Egyelőre nem lesz olcsóbb a MÁV működése

2013.01.02. 08:48

A Volán-társaságok megalapították a száz százalékban állami tulajdonban lévő regionális közlekedési központokat, azok cégbírósági bejegyzése folyamatban van - tájékoztatta a Napi Gazdaságot a fejlesztési tárca. A minisztérium szerint a következő lépés a portfólió társaságaiban lévő állami tulajdonú részvények régiós társaságokba apportálása,írja a Napi Gazdaság.

Az átalakítás célja a rendelkezésre álló erőforrások költséghatékonyabb felhasználása, a folyamat azonban többletfinanszírozást igényel, ezért a beszerzések központosításából és a szinergiákon kívül egyelőre nem számolhatnak megtakarítással, csak a központok régiós szervezetének kialakítása után. A tárca előzetes számításai szerint ugyanakkor az átszervezés során a kezdetben jelentkező beruházási igényeket fedezik majd a racionalizálásból eredő megtakarítások.

A közösségi közlekedés átalakítása során a MÁV Zrt.-t - az üzemgazdasági folyamatok racionalizálása mellett - az alaptevékenységhez nem szükséges feladatoktól és költségektől is mentesítenék. Az átalakítások 2012 közepén léptek intenzívebb fázisba a MÁV-nál, a két fő irány a személyszállítás, illetve a vasúti pályaműködtetés új rendszerének kialakítása.

A vasúti pályaműködtetés módosítása a vasútbiztonsági kockázat miatt hosszabb előkészítő munkát igényelt, így ezen a területen jelentősebb működési és szervezeti változás csak 2013 második negyedévétől várható.

Az első időszakban a MÁV átalakítása sem jelent költségmegtakarítást, a felszabaduló forrásokat használják fel az eddigieknél hatékonyabban. A jövőbeni egyik fő cél a párhuzamos tevékenységekből, illetve a nem megfelelő munkaszervezésből adódó költségek csökkentése..