Kis autósiskolák kaszálnak a tanárhiányon
További Gazdaság cikkek
- Adókedvezménnyel segíti a hosszútávú lakáskiadást a terézvárosi önkormányzat
- A vártnál hamarabb megtérülhet a reptér megvásárlása
- Trükköznek a visszaváltott palackokkal, reagált a Mohu
- Orbán Viktor pénteken megnevezi Matolcsy György utódját
- Drasztikusan visszaesett a születések száma, de házasságot is egyre kevesebben kötnek
Az autósiskolák háza táján az utóbbi másfél évben sok minden változott, amiből a jogosítványra pályázók leginkább csak annyit vesznek részre, hogy sokkal körülményesebben lehet az autóvezetésre feljogosító papírokhoz hozzájutni.
Az utóbbi években több dolog is történt, ami miatt most ez a helyzet:
- 2005-től tíz évig nem volt oktatóképzés Magyarországon, ami miatt most hiány volt szakképzett oktatóból,
- a 2008-as válság után sokan még ott is hagyták a szakmát, hogy jövedelmezőbb munkát keressenek,
- a válság a tanulni akaróknak is betett: sokan halasztották el a jogosítványszerzést, az utóbbi időkben viszont már egyre többen újra meg tudják engedni maguknak, hogy elkezdjék a tanfolyamot.
- 2013 augusztusa, a rendelet megváltozása óta 580 kilométert kell vezetni, ami a korábbi 30 órához képest általában sokkal tovább, akár 45 óráig is tart a gyakorlatban,
- eközben a rendelet szerint egy oktató két hét alatt nem dolgozhat 96 óránál többet, miközben napi limit is van: 10 óra.
Bár a rendelet célja az, hogy a tanulók több tapasztalattal menjenek forgalomba, és a tanulás közben kevésbé leterhelt oktatók foglalkozzanak velük, az oktatók fogyása és a jogosítvány iránti kereslet gyors felfutása miatt a helyzet most az, hogy Budapesten az elméleti képzés befejezése után sokszor akár
Az iskolák szerint a helyzet ennél még rosszabb is lesz, mert ha valamilyen csoda vagy hatósági intézkedés miatt nem lesz hirtelen sokkal több oktató, akkor még többet kell majd várni, különösen azért is, mert a hatvanas átlagéletkorú oktatók nyugdíjba vonulásával még kevesebb lesz a tanár a piacon.
Több tanuló + kevesebb oktató = drágább jogsi
Tanárhiány és több diák mellett persze működni kezd a piac, ami miatt az utóbbi időben több kisebb autós iskolánál is megjelentek olyan ajánlatok, amik kifejezetten azokra a tanulókra pályáznak, akik nem akarnak több hónapot várni, mielőtt a forgalomba tudnak menni.
Egyébként minden tanulónak fontos, hogy egyből kezdeni tudjon, hiszen a rendelet szerint az elméleti képzés elkezdése után egy éven belül le kell tenni az elméleti vizsgát. Ha ez nincs meg, ismételni kell az egész tanfolyamot. A sikeres KRESZ-vizsga két évig érvényes. Ha a vizsgázó ez idő alatt a vizsgákat sikeresen nem fejezi be, minden sikeres vizsgája érvényét veszti.
Ez persze nem mindenkinek tetszik: a legnagyobb budapesti iskola, a Csigavér például a saját honlapján "hiéna konstrukciónak" nevezi azt, hogy a kisebb iskolák a saját normál áraikhoz képest drágábban, sokszor 10-15 ezer forintos "átigazolási díjért" cserébe vállalják, hogy biztosítják az oktatót ahhoz, hogy a tanulónak ne kelljen 2-3 hónapot várnia. Mindezért cserébe a saját 2800-3000 forintos óradíjuk helyett 3000-3500 forintot is elkérnek, ami így akár egy ezressel is drágább óránként a piacon legolcsóbban elérhető 2000-2500 forintos órákhoz képest.
Mivel az autósoktatók többnyire alvállalkozóként vannak az iskoláknál, így olyan is előfordul, hogy az oktató csak úgy vállalja el a nagyobb iskola által kiközvetített tanulót, ha az átjelentkezik ahhoz a másik autós iskoláshoz, amivel az oktató szintén szerződésben áll. Így viszont a gyakorlati órákat már a másik iskola drágább árszabása szerint végzi el a tanuló.
Kíváncsiak voltunk, hogy ez a jelenség mennyire kavarja fel a budapesti autósiskolák piacát, amit alapvetően a Csigavér dominál, és a piac maradékát több kisebb cég teszi ki. A piacra rálátó forrásainktól azt tudtuk meg, a cégnél évek óta azonos ügyfélszámmal dolgoznak, viszont az utóbbi egy évben 15 oktatójuk is elhagyta őket vagy másik céggel is leszerződött, így 90-ről 75-re csökkent az oktatóik száma.
De hány oktató van pontosan?
A Totalcar cikke szerint Budapesten jelenleg körülbelül évente 20-25 ezren szeretnének jogosítványt, rajtuk osztozik körülbelül hatszáz oktató. Az egész országban pedig a Nemzeti Közlekedési Hatóság adatai szerint 2431 engedéllyel rendelkező oktató van, akik közül viszont már sokan elhagyták a pályát. Miután 2011-ben minden járművezető oktatónak éves továbbképzést, és vizsgát írtak elő, csak emiatt kétezren hagyták ott a tanítást.
Ami gyorsabb, az drágább
A Csigavér szerint a drágábban dolgozó autós iskolák "tisztességtelen haszonra" tesznek szert, amikor magasabb árakért cserébe olcsóbb jogsit ígérnek. Viszont arra is kíváncsiak voltunk, hogy a versenytársaik mit gondolnak, ezért körbekérdeztünk kisebb autós iskolák között, hogy ők mit gondolnak a jelenségről.
"2008 tájékán is volt olyan, hogy iskolák magasabb árat kértek azért cserébe, hogy a tanuló egy héten többször is jöhessen" - mesélték egy kisebb autós iskolánál, szerintük a válság előtti években már szintén volt olyan, hogy hiány volt oktatóból.
Amikor viszont arról kérdeztük őket, hogy érzik-e esetleg a Csigavér piacvesztését, akkor azt mondták, most annyira sokan akarnak jogosítványt csinálni, hogy igazából minden iskolának elég jó forgalma van, beleértve az egyik legnagyobb piaci szereplőt is.
És nem csak a kisebb iskolák emeltek árakat: a tanárhiány miatt a feketézés is beindult, és forrásaink szerint olyan iskola is van, ahol a meghirdetett 2500 forint körüli óradíj helyett az oktató 3500-4000 forintot kér el a tanulótól, mire vezetni kezd, minderről pedig az iskola vezetésének is tudomása van.
A piac törvényszerűségei szerint a rendszer idővel helyreáll majd, hiszen ha a nagy kereslet felhajtja az árakat, egyre több pénzt lehet majd keresni oktatással, így egyre több oktatót vonz majd be az oktatói pálya. Ez azonban idővel az áremelkedést is megállíthatja.