Sztrájkba léptek éjjel a Mercedes-gyárban
További Gazdaság cikkek
- Valaki csaknem 800 millió forintot nyert a Skandináv lottón
- Infláció ide vagy oda, ezeket a készülékeket vettük, mint a cukrot
- Tarolt a SZÉP-kártya, de a kormány már bejelentette a változtatásokat
- Történelmi üzleteket kötöttek, eurómilliárdok mozdultak meg Magyarországon
- Fordulat jöhet a bérekben, búcsút inthetünk a 10 százalék feletti bérdinamikának
Két órás sztrájkot tartottak éjszaka a kecskeméti Mercedes-gyárban, miután a vezetés nem teljesítette a szakszervezet bérkövetelését. A szervező Vasas szakszervezet közlése szerint a szakszervezeti tisztségviselőket nem engedték be a sztrájkolókhoz, a munkát megtagadó embereket pedig kiküldték az üzemből.
A kollégákat a hideg időben példátlan módon kizavarták az udvarra. A Vasas Szövetség tisztségviselőit nem engedik be a gyár területére.
A kollégák között zúg a hajrá magyarok! A munkatársak a himnuszt éneklik és kitartanak!
Együtt erősebbek vagyunk! Hajrá magyarok!
– olvasható a szakszervezet Facebook-oldalán. Az MTI információi szerint a munkabeszüntetés összesen három munkaterületen érintett 60 dolgozót. A munkáltató igyekezett ugyan más területekről átirányítani dolgozókat, de ennek ellenére a sztrájk termeléskiesést okozott.
Telefonon elértük Bere Ferencet, a Vasas Szakszervezeti Szövetség regionális ügyvivőjét, aki elmondta, hogy a 00:30-02:30-ig tartó sztrájk csupán figyelmeztető sztrájk volt, de a rendszerváltás utáni magyar autóiparban még ilyenre sem volt példa. Céljuk a legszélesebb bérkategóriára vonatkozó 15 százalékos béremelés a következő évre, ezt azonban nem fogadta el a munkaadó, aki a gyár másik szakszervezetétől, az MTSZSZ-től két évre szóló többlépcsős megállapodási ajánlatot kapott.
A Vasas egyébként nagyobb taglétszámú szakszervezet, mint az MTSZSZ, a gyár 3-4 ezer közötti alkalmazottjából mintegy 1200-at tömörít. László Zoltán, a Vasas elnöke az MTI-nek arról beszélt, a munka törvénykönyve egyértelműen kimondja, hogy amennyiben két reprezentatív szakszervezet is képviseli a dolgozók érdekeit, akkor mindkettővel szükséges érvényes megállapodást kötni.
A Vasas szerint a két évre szóló megállapodás - amivel erre az időszakra elvesztenék a jogukat az újabb bértárgyaláshoz - túlzás lenne a jelenlegi munkaerőpiaci helyzetben, ezért ők csak a jövő évre szeretnének megállapodni, az ajánlatot nem írták alá. Bere a munkaerőhiányra utalva hozzátette, most nem úgy áll a helyzet, hogy ha elbocsátanak valakit, a helyére sorba áll több száz másik ember, így a munkavállalók jobb esélyekkel indulnak az alkudozásban.
Bere Ferenc elmondta, jelenleg is folynak a tárgyalások, reménykednek benne, hogy sikerül mindkét fél számára előnyös megállapodásra jutni, és nem lesz szükség újabb munkabeszüntetésre. Kerestük a Mercedes illetékeseit is az ügyben, a gyár közölte, hogy a Mercedes kész a Vasas szakszervezettel újabb tárgyalásokat folytatni.
A magyar autóipari ágazat komoly munkaerőhiánnyal küzd, azonban a régiós országokhoz képest alulfizeti a magyar dolgozókat, akiknek alkupozíciója így elég erős a bértárgyalások során. Tavasszal már egyszer végigsöpört egy sztrájkbizottság-alakítási hullám a hazai autóiparon, akkor sikerült még a munkabeszüntetés előtt megállapodniuk a munkavállalóknak és a munkáltatóknak.
A 2017-es bértárgyalások az Audinál is folyamatban vannak, Németh Sándor, az Audi Hungária Független Szakszervezet elnökségi tagja az Indexnek elmondta, hogy jelenleg várják a munkáltató ajánlatát.
Borítókép: archív fotó a kecskeméti Mercedes-gyár gyártósoráról (2015.) Fotó: MTI / Ujvári Sándor