A csehek adhattak pénzt a légitársaságuknak
További Gazdaság cikkek
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
- Kétéves mélyponton a magyar deviza
Az Európai Bizottság jóváhagyta a cseh állami légitársaság, a CSA 100 millió eurós költségvetési megsegítését, mivel az nem ütközik az EU állami támogatásokra vonatkozó szabályaiba.
Az indoklás szerint a 2010-ben nyújtott (forintban mintegy 28 milliárdos) támogatás a cég reorganizációját szolgálta. Az Európai Bizottság által jóváhagyott működési terv értelmében a cseh légicég működését racionalizálni kell, csökkenteni kell a kapacitást és piaci részesedését. Az uniós jóváhagyás feltétele volt az is, hogy a CSA-nak el kell adni vagyonelemeket is, hogy ne legyen szükség további állami mankóra, és ne torzítsa a piaci versenyt.
Az európai bizottsági határozat leszögezi: a cseh megoldás megfelel a 2004 óta érvényes uniós megmentési és szerkezetátalakítási iránymutatásnak. Viszont ennek értelmében Prága a következő tíz évben nem adhat újabb állami támogatást a CSA-nak.
Magyarország messze nem volt ennyire sikeres a saját légitársasága életben tartásában. Idén januárban döntött úgy az Európai Bizottság, hogy 2007 és 2010 között jogellenesen kapott a Malév mintegy százmilliárd forintnyi állami támogatást, és elrendelte a pénz visszafizetését. Ezzel lényegében eldöntötték a Malév sorsát, a társaság február elején leállt. A 2010 decemberében indult uniós eljárást kilenc hónappal azelőtt kezdeményezte a cég fapados konkurense, a Wizz Air. A bizottság az alábbi juttatásokat kifogásolta:
Intézkedés neve | Értéke (millió euró) |
A Malév 2003-as kölcsönének és néhány eszközének átvétele, 2007. december |
52-79 |
Készpénzes kölcsön egy évre a Malév GH-vétel előlegéből, 2009. január |
15,6 |
Adófizetések elhalasztása 2007-2010; összes adótartozás 2010 márciusában |
36,6-87,8 |
Állami tulajdonszerzés készpénzből és adósságkonvertálással, 2010. február |
92,6 |
Három tulajdonosi (MNV-s) kölcsön, 2010. április-június |
33,6 |
A fenti tulajdonosi kölcsönök tőké konvertálása, 2010. szeptember |
34,3 |
Készpénzes tőkeemelés, 2010. szeptember |
19,3 |
Tulajdonosi kölcsön, 2010. szeptember |
20,8 |
Összesen, millió euróban |
304,8-383 |
Összesen, milliárd forintban (265 Ft/euró) |
80,7-101,5 |
A Malévot 2007-ben privatizálták, majd 2010 elején került vissza a működését szinte ellehetetlenítő orosz tulajdonostól állami tulajdonba. A légitársaság megmentésére 2010-ben komplex tanulmány készült, ami idén márciusban került az Index birtokába. Ez a tanulmány átfogó tervezetet tartalmazott arról, milyen feltételekkel és hogyan működtethető a visszaállamosítás után a Malév. A tanulmány világosan felhívta a figyelmet arra is: egy új cégnek a Malév-csőd másnapján el kell indulnia. Ez azonban a mai napig sem történt meg, információink szerint jórészt azért, mert a 2010-es kormányváltás után hivatalba lépett kabinet nem foglalkozott érdemben azzal, hogy a tanulmányban szereplő modellt végigvigye.