További Magyar cikkek
Augusztus 8-án dönt a kormány a közlekedésfejlesztési nagyprojektek (közlekedési operatív program, közop) 2007-2008-ra tervezett beruházásairól. Az közútépítésről és a városi, elővárosi közlekedési nagyprojektekről részletesebben is írtunk már, a vasútfejlesztésekről még nem.
A 2007 és 2013 közötti magyar közlekedésfejlesztésre elkülönített 1700 milliárd forintos csomagból bőven jut a vasútfejlesztésre is, annak ellenére, hogy az EU minden segítő szándéka ellenére a kormány "a magyar nemzet érdekeit szem előtt tartva" a vasúti közlekedésfejlesztéssel szemben épp a közútit támogatja. Az unió elvárásai szerint vasútfejlesztésre a források legalább 50-60 százalékát kéne költeni, a kormány jelenleg csak 30-40 százalékát tervezi.
Mielőtt elmerülnénk az egyes fejlesztési projektekben, ismertetjük, amit a magyar és az európai vasútfejlesztésről tudni érdemes.
Az uniós átok
Míg az Egyesült Államokban az árufuvarozás 40 százalékát viszi a vasút, Európában 8 százalékát, a személyszállításban pedig csupán 6 százalékos a részesedése a közúti, légi és vízi közlekedéssel szemben.
Ez érthető is, hiszen az európai vasút több sebből vérzik: a hálózat ugyan kiterjedt, de mivel szinte mindenütt állami monopólium volt és nagyrészt még ma is az, nehézkesen fejlődik, a különböző szabványok, rendszerek, az erős helyi lobbik miatt (mozdonyt és vezetőt kell cserélni a határon stb.) integrálódni képtelen.
Egy 2003-as európai bizottsági tanulmány szerint a nemzetközi tehervonatok átlagsebessége az EU-ban 18 km/h, a közúti teherszállítással szemben egyelőre alig van esélye. A hálózat egyötöde túlterhelt (vagyis a dugóban állnak a vonatok), míg bőven akad kihasználatlan kapacitás. A legtöbb kárt a hasztalan ácsorgás okozza.
Pedig a fenntartható fejlődést szem előtt tartva a vasút szerepét mind az árufuvarozásban, mind a személyszállításban növelni kell, hiszen megfelelő körülmények között sokkal nagyobb kapacitású, környezetkímélőbb, biztonságosabb és jóval olcsóbb, gyorsabb, mint a közúti közlekedés. Egy jó hálózaton belül 600 kilométeres távolságig a légi személyszállítással, a repüléssel is tud konkurálni, a nagy sebességű vasút (pl. TGV) még ennél is többre képes.
Magyar vasút: gőzmozdonynak sem ideális
Ami az infrastruktúrát illeti, a jó európai vasúthoz röviden a következő fejlesztések kellenek: egységes uniós navigációs, biztósító rendszer (lásd a keretest) kiépítése; legalább a 120 km/h-s sebességű pályák kiépítése/fejlesztése az uniós fővonalakon.
A magyar vasúti hálózat ugyan sűrűbb szövésű, mint az EU-s átlag, a karbantartás elmaradása miatt siralmas állapotban van: a 7685 km-ből a pályák 40 százalékán a sebesség korlátozva van, a pályáknak csak 17 százaléka kétvágányú.
Mennyivel mehet a vonat?
Természetesen annyival, amennyivel, de ez nemcsak a terhelésen és a mozdony teljesítményén múlik, hanem a pályán és a biztosító berendezéseken is. Egy éles kanyart nem lehet bevenni 160-nal, de egy nagyobb ívűt már igen, ha tehát egy pályán gyorsítani akarunk pl. ívkorrekciókat kell csinálni. Az olyan pályákon pl., ahol a megengedett legnagyobb sebesség magasabb, mint 100 km/h, a felsővezetéket stabilabban kell rögzíteni. Egy 120-as pályát nem keresztezhet gyalog- vagy bicikliút. A 160-asnál gyorsabb pályát már közút sem keresztezhet (költségigényes a kiépítése, hiszen végig alul-, felüljárókat kell építeni). A 200-as pályát már zajvédő fallal kell körülvenni. Ha magyar TGV-t akarunk, vagyis nagysebességű vasutat, ahhoz teljesen különálló, új pályát kell építeni. Az sem mindegy, hogy egy 80-nal száguldozó tehervonatnak mennyit kell vesztegelnie. Amíg nincs a magyar vasúton pl. folyamatos helymeghatározás, a vonatok között egy térközt (állomás, bakterház, jelző) kell biztosítani, nem haladhatnak folyamatosan egymás mögött. A dolog ennél persze sokkal bonyolultabb, a részletes szabályozást itt találja.
A tehervonatok átlagsebessége az EU-s átlag fele, 9 km/h. Nagyon sok a közúti-vasúti átjáró (lassítja a forgalmat és balesetveszélyes), miközben a Dunán csak egy jó állapotú átkelő van (a Lágymányosi híd melletti összekötő híd). Abban a szakértők egyetértenek, nemcsak a hálózat lepattantsága, technikai elmaradottsága miatt lassúak a vonatok: ebben ugyanúgy benne van a MÁV is: a 60-as, 70-es években kétszer-háromszor ennyi vonat el tudott közlekedni a hálózaton, mint ma.
A vasútfejlesztés eddigi mérlege

(Grafika: VPE/MÁV/Tbg)
Magyarország a vasútfejlesztés terén eddig nem villantott. A Medgyessy- és a Gyurcsány-kormány szinte egyáltalán nem fejlesztette vasutat, és bár a Kóka János vezette Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak (GKM) nagy elképzelései voltak, még a személyszállítás kiszervezését sem sikerült úgy megoldani, hogy egy, a veszteségnyelő, mutyiparadicsom MÁV-tól teljesen független, versenyképes cég (MÁV Start) jöhessen létre.
EU-s pénzeket a 2001-es ISPA-támogatások óta nem pályázott meg Magyarország, vagyis 2002 és 2006 között több száz milliárd fejlesztési forinttól estünk el. Ráadásul még a vállalt célok sem valósultak meg: az ISPA 50 milliárd forintjából (és ugyanennyi önrészből) sem a Bp-Hegyeshalom-vonal nem lett végig 160 km/h-s sebességű pálya, ahogy a Budapest-Lőkösháza és a Zalalövő-Boba-vonal sem 120-as.
A Kóka-éra is csak a látványberuházásig jutott: építettek egy kényelmetlen megállót a ferihegyi 1-es terminálnál, és anélkül szűntettek meg két tucat vasúti mellékvonalat, hogy bárkinek a minisztériumban elképzelése lett volna arról, hogy regionális szinten egyáltalán kihasználhatók lettek volna-e ezek a vonalak (kapacitáselemzés ugyanis máig nem készült).
Az uniós példák, illetve az, hogy az utóbbi időben a vasúti árufuvarozási piac liberalizációja következtében másféltucat új teherszállító cég jött létre Magyarországon is, mégis azt mutatják, hogy igenis lehet létjogosultsága a teherszállításnak.
Nem vett jegyet, mégis fizet
Az EU vasúti revitalizációs elképzeléseiből Magyarországnak a következőket kellene teljesítenie: liberalizálni a személyszállítás, és a vasúti teherfuvarozás piacát, fejleszteni az uniós vasúti korridorokat, egyértelmű rendszert teremteni a MÁV darabjaira szedésével, állami tulajdonban csak magát a pályát hagyni.
Hiszen senki sem lehet biztos abban, hogy a személyszállítás mennyire veszteséges üzem addig, amíg áttekinthetetlenül folyik el évi százmilliárd forint. Tudta-e ön, hogy annak is havi 2-3000 forintjába kerül a vonatozás, aki csak képeslapon látott MÁV-szerelvényt?
De mire akarja költeni a kormány a 2007-2008-ban elkölthető 400 milliárd forintot? A konkrét magyar projektekről megkérdeztünk néhány a neve elhallgatását kérő szakértőt. Szerettük volna a GKM véleményét is kikérni, de - ahogy korábban sem - érdemben nem voltak hajlandók szóba állni velünk. (Továbbra sem értjük tehát, mit ért a kormány társadalmi egyeztetés alatt, de erre majd egy másik cikkben térünk ki.)
Az EU érrendszere: TEN, Helsinki-folyosók
A transzeurópai hálózatok (Trans-European Networks, TEN) megalakítását az 1992-es maastrichti egyezmény aláírásával határozta el az EU. A cél, hogy növeljék a belső piacok kohézióját és koordinációját a fejlődés egy irányba terelésével, EU-s szabványok kialakításával. Így történt ez a közlekedésben is, a TEN-Transport a közlekedési folyosók, a legfontosabb közlekedési útvonalak hálózatát rajzolta fel, így a közútiét, a víziét és a vasútiét. Ha minden tag ezt fejleszti, nő a hálózat kapacitása. A legfontosabb közlekedési korridorok, a Helsinki-folyosók (1997), amikből 3 szeli át Magyarországot (IV, V, X), ez mind vasútra (pl. V.: 25-ös, 20-as, 40-41-es, 100-as vonal), mind közútra (pl. V.: M7-es, M3-as stb.) érvényes. A vasútnál ezeket egészítik ki a TINA-folyosók, alternatív, kerülőútvonalakat meghatározva. Léteznek a kifejezetten a teherszállításra vonatkozó ERTMS-folyosók is, ebből kettő érinti az országot.
Az Index kormányzati forrásokból úgy értesült, az alábbi vasútfejlesztési projekteket (összköltség) adja be a kormány Brüsszelnek a 2007-2008-as időszakra:
- 1. Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonal korszerűsítése (35 mrd)
- 2. Budapest-Szolnok-Lőkösháza vonal korszerűsítése (100 mrd)
- 3. Szolnok-Debrecen vonal korszerűsítése (180 mrd)
- 4. GSM-R kommunikációs rendszer beszerzése és telepítése (56 mrd)
- 5. ETCS2 biztosító berendezés kiépítése Bajánsenye-Boba között (5 mrd)
- 6. Záhony térségében a vasúti infrastruktúra fejlesztése (100-as fővonalon kívül), az árufuvarozási határátmenetet biztosító széles és normál nyomtávú gerinchálózat ütemes felújítása (19 mrd)

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Óriási összeget kaptak vissza a fogyasztók, akik visszaváltották az üvegeket
A fogyasztók átlagosan alkalmanként 25 palackot váltanak vissza, ennek összege 1250 forint.
április 1., 13:46
- Gazdaság
Fehér Ház: Közeleg a modern amerikai történelem egyik legfontosabb napja
Az új szabályozásról már korábban kiderültek különböző részletek.
április 1., 21:07
- Gazdaság
Márciusban is folytatódott az ingatlanpiac felívelése
Februárhoz képest 7 százalékos növekedés történt.
április 1., 15:09
- Mindeközben
Schumacher Vanda is belekeveredett Nemazalány és Fenyvesi Barna megcsalási botrányába, kiborult a bili
tegnap, 21:50
- Mindeközben
Belecsapott a villám egy 30 éves nőbe, a lehető legbizarrabb módon változott meg az élete
tegnap, 20:04
- Gazdaság
Érkeznek az olcsóbb használt termékek, erről mindenkinek érdemes tudnia
Szilágyi Gábor, a MediaMarkt ügyvezető igazgatója szerint jók a szektor kilátásai.
április 1., 11:50
- Gazdaság
Elkezdődött, amire mindenki várt a lakáshitelekkel kapcsolatban
A 5-ös szám bűvköréből lőnek a bankok a fiatalokra.
április 1., 15:35
- Gazdaság
Emiatt fájhatott tavaly Orbán Viktor feje: ekkora mínuszt hozott össze az állam
Az emelt hiánycélt sem sikerült tartani.
április 1., 08:37
- Mindeközben
Keanu Reevest egy budapesti étteremben kapták lencsevégre, de alig lehet ráismerni
tegnap, 18:18
- Gazdaság
40 milliárd dolláros befektetéssel fejlesztené az OpenAI mesterséges intelligenciáját
A befektetéssel megduplázná értékelését a cég.
április 1., 17:13
- Gazdaság
Több száz millió eurós bírságot kaptak az autógyártók kartellezésért
A gyártók 15 évig működtek együtt az autók újrahasznosításával kapcsolatban.
április 1., 21:26
- Címlapon
Donald Trump: Mi voltunk az ostobák, akik tehetetlenül tűrik a korbácsot
Az amerikai elnök reagált a vámháború okozta sokkra.
tegnap, 20:05
- Gazdaság
Gyógyszergyártók az Indexnek: bízunk Orbán Viktor szavában, nem számítunk újabb extra sarcra
Pénzt nem kér a magyar stratégiai pillér a kormánytól, de van, amit igen.
április 1., 13:24
- Gazdaság
Meghozták a döntést: megvan az Év Magyar Autója 2025
Sok izgalmas autót, rengeteg tesztet és szoros küzdelmet hozott a verseny.
április 2., 09:23
- Címlapon
Az észt külügyminiszter megvonná Magyarország uniós szavazati jogát
Margus Tsahkna szerint ideje keményebben fellépni Orbán Viktorral szemben.
tegnap, 21:27
- Címlapon
Donald Trump kezdi elveszíteni a türelmét, Vlagyimir Putyinnak nem sok ideje maradt
tegnap, 05:55
- Mindeközben
Egy nő 100 napig ugyanazt a ruhát hordta, ki sem mosta, és rájött egy fontos dologra
tegnap, 16:00
- Gazdaság
Több frissen elkészülő út is fizetőssé válhat a jövőben
Összesen 81 kilométernyi út lenne díjköteles.
április 1., 21:42
- Gazdaság
Most Orbán Viktor álmáról szavazhatnak az országgyűlési képviselők
A kormányfő már korábban bejelentette, hogy hamarosan érkezik ez a javaslat.
március 31., 16:40
- Gazdaság
Az Egyesült Államok beszállna a Paksi Atomerőműbe a Roszatom helyett
Több amerikai vállalat, így a világpiacon vezető Westinghouse is készen áll erre.
március 30., 13:12
- Címlapon
Szijjártó Péter váratlan lépésre szánta el magát a magyarok elleni támadás miatt
A hatóságok mindent megtesznek az elkövetők kézre kerítése és megbüntetése érdekében.
tegnap, 17:18
- Gazdaság
Benyújtották az ATM-ekről szóló törvényjavaslatot, az önkormányzatokra is nagy feladat hárul
Össze is foghatnak egymással a bankok.
április 2., 08:20
- Mindeközben
Letettük a hajunkat, amikor megláttuk, milyen méregdrágán adják a pezsgőt ezen a zenei fesztiválon
tegnap, 13:13
- Gazdaság
Nyilvánosságra hozta a Szuverenitásvédelmi Hivatal, hogyan érkeztek a külföldi hatalmak pénzei Magyarországra
Legalább 23 milliárd forintról van szó.
március 31., 17:06
- Gazdaság
Kiderült, mi aggasztja leginkább a magyarokat
Tízből hat válaszadó szerint az infláció napjaink legaggasztóbb fejleménye.
április 1., 06:24
- Gazdaság
A Ferrari megkezdte az áremelést az amerikai autóvámok hatására
Mindössze három modellcsalád ára marad változatlan.
március 31., 10:40
- Gazdaság
Bevallotta a kormány, rengeteg pénzt akarnak elkölteni
Módosítják a gazdasági növekedéssel kapcsolatos kilátásokat.
március 31., 11:48
- Címlapon
Itt vannak az ötös lottó nyerőszámai, valaki holnap akár fel is mondhat a munkahelyén
A szombati sorsolásokon egy telitalálat született.
tegnap, 20:30
- Gazdaság
Olyan új törvényen dolgozik a kormány, amely meghatározza Magyarország szerepét a világban
Szó szerint a jövőnk a tét.
március 31., 11:40
- Gazdaság
A benzin ára emelkedik, a gázolajé csökken a kutakon
A változások már kedden életbe léphetnek.
március 31., 10:31
- Gazdaság
Fontos határidőről figyelmeztet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Legegyszerűbb online elintézni ezt a feladatot.
március 31., 15:26
- Gazdaság
Megújulhat az egyedi kormánydöntés alapján megítélt támogatások rendszere
A kutatás-fejlesztés kapja a legnagyobb hangsúlyt.
március 31., 16:15
- Gazdaság
Megjött a legfrissebb adat: az átlagkereset több mint 10 százalékkal nőtt
A bruttó mediánkereset 539 500 forint volt, 9,3 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.
március 31., 09:08
- Címlapon
Megérkezett a hidegfront, az ország egyik felén tél, a másikon nyár van
Négy vármegyére citromsárga figyelmeztetést adtak ki.
tegnap, 19:03
- Gazdaság
Nagy Márton az Indexnek: A magyar államnak érdemes eladnia a részesedését a bankholdingban
Tőzsdére készül a második legnagyobb magyar bank.
március 31., 12:20