi helyhatóság hatásköre.)
A metropolis déli részén megépített pályán szombaton és vasárnap emberek ezrei próbálták ki a jó öreg "tramwayt", amely azért tűnt el hét évtizedre a forgalomból, mert kiszorították a gépjárművek. A premierutazás mindkét napon ingyenes volt, fizetni csak hétfőtől kell majd. (Most sokak ki sem szálltak a végállomáson, hanem "potyáztak" még egy kört.)

A konzervatívok nem szeretik

A városházi konzervatív többség, amely másfajta közlekedési politikát akar, távolmaradásával fejezte ki egyet nem értését, de ez nem változtatott sem az általános tetszésen, sem azon a terven, hogy a vonalat meghosszabbítják: 2008-tól 2012-ig újabb,16 kilométeres szakaszt alkarnak megépíteni.


Párizs belvárosában jár az új villamos
Fotó: Mti

Az első napi közvélemény-kutatás szerint a megkérdezett párizsiak 62 százaléka elégedett a villamossal, többek között azért, mert halk motorja jóvoltából nem fokozza a zajszintjét, ezenkívül környezetbarát.

NApi százezer utas, Franciaország-szerte újjáéledő villamosok

A várakozások és az előzetes felmérések szerint a 17 megállót megtevő villamost naponta mintegy 100 ezren veszik majd igénybe, kétszer annyian, mint ahányan a túlzsúfolt buszokra felférnek.

Párizs nem az egyetlen város, ahol ismét felvirágzik a villamosközlekedés Franciaországban. 26 másik városban - köztük Nantes-ban és Bordeaux-ban - vagy jár, vagy hamarosan járni fog villamos.

Párizs más, mint Budapest

A budapesti Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület, a VEKE szóvivője, Vitézy Dávid az Indexnek elmondta, hogy Párizs közigazgatása más szerkezetű, mint Budapesté. Nálunk körülbelül a Hungária körútig terjedne az a belváros, ahol eddig nem volt villamosközlekedés, persze ez csak párizsi léptékkel helytálló összehasonlítás.

Párizsban ugyanis a kilencvenes évek közepétől két elővárosban már megjelentek a villamosvonalak, és a francia állam is támogatja 1973 óta a városi közlekedés fejlesztését. Erre külön tömegközlekedési adót is bevezettek, amelyet a városban élők és a 9 főnél több embert foglalkoztató munkáltatók fizetnek. (Az adókulcs Párizsban a legmagasabb.)

Korábban csak két helyen volt villamos Franciaországban

Vitézy elmondta, hogy a kilencvenes évek előtt Franciaországban csak két városban, Marseille-ben és St.-Étienne-ben volt villamos, azóta viszont több mint tucatnyi városban épültek ki a vonalak.


Az orléans-i villamos
Fotó: VEKE

Jelenleg is legalább még egy tucatnyi városban épülnek a villamospályák. Vitézy felhívta a figyelmet arra, hogy a franciák nem egyszerű közlekedésfejlesztési kérdésként fogják fel ezt a kérdést, hanem a városfejlesztéssel együtt kezelik a kötöttpályás közlekedést. (Vitézy ezzel utalt Beleznay Éva, Budapest megbízott főépítészének indexbeli nyilatkozatára is, ahol a városházi hivatalnok ugyanerről beszélt a négyes metró kapcsán.)


Füves pályán a nantes-i villamos
Fotó: VEKE

Vitézy elmondta, hogy Budapesten is szükség van a villamosvonalak fejlesztésére, és ezt francia módra úgy kéne csinálni, hogy az autóforgalmat szorítsák vissza, parkosítsanak és például francia mintára meg lehetne oldani a villamospályák füvesítését is. Ennél fontosabb azonban a megfelelő P+R parkolók kiépítése, és az, hogy a város fejlesztéséhez, például a kiskereskedelem újjáélesztéséhez kapcsolódjon a villamospályák építése.