'Nekem Garfield a példaképem'

2004.06.29. 14:41
A mai nyolcadikosok toplistájáról eltűnt Winnetou, Robin Hood, Sztrogoff Mihály, Robinson és Vadölő, megjelent viszont Harry Potter és a Gyűrűk ura három szereplője. A lányok konzervatívabbak, nálunk még mindig jó helyen szerepel Nyilas Misi - derült ki egy friss felmérésből.
Ki a kedvenc regényhősöd, s kiket választanál közülük példaképednek? - erre a kérdésre nem tudott, vagy nem akart válaszolni 210 megkérdezett gyerek közül 81 a "Nyolcadik osztályosok értékválasztásai" című felmérés során Komáromban, Észak-Komáromban, Ászáron, Budapesten és Mátészalkán. Ezért a szakemberek engedményt tettek, és más területről választott példaképeket is elfogadtak, s a kapott válaszokat egy 1980-ban végzett, hasonló típusú vizsgálat eredményeivel hasonlították össze - ismertette a felmérést Mikolasek Zsófia, a komáromi Jókai Mór Városi Könyvtár könyvtárosa számolt be.

A fiúk tízes listájáról 24 év után teljesen eltűnt Winnetou, Robin Hood, Sztrogoff Mihály, Robinson és Vadölő. Megjelent viszont Harry Potter és a Gyűrűk ura három szereplője, akik összesen több szavazatot kaptak, mint az első helyen álló Nemecsek Ernő (A Pál utcai fiúk). A listán olyan nevek is felbukkantak példaképként, mint Garfield, Spiderman, vagy Malacka a Micimackóból.

A lányok tízes listája is sokat változott az eltelt csaknem negyedszázad alatt. Érdekesség viszont, hogy amíg a fiúk szinte soha nem választanak női hősöket példaképül, a lányok szívesen választanak maguknak férfi, illetve fiú példaképet.

A lányok közül a legtöbben 1980-ban és idén is Nemecseket tették az első helyre. Nyilas Misi (Légy jó mindhalálig) 24 év elteltével a 8. helyről a 2-ra rukkolt elő, s a harmadik helyen a korábbi felmérés szerint Bornemissza Gergely, a mostanin viszont Lotti és Luise, Erick Ka:stner Két Lotti című regényének ikerpárja végzett.

A "top 10-ben" a legsikeresebb könyveken és filmeken túl - Harry Potter, Gyűrűk ura, A neveletlen hercegnő naplója - a választások eléggé "iskola-szagúra" sikerültek. "Ez persze jelentheti azt is, hogy az irodalomtanárok és a gyerekek értékítélete nagymértékben megegyezik, de jelentheti azt is, hogy a tanulók szinte csak a kötelező könyveket olvassák" - vélekedett Mikolasek Zsófia.