A szellemhajók ellepték Dél-Korea legnagyobb kikötőjét
Lehetetlen lesz megmenteni a három hete csődvédelmet kért dél-koreai Hanjin teherhajózási céget az ügyében eljáró bíróság szerint – írja a Reuters.
A szöuli központi körzeti bíróság szerdán azt közölte, hogy ha a cég sürgősen rendezendő kitettségei elérik az ezermilliárd vont (ez nagyjából 248 milliárd forint), akkor már hitelátstrukturálással vagy más módon sem biztosítható, hogy ne kelljen végleg bezárni a boltot. A cégnek összesen 6000 milliárd von adóssága van, bár az nem világos, hogy ennek mekkora része számít első körben rendezendőnek.
A Hanjin csődje miatt több tucat hajó és több ezermilliárd forint értékű áru hánykolódik a világ tengerein hetek óta. A probléma, hogy a kikötők nem akarják fogadni és kipakolni őket, mert a cég nem tudja kifizetni ennek költségeit.
A máshonnan kikosarazott hajók pedig kénytelenek visszatérni a cég központjába, a dél-koreai Puszan kikötőjébe, miután a helyi hatóságok garantálták, hogy kifizetik a cég helyett az áru kipakolását. Ott viszont nem tudják fogadni a rohamot, ezért szerdára már 13 Hanjin-hajó vesztegelt a kikötő környékén.
Ez egy teljesen abnormális helyzet. A hajózási cégnek az idő pénz, és minél többet várnak a hajók, annál többet veszít
– mondták a Reutersnek a puszani kikötőben.
A cég további nagyjából tucatnyi hajóját lefoglalták külföldi kikötőkben, és mintegy biztosítékként tartják őket zár alatt a kikötői hatóságok az elmaradt fizetések fejében.
A helyzetet azonban tovább bonyolítja, hogy a hajókat a Hanjin jellemzően lízingelte , és a tulajdonosok is kezdenek idegesek lenni, amiért nem kapják vissza járműveiket. Ezek közül az elsőket már elkezdte visszaszolgáltatni a cég, de még flottája nagyjából felének a helyzete rendezetlen, és három héttel a csőd bejelentése után sem egyértelmű, hogy mikorra rendeződik a helyzet.