Robotok dolgoznak majd a Magyarországon épülő kínai gyárban

DEBRE20230223010
2023.04.17. 11:20
Fred Zhang, a CATL nemzetközi kommunikációért felelős menedzsere közölte, a Debrecenben épülő akkumulátorgyár az európai autógyárak kiszolgálója lesz, mintegy 30 márkának szállítanak majd onnan. Mint mondta, idén nyáron elkezdődik a gyár építése, jövőre tesztüzem következik, és 2025-től indul a gyártás, amit először kínai munkások, később pedig robotok végeznek majd.

Fred Zhang, a CATL nemzetközi kommunikációért felelős menedzsere a Növekedés.hu megkeresésére elmondta, hogy a debreceni gyárban az autógyárak megrendelésére készítenek akkumulátorokat, raktárkészletre nem termelnek.

Mint mondta, 30 autóipari brandnek, vagyis az összes elektromosautó-gyártással foglalkozó cégnek gyártanak akkumulátorokat. Ezen belül a debreceni létesítmény pedig várhatóan az Európában működő autógyárak kiszolgálója lesz.

A CATL debreceni üzeme lehetővé teszi számunkra, hogy megbirkózzunk az európai piac növekvő igényeiből fakadó kihívásokkal, javítsuk globális termelési hálózatunkat, és segítsük az e-mobilitás és az európai energetikai átállás felgyorsítását

– mondta Fred Zhang.

Debrecenben lítiumionos akkumulátorokat gyártanak majd Zhang szerint, konkrétan a cella- és modulgyártás történik nálunk. Mint kiderült, idén nyáron indul a gyár építése, és jövőre már tesztüzemben működhet, 2025-re pedig a teljes kapacitáson történő termelésre állnak át.

Jönnek a robotok 

Az is kiderült, hogy a debreceni gyár teljesen automatizált lesz: a munkafolyamatok nagy részét a robotok végzik, így csak a gépek működését felügyelő személyzetre lesz szükség. Zhang szerint először még csak kínai szakemberek érkeznek Magyarországra, de hozzátette, később a tervezett 9000 fős létszám – amelyről korábban Szijjártó Péter külügyminiszter is beszélt – nagy részét helyiekből szeretnék biztosítani.

A cég képviselője arról is beszélt, hogy több mint tíz vállalattal folytatnak tárgyalásokat, hogy zölderőművektől hosszú távú szerződésekkel vásároljanak áramot. A három gyáregység áramfogyasztását egységenként 80 MW-ra becsülik, a csúcs pedig a három fázis működése közben 300 MW lesz.

(Borítókép: Munkagépekkel talaj-előkészítő munkálatokat végeznek a leendő CATL akkumulátorgyár területén a Déli Ipari Parkban, Debrecen közelében 2023. február 23-án. Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI)