Átverésnek érzi az elit a társkeresőjét

2013.02.02. 12:01
Elérhetetlen az ügyfélszolgálat, nem lehet törölni a profilt, nem lehet lemondani az előfizetést, de a pénzt levonják, ráadásul a társkereső rendszer találatokat sem ad – panaszkodnak a legújabb, tévés kampányban is futtatott online társkereső, az Elittárs felhasználói az Indexnek. Egy olvasónk azt írta, már azt várja, mikor szedik le a bankszámlájáról az összes pénzt, mivel a fizetős regisztrációnál a bankkártyaadatait is megadta. Az Elittárs Facebook-oldalát péntek délelőtt eltüntették, mi még éppen láthattuk a panaszáradatot.

A szlogen szerint a „diplomások és igényes egyedülállók társkeresője” az Elittárs – a felhasználók panaszai szerint viszont egy, az ügyfeleit megtévesztő, megkárosító vállalkozás. Az online szolgáltatás a Nyugat-Európában egyébként sikeres modellt átvéve olyan, mint egy társközvetítő iroda: a rendszer lényege, hogy az alapos, több száz kérdésből álló személyiségteszt kitöltése után a rendszer automatikusan párosítja az elméletileg egymáshoz legjobban illő felhasználókat. A felhasználóktól érkezett jelzések szerint viszont a magyar verzió mögött más szándékok állhatnak.

Lekapcsolt panaszok

„Azért regisztráltam az Elittársra, mert egy figyelmes féfira vágyom, akinek van humorérzéke” – mondja Éva, a legújabb, tévés kampányban is futtatott online társkereső női reklámarca. Tamás, az építész ugyanitt egy művelt, ambíciózus nőt keres. Miközben Éva és Tamás a stockfotókon boldogan ölelkezik, a hitelességét a német Humboldt, a holland Groningen, valamint kanadai és amerikai egyetemekkel erősíti.

Közben viszont az Elittárs Facebook-odalán tucatnyi felhasználó panaszkodik, hogy az egész egy szimpla átverés. Illetve csak panaszkodott. Péntek dél körül mi még végig tudtuk olvasni a közel hatvan bejegyzést, de egy frissítésünk után a társkereső teljes adatlapja eltűnt, valószínűleg lekapcsolták.

Az Elittárs idővonalához vezető linkre kattintva most már csak saját FB-adatlapunkat kapjuk, a közösségi oldal keresője pedig az adatlap helyett a szolgáltatáshoz készített alkalmazást dobja ki, és a „9600 aktív felhasználó havonta” szöveget. A regisztráltak számát nem ismerjük, de a lekapcsolt oldalnak néhány száz követője volt, így azt gyanítjuk, hogy a havi 9600 aktív tag legalábbis megkérdőjelezhető.

Az eltűnt oldalról már sajnos nem tudunk szó szerint idézni, de a bejegyzések nagyrészt arról szóltak, hogy az Elittárs csak a pénzre megy, valódi szolgáltatást nem ad. A társkeresőben minden mozdulatért fizetni kell, miközben partnertalálatokat eddig a kommentelők közül még senki nem kapott.

Elérhetetlen üzemeltető

Többen panaszkodtak, hogy megpróbálták felfüggeszteni fizetős prémium tagságukat vagy törölni a profiljukat, de ez sem sikerült senkinek. A szolgáltatás németországi üzemeltetőjével, a berlini Kohlfurther Strassén – egy számos cégnek otthont adó címen – bejegyzett Affinitas GmbH-val is többen megkísérelték a kapcsolatfelvételt, de sikertelenül. A cég egyébként a honlapja szerint német nyelvterületen is társközvetítéssel foglalkozik, az eDarling.de a 2009-es indítása óta állítólag Európa egyik vezető online társkereső oldalává fejlődött – magyar munkatársat is kerestek keresőoptimalizálásra, online marketingre –, és 2011 óta „minőségi” társközvetítést is vállal.

Az Elittárs.hu panaszosai ebből a nemzetközi sikertörténetből keveset éreznek. Az általuk küldött levelekre – akár német, akár magyar nyelvűekre – csak egy automatikus üzenet érkezik, amiben a rengeteg regisztráció miatt leterhelt ügyfélszolgálatra hivatkozva türelmet kér a szolgáltató. Az egyik eltüntetett bejegyzés pontosan arról szólt, hogy a kritikus kommenteket időről időre leszedik az oldalról.

Mikor tűnik el az összes pénzem?

Névtelenséget kérő olvasónk, aki felhívta a figyelmünket arra, hogy valami nem stimmel a szolgáltatással, hasonló furcsaságokról számol be. „Múlt szerdán regisztráltam. Semmit nem lehet pénz nélkül látni”, bár az oldalt ingyenes regisztrációval hirdezik. „Befizettem egyhavi díjat (a prémium tagság 2090 forint egy hónapra), és kitöltöttem az adatlapom még sok száz kérdés után ki nem töltött részeit. A kitöltött adatlapomon azt írják: a bejegyzéseit most ellenőrizzük, és rövidesen nyilvánossá tesszük” – meséli a csalódott ügyfél.

A tagság-információknál a tagság meghosszabbítása „aktív és deaktivizálhatatlan. Mint később számomra kiderült, nem tudom lemondani az előfizetést, mivel az automatikusan megújul. Az előfizetés csak e-mail küldésével deaktiválható, amit elküldtem, de erre még nem válaszoltak”. A tapasztalata nem egyedi, egy weboldalon ezt olvastuk: „Ha rákattintok a profil törlése opcióra, semmi nem történik, csak megjelenik egy email cím, hogy írjak az ügyfélszolgálatnak. Ezt összesen négyszer tettem meg, senki nem reagált”.

Ingyenesből továbblépni

Ez azért különös egyébként, hogy az Affinitas GmbH az Általános Szerződési Feltételekben azt írja: „a regisztrációval [...] egy ingyenes tagságról szóló szerződési viszony keletkezik”, igaz, azt is leírják, hogy a rendszer fizetőssé válik, ha „a regisztrált ügyfél a fizetési adatok megadása után a továbbvezető gombra kattintva fizetési kötelezettséggel járó tagság megrendelése mellett dönt” – az ügyfelek erre mondják panaszosan, hogy más milyen tagságra lényegében nincs lehetőség.

„Mivel most már tudják a bankkártyámra írt nevet, a bank nevét, bankkártyaszámot, lejárati időt, amit egy ilyen netes fizetéskor meg kell adni, már csak azt várom mikor tűnik el róla az összes pénzem. Ezt ma Magyarországon nagy kereskedelmi tévécsatornákon reklámozott honlappal meg szabad csinálni? Ezt nem ellenőrzi senki?” – panaszkodott olvasónk.

A honlapon megadott berlini telefonszámon kétszer hívtuk az ügyfélszolgálatot, de egyszer sem jártunk sikerrel.