Az autóipar sem menekül a munkaerőhiány elől
További Gazdaság cikkek
- Van megoldás, így tehetünk a halálozás csökkentéséért
- Matolcsy Györgyék jelezték: koránt sincs vége a lakásárak emelkedésének
- Csúcsra járatja a lakosság az előtörlesztést – ennyi pénzük lett a magyaroknak?
- Szárnyra kapott a GreenGo, új reptéri szolgáltatással bővül a repertoár
- Áder János: Magyar kutatók hozhatnak áttörést a GDP felváltásában
Már nem csak a mérnökökért, a kvalifikált szellemi dolgozókért, hanem a betanított munkásokért is kiélezett verseny zajlik a cégek között - tudta meg a Napi.hu nagy magyarországi munkaadóktól. A munkaerőhiány hamarosan a GDP legjelentősebb részét kitevő autóiparra is visszaüthet, pláne hogy már nem csak a nyugathoz, de a régióhoz képest is lemaradtak a magyar fizetések.
A Magyar Suzuki arról számolt be a lapnak, hogy szakmai területenként változó arányban, de a mérnökhiány konstans, és a fizikai dolgozók felvétele is akadozik. Az ebből fakadó pénzügyi veszteséget számszerűsíteni nem tudják, de a beruházások ettől függetlenül folytatódnak, mondták.
A Bosch Magyarországnál is több száz nyitott pozíció van. Jelenleg leginkább az informatikai munkakörökben tapasztalnak hiányt, de az adminisztráció, a hr, a pénzügy, a termelés, a logisztika, a beszerzés, a minőségbiztosítás mellett a mérnöki területekre is munkatársakat keresnek.
Az Audi és a Mercedes nem nyilatkozott a kérdésben, de iparági információk szerint hasonló problémákkal küzdenek, mint a többi szereplő. Szakértők szerint rövidesen olyan mértékű lehet az elvándorlás az autóiparban is, mint amit ma az informatika területén tapasztalunk, ráadásul az autóipar esetében az elvándorlást súlyosbítja, hogy a piacra lépő új munkaerő is kevesebb a kelleténél. A legrosszabb a helyzetben a tőkeszegény beszállító kkv-k vannak, jelentős részük nem képes kigazdálkodni 2-3 százalékosnál nagyobb bérfejlesztést, pedig az általuk ajánlott fizetések már most sem érik el a nagy cégek által kínáltakat.
A probléma gyökere az átlagbér, ami az utóbbi időben már a régiós országok viszonylatában is Magyarországon az egyik legalacsonyabb. Míg tíz évvel ezelőtt a szlovákiai munkavállalók jártak át dolgozni a magyarországi gyárakba, nemrég megfordult a trend. A szlovákiai munkaerő-közvetítők már intenzíven toborozzák a magyar munkaerőt az autóipari pozíciókba, ahol a hazainál 10-15 százalékkal magasabb bruttó bérekkel számolhatnak. Csehországban ennél is jobb a helyzet, 20-30 százalékkal magasabb béreket fizetnek ugyanazoknban a munkakörökben. A legjelentősebb bérelőnyt a hazaihoz képest a kétkezi munkások élvezhetik, ha odébb állnak.
A hazai cégek béren kívüli juttatásokkal, hűséget jutalmazó bérendszerrel próbálnak versenyben maradni, de a nagyok ebben is előnyt élveznek a multikkal szemben, amelyek a pluszjuttatások széles körét kínálják.