Nem épül meg az M4-es autópálya, gyorsforgalmi út lesz helyette
További Gazdaság cikkek
- Magyar műholdakat bocsátanak fel az űrbe, és ez csak a kezdet
- Mindjárt megszűnik az Ügyfélkapu, ezt kell tudni a változásokról
- Ott tartják a magyar gyerekek a zsebpénzt, ahol nagyon nem kéne
- Elárulta Nagy Márton, mit gondol a román fizetésekről
- Kipécézték és támadhatják a forintot, hatalmas dilemma Matolcsy Györgyék asztalán
A péntek délután publikált Magyar Közlöny szerint döntött a kormány: nem építi tovább az M4-es autópályát, hanem 2x2 sávos gyorsforgalmi út lesz helyette. Ez megerősíti, amit június elején Orbán Viktor is bejelentett Szolnokon. Kivéve, hogy akkor arról volt szó, pontosan ugyanazon a nyomvonalon halad majd az út, a kormányhatározat szerint viszont ez nem biztos, hogy így lesz. Néhány hónappal ezelőtt - valószínűleg az Orbán-Simicska-háborútól nem függetlenül - a kormány hazugság árán is, de leállította a beruházást. Uniós kartellgyanút emlegettek, holott az EU sosem támogatta a projektet.
A 2x2 sávos út értelme, hogy a 2014-től 2020-ig tartó uniós fejlesztési ciklusban az EU már nem támogat autópályaépítéseket (nem is lenne indokolt Magyarországon), hanem az útépítésre szánt körülbelül 450-600 milliárd forintot gyorsforgalmi utak építésére, felújítására kell költeni. Olyanokra, mint például ez az út is lesz.
A kormányhatározat szerint a félbe maradt M4 teljes lezárása után két éven belül meg kell kezdeni a munkálatokat, írta az MTI. A projekt lezárását nem részletezi a kormányhatározat, talán nem véletlenül: a Közgép és partnerei pert lebegtettek, de egyelőre nem terelték jogi útra a furcsán leállított beruházást, jelenleg is zajlik az egyezkedés, ki fizet kinek és mennyit.
A Törökszentmiklós–Fegyvernek szakaszon a kormány szerint indokolt lehet a nyomvonal felülvizsgálata is, és ugyancsak 2x2 sávos gyorsforgalmi út épül autópálya helyett. Szolnokot pedig úgy kívánja bekapcsolni a kormány a gyorsforgalmi úthálózatba, hogy - az M4-es részeként - 2x2 sávos gyorsforgalmi utat kell építeni az M0 autópálya és Abony között.
A kormány arról is határozott, hogy a NIF azonnal kezdje meg a fejlesztésekre vonatkozó közbeszerzési stratégia kidolgozását.
Az M4-es autópályát a Colas - Strabag - Swietelsky - Közgép - A-Híd konzorcium kezdte el építeni, néhány hónappal ezelőttig 70 százalékos készültségig, amikor a kormány viharos sebességgel leállította az építkezést. Iparági feltételezések szerint valószínűleg az érintett cégek építik majd a M4 után épülő gyorsforgalmi utat. Kivéve, hogy a közbeszerzéseken mostanában nem nagyon hasító Közgép helyett bekerülhet egy másik, az utóbbi két évben nagyon felfutó építőipari vállalat.