Csődbe mehet az elátkozott légitársaság

2014.07.18. 11:59

Egészen komoly vállalatcsőd lehet a maláj légitársaság újabb tragédiájából. Az iparágat ismerők eddig is tisztában voltak vele, hogy pénzügyileg katasztrofális helyzetben volt a naponta 1,6 millió dollár veszteséggel működő Malaysia Airlines. A tragédiák sorozata pedig távol tarthatja a babonásabb utasokat, így még fenntarthatatlanabb helyzetbe kerülhet a cég.

A maláj légitársaság értékének felét elvesztette március után, a kínai járatának eltűnését követő tőzsdei vesszőfutásban. A piacon ezek után úgy láthatták, hogy túl sokat esett a  Malaysia Airline System részvénye, ami már éppen emelkedni kezdett volna, amikor a csütörtöki katasztrófa után újra 11 százalékot esett az árfolyama:

malájchart.png

A részvényt a Bloomberg szerint 15 elemző követő, közülük egyetlen egy sem ajánlja vételre.

Az utasok nem szeretnek félni

A mostani tragédiáért viszont tényleg sokkal kevésbé lehet felelőssé tenni a maláj céget, mint a négy hónappal ezelőttiért. Az persze felvet kérdéseket, hogy miért repültek rendszeresen egy kvázi háborús övezet felett, miközben a Quantas és az Asiana elkerülte ezt az útvonalat. Hivatalosan viszont nem számított korlátozott légtérnek az ukrán-orosz határ.

A babonásabb utasok egyébként is elkerülhetik mostantól az elátkozottnak tűnő légitársaságot. Szakértők szerint nehéz lehet megszabadítani a maláj légitársaság brandjét a tragédiák sorozatától. Már korábban, a kínai járat eltűnése után elismerte a cég, hogy "rövid távon negatív fogyasztói reakció lehet", és hogy szokatlanul sokan törölték foglalásaikat. De akkor még abban reménykedtek, hogy ez csak egy átmeneti dolog lesz, és idővel visszatérnek az ijedősebb fogyasztók.

Ad-e pénzt az állam?

A legnagyobb baj mégsem ez, hanem az, hogy a cég eddig is hihetetlenül veszteséges volt. Összesen 1,4 milliárd dollárt vesztett 2011 eleje óta. Azóta minden pénzügyi évben veszteségesek voltak.

A rossz eredményeknek főleg iparági okai voltak: megjelentek az olcsóbb fapados légitársaságok Ázsiában, és a kontinensek közötti jártokra is visszaestek a foglalások. A Malaysia Airlines is elkövetett hibákat, hiszen elég drágán működött, a belföldi járatokon nem emelt árakat, és nagyon agresszív marketingkampánnyal próbált utasokat szerezni.

A légitársaság többségi tulajdonosa Malajzia, pontosabban a maláj állami vagyonkezelő, a Khazanah Nasional Bhd. Egy hónapja a tulajdonos már jelezte, hogy alapvetően át akarja alakítani a céget. Felmerült, hogy több darabra bontsák szét a vállalatot, nyereségesebb részeit magánkézbe adják, a veszteségeseket pedig megszüntessék. A cégnek jelenleg nagyjából egy évre elég forrása van a működésre, és nem valószínű, az állami tulajdonos tovább akarja finanszírozni a veszteségeket.