A német óriás, amely tarkón vágja Magyarországot

További Adó és költségvetés cikkek
-
Egy tollvonással 300 milliárdot vett ki a kormány a Gazdaságvédelmi Alapból
- Augusztusban a kormány állja a cechet a brit éttermekben
- Minden idők második legnagyobb magyar költségvetési hiánya jött össze júniusban
- Még egy napja van arra, hogy ne az állam rendelkezzen az adója 1+1 százalékáról
- Május 1-től a fizetés nélküli szabadság ideje alatt is fizeti a cég a társadalombiztosítást
Elképesztően nagyot szólt a Volkswagen-csoport lebukása. Még ha témában jártasak közül többen sejthették is, hogy a gyártók trükköznek a tesztekkel, a hír lavinaként söpört végig a világon, napról napra újabb és újabb márkák, gyárak és országok jelentették be, hogy érintettek a botrányban. A hatások pedig messze túlmutatnak az autóiparon, hamarosan mint az exportot jelentős részben autógyártásra építő országot, Magyarországot is elérhetik.
Mit tesz a magyar gazdasággal a dízelbotrány?
Ha viszont meg akarjuk nézni, hogy milyen hatással lehet ránk a dízelbotrány, nem vagyunk könnyű helyzetben. Egyelőre ugyanis még az sem látszik, hogy mi fog történni holnap. Most úgy tűnik, 11 millió autót hív vissza Volkswagen (VW), de lehet, hogy végül még több autó lesz érintett.
Még nem látni tisztán, hány gyártót és típust hoznak még hírbe a csalással, és pontosan mik lesznek a következmények, mi fog történni azokkal az autókkal, amiket visszahívtak. Ezen is múlik, hogy végül mekkorát bukik majd a VW-csoport.
A visszahíváson és az esetleges milliárd dolláros bírságok közvetlen költségén kívül még vagy plusz szűrőket kell tenni kocsiba, vagy visszafogni a teljesítményt és kártérítést fizetni a tulajdonosoknak. És ott vannak még a perek: ilyenkor boldog-boldogtalan pénzt akar majd látni ebből a környezeti káraira hivatkozva. Nem tudjuk egyelőre azt sem, mit kezd pontosan a helyzettel a VW-csoport új vezetője.
Miért csak a nitrogén-vegyületekkel csalnak?
Nem csak azokkal csalnak. Ez most gyakorlatilag csak a jéghegy csúcsa volt. Általános trendnek lehet tekinteni, hogy kölcsönös képmutatás megy szabályozói oldalról és gyártók felől is, miközben azt sem alaptalan feltételezni, hogy talán a vásárlók is sejtik, hogy mondjuk az A7-esük nem segíti annyira a pandák túlélését, ahogy a gyártó bizonygatja. Sokszor persze a környezetvédelmi szabályozás is úgy hülyeség, ahogy van, és pont, hogy nagyon drágán érünk el vele nagyobb szennyezést.
Ez pedig már Magyarországot is érintheti, még ha az összefüggés nem is teljesen evidens. Abból ugyanis, hogy csökken a kereslet, még nem következik egyértelműen, hogy a hazai gyártók termelése is csökken, egy jelentős visszaesést viszont már biztosan megéreznénk.
Nem tuti csak egy iparágra hagyatkozni
Az nagyon jól látszik, hogy az elmúlt években nagyon is felrántotta GDP-t az, hogy leginkább a német autógyártók nálunk akartak egyre több kocsit összeszerelni az összes kapcsolódó termékkel és szolgáltatással.

Maguknak a német autógyártó cégeknek a társasági adója elenyésző, többek közt a nekik adott adókedvezmények miatt, inkább az a hangsúlyos, hogy rengeteg embernek és más, rájuk épülő magyar cégnek adtak bőven munkát, ahogy egyre bővültek. Erre büszkék is voltunk, de még most is nagyon függünk tőlük. Szlovákia például pontosan ugyanígy járt a válsággal, be is ismerték, hiba volt túlságosan az autógyártáshoz láncolni a gazdaságukat. Mostanra már mi se szeretnénk ekkora függőséget, csak a gazdaság szerkezetét nem lehet átalakítani egyik napról a másikra.
Nálunk nehéz pontosan megmondani, hogy német autógyárak a GDP mekkora szeletét vihetik el, de ha legfrissebb adatok alapján a magyar gazdaság 8 százalékát nekik adjuk, azzal nem tévedünk nagyot.
A mezőgazdaság sokszorosa az autógyártás
Ha GDP 28 százalékát az ipar adja, annak 90 százalékát a feldolgozóipar, aminek 32 százalékát a járműgyártás, akkor a teljes GDP 8 százalékáról beszélünk. A járműgyártásba azok a cégek tartoznak bele, akik főtevékenységként ezt adták meg, őket érintheti legérzékenyebben mondjuk az Audi vagy Mercedes gyengélkedése. És akkor még azokat nem is számoltuk, akik itthon gyártanak drótot vagy mondjuk fóliát az autókhoz, nekik is biztosan fájó lenne egy nagy vevőjük szenvedése, viszont a járműgyártásba beleszámít mondjuk pár buszgyártó is. A Bank of America is hasonló eredményre jutott.
Csak arra nem jó a közmunka, amire kitalálták
Ott van sok közmunkás, ahol magas a munkanélküliség? A közmunka segít rendes állást találni? A közmunkások nem tudnak dolgozni, ezért meg kell őket tanítani? Hát, nem igazán.
A leghamarabb akkor éreznénk, hogy baj van, ha embereket kéne kirúgni emiatt, akár az autógyártóktól, akár a rájuk épülő cégektől. Durván számolva, ha a legális bruttó átlagkereset 243 ezer forint, akkor a teljes munkaerőköltség havonta 310 ezer forint, ennek nagyjából a felét vesztené el az állam adók és járulékok formájában közvetlenül. Plusz ezeknek az embereknek a jó része menne hamar közmunkára, hiszen Magyarországon átlagosan fél évig tart új munkát találni, álláskeresési járadékot pedig már csak három hónapig kaphatnak.
A Bank of America londoni közgazdászainak számításai szerint a dízelbotrányt elsőre mi és a csehek fogjuk a legjobban megszívni. Szerintük a legrosszabb forgatókönyv esetén akár 1-1,5 százalékkal is csökkenhet csak ettől a magyar GDP, ami nagyon durván hangzik, és nem is igazán reálisan. Nem tudjuk, hogy mit számoltak legrosszabb forgatókönyvnek, de ez eléggé tarkón vágná az egész országot.
Az EU adatai szerint a magyar adócentralizáció a GDP 38-40 százaléka körül van, vagyis a GDP egyszázalékos megváltozása átlagosan nagyjából 0,38 százalék GDP-arányos bevételkieséssel járna, és a hiányt is hozzávetőleg ennyivel növelné. Ez nagyjából 120 milliárd forintot jelent, ennyi esne ki a költségvetésből egy ilyen forgatókönyv esetén.
Ha a dízelnek leáldozik, azt nem a személyautókon fogjuk látni
Ha dízelüzemanyag jövőjét vizsgáljuk, még kevésbé láthatunk tisztán. Azt eddig is sejthettük, hogy ez elég koszos, azaz környezetszennyező technológia, ami szinte csak Európában volt népszerű (egyébként pont a Volkswagen volt a technológia egyik élharcosa). Szemben mondjuk Japán hibrid-őrületével, vagy az USA-val, ahol 3 százalék körüli a dízeles kocsik aránya, tehát szinte elhanyagolható.

Ahogy a Guruló Hordó rámutatott, a dízelfogyasztás elsősorban a teherautóktól függ, különösen a fejlődő világban. Tehát a kínai gazdaság belassulása jobban betehet a dízelkeresletnek, mint az európai hiszti. Az VW-ügy kirobbanása azonban mégis inkább kedvezhet a benzines, és az alternatív meghajtású személyautók fejlődésének. Elon Musk, a Tesla vezére rögtön be is mondta, hogy mindenki azonnal vegyen elektromos autót.

Ami viszont az VW-ügyből nagyon is aktuális felismerés lehet befektetőknek, hogy hiába jön egy cég nagy hagyományokkal, egy biztonságos országból, akkor sem lehet elhagyni az egyedi kockázatokat, bárkiről bármikor kiderülhet valami csúnya dolog, amit eddig csak sejtettünk. Ez lefordítva annyit jelent, hogy tovább fog romlani ezzel a katyvasszal, a mostanában amúgy sem kifejezetten rózsás befektetői hangulat.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
30 év után is óriási a probléma: integráció helyett szegregáció tombol a magyar iskolákban
Minimumfeltételekre és maximális erőforrásokra van szükség a hátrányok kompenzálása érdekében.
március 9., 18:25
- Gazdaság
Aranyeső a családoknak: teljes szja-mentességet vezet be a kormány a 30 év alatti anyáknak
Az intézkedés január 1-én léphet életbe.
március 9., 09:33
- Gazdaság
Orbán Viktor bejelentette, rengeteg pénzt akar megmozgatni
A kormányfő szerint fordulóponthoz érkezett az Európai Unió és Magyarország.
március 10., 08:39
- Mindeközben
Opitz Barbi és Szolnoki Szabolcs nagy bejelentést tettek első közös interjújukban
16 perce
- Mindeközben
„Anyám lehetne, és pont ez benne a jó!” – Máris új kiszemeltje van a Farm VIP-ben Pumped Gabónak?
3 órája
- Gazdaság
Bűvös számok közelednek, de bármikor fordulat jöhet a benzinkutakon
Rég láttunk ilyet.
március 10., 11:28
- Gazdaság
Új időszámítás a késedelmi pótlékoknál: erre minden adózónak figyelnie kell
A NAV már megkezdte az adózók értesítését.
március 10., 09:55
- Gazdaság
Stratégiai fontosságú energiabiztonsági egyezményt köt Magyarország és Románia
Szijjártó Péter szerint történelmi megállapodás született.
március 10., 11:05
- Gazdaság
Drasztikus lépésre kényszerült a Nébih, tömeges égetéssel védekeznek a ragályos betegség ellen
Egy hatalmas gödörben semmisítik meg a tetemeket Bábolna mellett.
március 9., 11:04
- Mindeközben
Kiborultak Bálint Antóniától Farm VIP-csapattársai: „Toncsi ilyenkor átmegy önző pszichopatába”
4 órája
- Címlapon
Index-számítás: így lehet olcsóbb a bankolás – mutatjuk a lényeget
Megoszlanak a vélemények, drága-e a bankolás, vagy csak lusták vagyunk. Van ötletünk, miként lehet olcsóbb és vonzóbb az Alapszámla.
2 órája
- Címlapon
Elszabadultak az indulatok, üvöltött a polgármester: Melyik az a kormány, amelyik átb*szta ezt a népet?
Videón Györfi Mihály szolnoki városvezető felszólalása.
4 órája
- Mindeközben
Még csak 7 hónapos, de dús hajkoronája miatt már most hatalmas feltűnést kelt ez a kislány
5 órája
- Címlapon
Kollégaként jó ember volt, de súlyos titkokat őrzött a 90 évesen elhunyt Vitár Róbert
Fiatalon a Regnum Marianum katolikus közösségbe járt, így biztosan voltak vívódásai.
1 órája
- Címlapon
„Szegényebbek lettünk egy fogalommal. A Vitárral” – rengeteg poént tulajdonítanak a sportlegendának
A legendás sportriporter számos aranyköpését előre eltervezte.
54 perce
- Címlapon
Válasz Online: Matolcsy Ádám „Kovács Petra” fedőnéven irányíthatta magántőke-alapos birodalmát
A portál szerint több száz milliárd forintnyi MNB-vagyonnal „kreatívkodhatott”.
2 órája
- Mindeközben
Sydney van den Boschék házfelújítási projektje nem úgy alakult, ahogy tervezték: „Beni már kiszállt, azt mondta, csináljak, amit akarok”
6 órája
- Címlapon
Nyilvánosságra került egy titkos jelentés, Vlagyimir Putyin nem mondott le eredeti tervéről
8 órája
- Mindeközben
Egy férfi azt állítja, egyszerre terhes tőle egy anya-lánya páros, íme bizarr szerelmi háromszögük története
7 órája
- Gazdaság
Egyre nagyobb szerep jut Magyarországon az energiatárolási kapacitások fejlesztésének
Az akkumulátorok mellett egyre nagyobb figyelmet kapnak az alternatív tárolási megoldások.
1 órája
- Gazdaság
Hivatalos: a Budapest Közművek Zrt. Rákosrendező új tulajdonosa
Karácsony Gergely is megszólalt.
március 7., 09:32
- Gazdaság
Orbán Viktor: Jó oka volt, hogy vétózzak Ukrajna ügyében
Nagyobb sportlétesítmények, támadójáték, adócsökkentés, brüsszeli döntés, amely összedönti az európai gazdaságot – ilyen volt a kormányfő beszéde.
március 8., 12:44
- Gazdaság
Ötmillió forint értékű csempészcigarettát foglalt le a NAV
Egy bolgár sofőr bukott le a határon.
március 10., 12:54
- Gazdaság
Egy német kutatóintézet szerint nem tesz jót a nők pénztárcájának a házasság
A tanulmányban hozzátették, hogy sok nő kevesebbet dolgozik, miután férjhez ment.
március 8., 15:28
- Címlapon
Urológus: Csak férfi és nő van, meg amit a természet elrontott
Exkluzív interjú az Indexen az első magyarországi nemátalakító műtétet végző Pajor Lászlóval.
5 órája
- Gazdaság
Bejelentést tett Nagy Márton, elkezdődött a 2026-os költségvetés tervezése
Az Országgyűlés júniusban szavazhat róla.
március 10., 12:55
- Címlapon
Alkotmánymódosítás rendezné a helyzetet, ha nincs kétharmados többség a döntéshez
Szünetmentessé tennék az ombudsman működését a közelgő választások előtt.
12 perce
- Gazdaság
Visszaélnek a Fővárosi Vízművek nevével, adathalász üzenetekkel próbálják átverni az ügyfeleket
A társaság bejelentést tett a hatóságoknál.
március 7., 19:59
- Mindeközben
Alig vállal új szerepet A Fehér Lótusz óta Jason Isaacs: „A sorozat elrontott engem”
tegnap, 22:02
- Gazdaság
Lecsapott a fővárosi kormányhivatal, súlyosan megbüntették a Foodorát
Több panasz is érkezett a fogyasztóktól.
március 7., 14:25
- Gazdaság
Az MNB csaknem 49 millió forint bírságot szabott ki a Gránit Bankra
Enyhítő körülmény volt, hogy a bank teljes mértékben együttműködött a vizsgálat alatt.
március 7., 11:02
- Gazdaság
Gazdasági évnyitó: Orbán Viktor, Nagy Márton és Varga Mihály is bejelentést tett
Élőben az Indexen.
március 8., 09:57
- Mindeközben
Nagy Duett: Lékai-Kiss Ramóna semmiképp nem szeretné, ha Brasch Bence lemaradna a gyermeke születéséről
tegnap, 19:54
- Mindeközben
Mindenki Millie Bobby Brown áttetsző csipkeruhájáról beszél, amiben az utcára lépett
tegnap, 18:32
- Mindeközben
Gajdos Tamás elárulta, miért rejtegeti új párját: „Nem akarunk celebpár lenni”
tegnap, 17:42