Megtette az első lépést a Mol a teljes irányváltás felé

További Gazdaság cikkek
-
Mindenki örül az olcsóbb élelmiszernek, de nem lehetünk elég óvatosak
- Húszmilliárd forintos a vesztesége, feljelenti az államot és a Fideszt a magyar milliárdos
- Túl nagy előnyben részesülne a kormány intézkedésével – célkereszt került a Revolut homlokára
- Egy éve lejárt édességeket árultak egy magyarországi üzletben, azonnal lecsapott a hatóság
- A GVH vizsgálja a Wizz Air vállalásainak teljesítését
Az új gyár megépítésével mi lesz a sorsa „régi hidrogéngyárnak”?
Az üzem kapacitásának egy részét kiváltja az új zöldhidrogéngyár, ezáltal kisebb kapacitás és szén-dioxid-terhelés mellett fog tovább működni a meglévő üzem. Az új zöldhidrogéngyár – amit egy zöldmezős beruházás keretében építünk a napelemparkunk mellett – már egy másfajta technológia lesz: gyakorlatilag vízből elektromos áram segítségével állítjuk elő a hidrogént, a melléktermék pedig nem szén-dioxid, hanem tiszta oxigén lesz. Semmilyen üvegház hatású gázt nem bocsát ki. Amíg a villamosáram-igényét megújuló forrásból tudjuk fedezni, addig ez teljesen szén-dioxid-mentes technológia.
Mikor indul az üzem építése? Mekkora kapacitású lesz?
A kivitelezés már az idén elkezdődik az előkészítési munkákkal, jövő évben szállítják le magát az elektrolizálót, amiről a szerződést már megkötöttük, és jövő év végén már üzembe is áll majd. A 10 megawattos üzem évi kapacitása 1600 tonna hidrogén lesz.
Ez az 1600 tonna „mit jelent”?
Ha ezt például mind a mobilitásban szeretnénk hasznosítani, akkor körülbelül 220 hidrogénhajtású busz éves üzemanyagigényét tudná kiszolgálni. A finomításban más a lépték, mi nagy felhasználók vagyunk, ez itt nálunk a teljes hidrogéngyártás – a földgázból előállított úgynevezett szürke hidrogén – körülbelül 3 százalékának megfelelő mennyiség. Ez ugyanakkor egy nagyon jól bővíthető moduláris rendszer, és most az első lépéseket tesszük meg ezzel. Pilot projektnek viszont meglehetősen nagy a beruházás, főleg ha megnézzük, hogy a legnagyobb kapacitás, ami jelenleg működik Európában, az 15 megawatt.
Pénzben kifejezve mekkora beruházás ez?
22 millió eurós, ami mai árfolyamon körülbelül 8,4 milliárd forint.
Mikor térülhet meg?
A zöldhidrogén egyik hátránya, hogy drága. De ezt a beruházást nem feltétlenül a gyors megtérülés miatt csináljuk, hanem a hosszútávú stratégiánk megvalósítása érdekében, annak részeként indítottuk útjára. Világosan látszik, hogy a zöld hidrogén technológia fejlődik és rengeteg az innováció körülötte, ami a költségekre is jótékony hatással van. Ráadásul ezekkel a fejlesztésekkel párhuzamosan a megújuló áram ára is várhatóan csökkenni fog: sokan úgy vélekednek, hogy
legkésőbb az évtized végére a zöld hidrogén le fogja dolgozni a szürke hidrogénnel szembeni költség-hátrányát.
Ez a beruházás tehát jól mutatja a MOL elkötelezettségét a fenntartható jövő mellett: egyszerre vizsgáljuk a társadalmi érdekeket, a környezeti és a hosszútávú üzleti szempontokat.
Mire használják a Molnál a hidrogént?
Alapvetően két dologra: a kőolaj-finomítás során a kőolajban lévő szennyeződések eltüntetésére, valamint a hosszabb molekulaláncok feltörésére, és ezáltal tulajdonságuk megváltoztatására. Mivel jelen esetben a kőolaj finomítás a hidrogénigényét részben kiváltjuk a zöldhidrogénnel, gyakorlatilag az üzemanyaggyártás folyamata válik lényegesen környezetbarátabbá.
A környezetbarátabb működést stratégiájuk zászlajára is tűzték.
Így van. A Mol-csoport 2030-as stratégiájában nagyon ambiciózus fenntarthatósági célokat fogalmaztunk meg: 2030-ig 30 százalékkal csökkentjük a szén-dioxid-kibocsátást, 2050-re pedig szeretnénk elmozdulni abba az irányba, hogy teljesen karbonsemlegessé váljon az egész cégcsoport. A zöldhidrogéngyár egy nagyon jó első lépés, mert a szén-dioxid-spórolás, a terhelés csökkentése nagyon nagy: 25 ezer tonnával kevesebb szén-dioxidot bocsátunk majd ki, ami nagyjából 5000-5500 gépjármű éves fogyasztásával egyenértékű. Tehát ennek a technológiának a bevezetése környezeti szempontból olyan, mintha ennyi gépjárművet egyik napról a másikra kivonnánk a forgalomból.
Mennyire reális cél ez a karbonsemlegesség? Ennek tényleg van realitása?
Van nagyon sok olyan technológia, ami ehhez elvezethet, de ez mindenféleképpen egy hosszú folyamat. Mi most elsősorban a 2030-as céljainkat nézzük, hiszen kevesebb, mint 10 év alatt 30 százalékkal szeretnénk csökkenteni a szén-dioxid-lábnyomunkat – emellett abszolút elkötelezettek vagyunk. A kihívás adott, a szándékaink egyértelműek, de az, hogy egy-két évtized múlva milyen technológiák állnak majd rendelkezésre, az sok mindentől függ.
A környezetvédelmen túl milyen céljaik vannak még az új üzemmel?
Ez egy nagyon dinamikusan fejlődő terület. Az első lépés, amit most megteszünk, több célt is szolgál: a direkt szén-dioxid-kibocsátás csökkentésén túl sokat tanulhatunk erről az új technológiáról. Bár a zöldhidrogén teljes egészében a finomítóban fog hasznosulni, ez a projekt azt is, hogy a kapacitás bővítésével párhuzamosan a zöld hidrogén felhasználás megjelenjen akár a mobilitásban is. Emellett azokra az ipari szereplőkre is gondolunk, akik zöld hidrogén felhasználásával szeretnék csökkenteni a saját szén-dioxid kibocsátásukat – nekik ezzel gyakorlatilag eszközt és alternatívát tudunk nyújtani.
Az energiaválság idején valós alternatíva lehet a zöldhidrogén?
A zöldhidrogén előállításának kifejezetten magas a villamos energiaigénye. Ahhoz, hogy a hidrogénnek meghatározó szerepe legyen a jövő energiahordozói között, sok beruházásra van szükség. Itt a gyakorlatban nemcsak a hidrogén gyártó és kiszolgáló infrastruktúra fejlesztésére kell gondolkodni, hanem az ehhez szükséges mennyiségű megújuló energiaforrások biztosítására is: az ugyanis, hogy mennyi megújuló kapacitás épül, szintén közrejátszik abban, hogy a technológia mennyire gyorsan tud elterjedni.
Az ipari felhasználáson túl lát arra esélyt, hogy a zöldhidrogén valamilyen módon eljusson például a háztartásokba is?
A hidrogén legnagyobb felhasználója az ipar – különösen a kőolajipar és a műtrágyagyártás. Annak a feltételei, hogy ezekben az ágazatokban a zöldhidrogén révén térjünk át környezetbarátabb technológiára, abszolút adottnak tekinthetők, ez egy fő csapásirány lehet.
A hidrogén ugyanakkor nagyon jó eszköz arra is, hogy a villamos hálózat szabályozhatóságát javítsuk: a többletkapacitások kezelésében lehet szerepe. A nagy megújuló hányadú elektromos rendszerekben jelenleg is kihívást jelent a szabályozhatóság: képzeljünk el egy júniusi napot, amikor rengeteget süt a nap, és épp nincs elég elektromos fogyasztó. Mit lehet tenni a többletkapacitással, amit megtermelünk? Ha nincs más megoldás, akkor lekapcsoljuk a napelemeket és akkor ez az energia elvész. A zöldhidrogéngyártás ezzel szemben kiváló alternatívát nyújthat a fölös kapacitás felhasználására úgy, hogy értékes energiahordozót állítunk elő, amit aztán fel lehet használni, vagy a szűkös kapacitásidőszakban vissza lehet tenni a rendszerbe. Például úgy, hogy egy üzemanyagcellán keresztül visszakonvertáljuk elektromos áramra. Komoly lehetőség van a zöldhidrogénben azokban az energiarendszerekben, ahol a megújuló kapacitások nőnek, ott a zöldhidrogén egy balanszírozó eszköz tud lenni az áramellátó rendszerben.
Van realitása a hidrogénmeghajtású gépjárműveknek?
Hatalmas a szakértői érdeklődés ebben a témában. A hidrogén mobilitási célú hasznosításának a magas energiasűrűség és szén-dioxid mentesség miatt a nehézgépjárműveknél – teherszállításban, légúti vagy vízi közlekedésban – lehet jelentősége. Egy személyautóba körülbelül „csak” egy fél tonnányi akkumulátor kell, egy kamionnál ez akár már több tonna is lehet, egy repülőgépnél 1000 tonna fölötti extra súlyról beszélhetnénk, míg teherszállító hajóknál ugyanez a nagyságrend még nagyobb.
Gondoljunk bele, hogy ha például egy Boeing 747-est akarnánk átalakítani fosszilisről elektromos meghajtásra, akkora akkumulátorpakkra lenne szükség, hogy aligha maradna hely az utasoknak, sőt, fel sem tudna szállni a gép a túlsúly miatt.
Ezzel szemben egy hidrogénmeghajtású turbina nem elképzelhetetlen, nagyon sokan kísérleteznek ilyennel. A hidrogén hajtásnak tehát, a nagy össztömegű járműveknél lehet szerepe a jövőben.
(Borítókép: A Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítója 2017. május 19-én. Fotó: Szigetvary Zsolt / MTI)

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába
Most ellenőrizheti, hogy középosztálybelinek számít-e.
március 25., 15:44
- Gazdaság
Hűtlen kezelés miatt nyomoznak az MNB-alapítványok ügyében
Az Állami Számvevőszék feljelentése után ez a legfrissebb fejlemény.
március 25., 13:32
- Mindeközben
Besurranó tolvaj lett egy kutyából, mire rájött a sintér, mit akar, bolondot csinált mindenkiből
2 órája
- Mindeközben
Sydney Sweeney csobbant egyet a medencében, és ezzel robbantotta is a lájkbombát
tegnap, 22:00
- Mindeközben
Varga Viktor durva videóval jelentkezett be Baliról: „Halálközeli élményünk volt az óceán közepén”
tegnap, 21:22
- Gazdaság
Mindenki örül az olcsóbb élelmiszernek, de nem lehetünk elég óvatosak
Közös a cél, hogy a fogyasztók kevésbé érezzék magukat kiszolgáltatottnak.
1 órája
- Gazdaság
Ötszázezer forintra emelné az ingyenes készpénzfelvételt a Mi Hazánk
Novák Előd törvényjavaslatot is benyújtott az ügy érdekében.
március 25., 10:35
- Gazdaság
Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot
Ez a hét legfontosabb hazai gazdasági történése.
március 25., 14:00
- Gazdaság
Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi
Nagy Márton üzent a döntés után.
március 25., 07:21
- Mindeközben
Demcsák Zsuzsa egy mondattal beoltotta új frizurája miatt Nagy Zsolt Leót, aki csak pislogni tudott a beszóláson
tegnap, 20:20
- Címlapon
Videón, ahogy a földrengés utáni áradás elsöpri az embereket Mianmarban
Ezer fölé emelkedett a halálos áldozatok száma.
2 órája
- Címlapon
Nincs vége a zebraügynek, Orbán Viktor már az Állatorvostudományi Egyetemen is erről tárgyalt
A hallgatókkal egyeztetett.
12 perce
- Címlapon
Utánajártunk, mikor törlik el az óraátállítást
Az európaiak döntő többsége már búcsút intene neki.
4 órája
- Mindeközben
Elizabeth Moss köpni-nyelni nem tudott, olyan bizarr dolgot kértek tőle A szolgálólány meséjének forgatása után
tegnap, 19:19
- Mindeközben
Pumped Gabo heves szóváltásba keveredett Lukács Mikivel: „Arra van szükségem, hogy bekussolj végre, tesóm!”
tegnap, 18:32
- Mindeközben
Ráthonyi-Palácsik Tímea máig tartja a kapcsolatot Arnold Schwarzeneggerel: FaceTime-on gratulált a kisfiunkhoz
tegnap, 17:52
- Mindeközben
Újabb világsztár tartózkodik Budapesten, feleségével megvan a véleményük a magyarokról
tegnap, 16:46
- Gazdaság
Egyre durvábban eladósodnak a magyarok, meglepő okok állnak a háttérben
A személyi kölcsönöknél is érezni az inflációt.
március 25., 12:45
- Gazdaság
Úgy néz ki, hogy 2024 a bankok éve volt Magyarországon
Magyarország hetedik legnagyobb bankja is történelmi évet zárt tavaly.
március 25., 18:23
- Gazdaság
Megjelent az új rendelet az árrésstopról, egy hetük van a kereskedőknek cselekedni
Minden változásról tájékoztatniuk kell a boltoknak.
március 22., 09:48
- Gazdaság
Magyar Péter csapdát állított magának, Orbán Viktor pedig most kér egy kávét
Nem véletlen, hogy a kérdéseket nem valódi referendum keretében tették fel.
március 24., 15:35
- Gazdaság
Lázár János egyeztetett Orbán Viktorral, minden magyar településre ATM-et telepítenek
Mindezt az elkövetkezendő hetekben szeretnék megvalósítani.
március 22., 17:34
- Gazdaság
A Matolcsy-éra végnapjaiban lezavart cégátadási ügy kezd kiegyenesedni
Varga Mihályék léptek.
március 22., 11:37
- Mindeközben
Szoboszlai Dominik újdonsült felesége, Buzsik Borka újabb esküvői fotókat posztolt, ilyen gyűrű került az ujjára
tegnap, 14:44
- Mindeközben
Dávid Petra fejére ráugrott egy tehén a Farm VIP-ban: „Óriási szerencsém volt, Judie szó szerint megmentette az életemet”
tegnap, 13:40
- Gazdaság
Újabb ingyenpénzre lehet jelentkezni vidéken
5–30 millió forintos támogatást igényelhetnek a kkv-k.
március 24., 14:03
- Gazdaság
Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén
Tóth Tibor május 1-től tölti be a pozíciót.
március 26., 09:23
- Gazdaság
Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót
Bődületes szarvashibát követhetett el Mike Waltz.
március 25., 17:36
- Címlapon
Miniszterelnöki megbízást kapott Gáspár Győző
Orbán Viktor személyesen írt neki levelet.
tegnap, 19:51
- Gazdaság
Spanyolország döntött: törvényi erővel csökkentenék az élelmiszer-pazarlást az országban
Megjelentek a részletek a jogszabályról.
március 24., 06:44
- Gazdaság
Mi van a füst mögött? A szabályozás és a tudomány csatája a dohányiparban
Kulcskérdés, hogy a káros hatások csökkentésére irányuló törekvések és a piaci szabályozások összhangba kerüljenek.
március 22., 19:21
- Gazdaság
Lecsapott a jegybank, nagy büntetést kapott a K&H Bank
Több hiányosság is előjött.
március 24., 11:44
- Gazdaság
Orbán Viktor elárulta, hogy miért avatkoztak be az élelmiszeráraknál
Számokat is közzétett a miniszterelnök.
március 23., 11:47
- Gazdaság
Kiderült, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz a nyugdíjasok áprilisban
Bankszámlára történő folyósítás esetén korábban kapják meg a járandóságukat.
március 24., 11:14
- Címlapon
Katonai elemző szerint Vlagyimir Putyin számára a lőszer pénzbe kerül, a halottak viszont semmibe
4 órája
- Gazdaság
Beavatkozott a kormány, itt a fordulat az élelmiszereknél
Az árrésstop hatására egyes termékek ára 60 százalékkal is csökkent.
március 24., 10:41
- Mindeközben
Hajdú Péter és Láng Eszter elárulták, miért halasztották el idén is az esküvőjüket
tegnap, 12:20
- Gazdaság
Csaknem negyedmilliárd forintot értek ezek a számok a hatos lottón
Kihúzták a nyerőszámokat.
március 23., 16:58
- Gazdaság
Orbán Viktor előre megmondta, kinek a malmára hajtja a vizet Németország történelmi lépése
A miniszterelnök jóslata, úgy tűnik, kezd valóra válni.
március 23., 08:57
- Címlapon
Meghalt Miske László, Jászai Mari-díjas színművész
A debreceni Csokonai Színház művésze 89 éves volt.
6 perce