További Gazdaság cikkek
- Visítozva rohant a NAV egységei elől a Reszkessetek, betörők! sztárja
- Mind elbuktuk, pedig százmilliókat ért volna ez a hat szám
- Nincs több pánik a törött kütyük miatt: itt a MediaMarkt válasza
- Újraindult az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken
- Munkaidőn kívül buktatott le egy adóellenőr egy karácsonyfadíszeket áruló vállalkozót
A Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárában a hétvégi leállás után hétfőn nem lesz termelés, s azt egyelőre nem lehet tudni, hogy kedden folytathatják-e a gyártást – mondta a Napinak Ruska Viktória, vállalati kommunikációs vezető. A gyár azért kényszerül leállásra, mert dolgozóinak egy része az árvíznek kitett területekről érkezik – például a Mária Valéria hídon naponta nyolcszáz dolgozó érkezik az üzembe –, és az ő szállításuk nehézkessé vált.
Az alkatrész-ellátás nem veszélyezteti a termelést, de a cég folyamatos kapcsolatot tart a beszállítókkal. Az európai és a hazai piacról érkező legtöbb alkatrész – a kis készletek és a just in time rendszer miatt – közúton érkezik a gyárba, a közúti szállítás körülbelül nyolcvan, míg a vasúti húsz százalékot képvisel. A japán és indiai alkatrészek (mint a motor vagy a váltó) Hamburgig hajóval, utána pedig közúton kerül a Esztergomba.
A gyárat a késztermék hasonló arányban – azaz közúton nyolcvan százalék és húsz százalék vasúton – hagyja el, ezekből pedig éves szinten több mint 25 ezer autót pakolnak hajókra az európai kikötőkben, a távolabbi országokba, mint Izrael, Marokkó, Japán vagy a Karib-térség.
Bár egyelőre nem lehet tudni, hogy az áradás hol és milyen problémákat fog jelenteni, a cégvezetés arra számít, hogy a beszállítás nem okoz gondot, a termelésben nem lesz fennakadás. A kész autók egy részét pedig - egy meghatározott mennyiségig - képesek tárolni, de ha ez a kapacitás kimerülne, akkor a vasútról a közútra terelnék át az elszállításukat. Logisztikai teendőket tehát mindenképpen megkíván az áradás, s a gyár ezért is folyamatos kapcsolatban van az európai disztribúciós partnereivel is - mondta lapuknak Ruska Viktória, aki azt is hozzátette, hogy azért is jött rosszkor a Suzukinak a jelenlegi helyzet, mert a gyár épp júniustól állt át újra a két műszakos termelésre.
A győri Audi Hungaria Motor Kft.-nél nagyobb fennakadás nélkül folyik a termelés - mondta a Napi Gazdaságnak Czechmeister Mónika, vállalati kommunikációs vezető -, bár néhány száz dolgozójuk az áradás által legérintettebb településről jár Győrbe, de ők június 9-ig felmentést kaptak a munka alól. Ez azonban tehát nem okoz fennakadást a gyár életében, ugyanis ennek figyelembe vételével átszervezték a műszakokat - tette hozzá a szakember. A kecskeméti Mercedes gyár képviselőjét nem sikerült elérnünk.