További Gazdaság cikkek
- Magyar műholdakat bocsátanak fel az űrbe, és ez csak a kezdet
- Mindjárt megszűnik az Ügyfélkapu, ezt kell tudni a változásokról
- Ott tartják a magyar gyerekek a zsebpénzt, ahol nagyon nem kéne
- Elárulta Nagy Márton, mit gondol a román fizetésekről
- Kipécézték és támadhatják a forintot, hatalmas dilemma Matolcsy Györgyék asztalán
Éveken keresztül szinte versenytárs nélkül kínálta autóit a kínai piacon az Audi, mert a kínai vevők speciális igényeire szabta azokat, miközben a BMW és a Mercedes a más piacokon bevált receptek alapján inkább a vevőket szoktatta volna hozzá az autóihoz. Ennek az időszaknak azonban egyelőre vége, írta a Portfolio.hu.
Miközben januárban a Mercedes kínai eladásai 40 százalékkal nőttek, addig Audiból 35 százalékkal kevesebb fogyott, de februárban és márciusban is kétszámjegyű volt a visszaesés, az első negyedévben összességében 22 százalékkal csökkentek az Audi eladásai (109 ezer autót adtak el).
A dolog hátterében az áll, hogy a német autógyártó új üzleti partnert keresett Kínában, ezzel pedig egy belpolitikai konfliktus kellős közepébe sodródott, aminek a lehetséges hatásairól a cég menedzserei azt gondolják, hogy súlyosabbak lehetnek, mint a dízelbotrány miatti vizsgálatok várható következményei.
A hivatalos kommunikáció alapján azért esett nagyot az Audi kínai értékesítése, mert a növekedés következő szakaszát tervezi a német cég kínai partnerével a FAW-val, és a bővülés jegyében egy új joint venture partnerrel, a SAIC nevű kínai céggel is felvette a kapcsolatot, ez pedig a jelenlegi értékesítői hálózatban feszültséget okozott, a kínai autókereskedők az átmeneti időszakban visszafogták az eladásokat, hogy ezzel is nyomás alá helyezzék az Audit.
Az Audi már 25 éve a FAW-val működik együtt Kínában, ott ugyanis az a szabály, hogy csak közös vállalaton keresztül gyárthatnak és forgalmazhatnak autókat a külföldi gyártók, az Audi pedig 25 éve a pekingi központi kormány irányítása alatt működő észak-kínai állami konszernt választotta partnerének, a közös vállalatban 60 százaléka van a kínaiaknak, 30 százaléka a Volkswagen csoportnak, 10 százaléka pedig az Audinak. A német cég azonban nemrég bejelentette, hogy a jövőben egy másik kínai céggel, a SAIC-vel is együttműködne, az azonban a sanghaji helyi politikai vezetés alá rendelt konszern.
Erre a jelenlegi autóértékesítők közül több tucat megtagadta az Audik eladását, mert attól félnek, hogy ha egy másik céggel is együttműködik az Audi, akkor a kereskedők száma is nő, az erősödő verseny miatt pedig visszaesnek az eladásaik. Az Audi már többször hangsúlyozta, hogy nem akar egy másik értékesítői hálózatot kiépíteni, ez azonban nem nyugtatta meg a kereskedőket.
Hivatalosan a FAW-nak semmi köze sincsen a kereskedők felkeléséhez, az Audi és a FAW a legnagyobb egyetértésben határozta meg a közös vállalat terveit a következő tíz évre. A kereskedők bojkottja viszont ennek ellenére kitart, sokan a Peking-Sanghaj konfliktust sejtik a háttérben.