Natália
-3 °C
7 °C

Számláljon lépéseket az Indexszel! - Adózás

2005.06.29. 23:38
A miniszterelnök hétfőn újabb lépéseket tett meg a beharangozott százból. A nyilvánosságra hozott 13 adóváltoztatással együtt már 77 lépésnél tart Gyurcsány Ferenc. A bejelentett intézkedések hatására jövőre 300, öt év alatt 1000 milliárd forinttal csökkentik az adóterheket. Most először tényleg mérséklődhet az áfa, várhatóan az ideinél kevesebb jövedelemadót fizetünk és három minimálbér lesz az egy helyett. Számolja most az Indexszel Gyurcsány lépéseit, amelyek az adóreform-bizottság javaslataira és latin-amerikai populista bozótharcosok ígéreteire emlékeztetik az olvasót.
A miniszterelnök hétfőn ismertette átfogó, 2010-ig szóló adókoncepcióját. Az öt évre szóló terv 1000 milliárdos adócsökkentést ígér, amelyből 300 milliárd forint lesz a 2006-os tétel. A főbb adóterheket csökkentik, és 2007-től a munkáltatói járulék is kevesebb lesz az ígéretek szerint.

Nem ez az első ígéret átfogó adóreform megvalósítására. Az Orbán-kormány 1998-ban 2000-re ígérte, hogy "nagyobb szabású adóreformot készít elő". Ezt kissé megkésve, 2005 februárjában, Orbán Viktor az országértékelő beszédében jelentette be, miután nem sokkal korábban már megfogalmazta, hogy nem szabad bátortalannak lenni, fel kell vetni a radikális adócsökkentést. A dolog szépséghibája, hogy a Fidesz ekkor már idestova három éve nem volt kormányon. Az adórendszer átalakítását Medgyessy Péter is megígérte, 2002-ben csökkentette az szját és a társasági adó kulcsát, majd a 2004-ben emelte az áfát, igaz, a hálátlan ellenzék minden lépését az "adóemelés-adóemelés" mantra mormolásával kísérte, talán abban reménykedve, hogy tényleg úgy is lesz.

1. 2006. januárjától a forgalmi adó felső kulcsa 25 százalékról 20 százalékra csökken.

Magyarországon 1988-ban vezették be az általános forgalmi adót az addig érvényben lévő fogyasztói forgalmi adó helyett, azóta nem volt olyan adótörvény-módosítás, amely során csökkentették volna a felső áfakulcsot. Az alsóbb adókulcsok is csak emelkedtek, legutóbb 2004. január elsejétől, amikor a 12 százalékosból 15 százalékos, a nullásból 5 százalékos lett.

Igaz, az eddigi kormányok szavakban sem nagyon foglalkoztak az áfával: az Orbán-kabinet programja a jövedelemadókon kívül egyetlen adónemet sem nevesített, így a kormányprogramból nem derül ki a Fidesz áfakoncepciója. Medgyessy Péter, ha rendkívül árnyaltan is, de már foglalkozott az áfával, amikor programjában azt vállalta: "az EU-jogharmonizációra tekintettel mérsékeljük a forgalmi adózásban fennálló túlzott különbségeket".

Az áfacsökkentés ötlete tehát Gyurcsány Ferencé, annak módját láthatóan az adóreform-bizottság szakmai anyagából vették át a 100 lépés programjába. Igaz, a még Draskovics Tibor pénzügyminisztersége alatt létrehozott adóreform-bizottság számításai szerint 250 milliárd forintba kerülne a felső áfakulcs 5 százalékpontos csökkentése. A pénzügyminisztérium azonban arra számít, hogy 50-60 milliárd forintos pluszt jelenthet a jövedéki és a regisztrációs adó emelése, így az általuk becsült 225 milliárdos áfabevétel-csökkenés ezekkel korrigálva csak 166 milliárdos adókiesést eredményez.

2. 2006-ban a személyi jövedelemadó felső kulcsa 38 százalékról 36 százalékra csökken, a 18 százalékos kulcsa határa 1 500 000 forintról 1 550 000 forintra emelkedik.

3. 2007-ben újabb 150 000 forinttal emelkedik az adótábla sávhatára.

4. 2008-ban 200 000 forinttal emelkedik az adótábla sávhatára.

5. 2009-ben 400 000 forinttal emelkedik az adótábla sávhatára.

6. 2010-ben, az eurócsatlakozás évében, 700 000 forinttal emelkedik az adótábla sávhatára.

Ahogyan az a lépéseknél lenni szokott, Gyurcsány ismét több lépésnek imitálta az egyet, jelesül a személyi jövedelemadó folyamatos csökkentését. Az ötlet nem saját: az Orbán-kormány már 1998-ban beszélt róla, igaz, négy év alatt lényegében semmit nem tett ennek érdekében. A kormányváltást követően az SZDSZ folyamatosan kezdeményezte az szja-csökkentést, általában sikerrel. Így mára az átlagos szja-terhelés az Orbán-kormány 24-25 százalékáról 20 százalék körüli szintre csökkent.

A most bejelentett lépésben azért van csalafintaság, nem is kevés. Elsőként mindjárt az, hogy noha folyamatosan csökkentésről van szó, azért van itt új adóelem is. Bár a lépések felsorolásában nem szerepel, a 2007-re vonatkozó rész kifejtésében olvashatunk arról, hogy jön a 10 százalékos kamatadó, amit azért adócsökkentésnek a legnagyobb jóindulattal sem lehet nevezni. Igaz, a kamatadó népszerű dolog, akinek sok pénze van betétben, fizessen csak - némi populizmusszag azért terjeng a levegőben.

Arról sem feledkezhetünk el, hogy a jövő évre előirányzott éves szinten 50 000 (vagyis nagyjából havi 4000 forintos) sávhatár-emelés, valamint a felső kulcs csökkentése 38-ról 36 százalékra nem nevezhető túlságosan drasztikus lépésnek - különösen a következő évekre ígért több száz-, csak 2010-ben hétszázezer forintos sávváltáshoz képest.

A kormány arra számít, hogy 2006-ban az szja változtatásának köszönhetően 66 milliárddal többet hagy az adózók zsebében. Ez 4,2 millió adózóval számolva személyenként nagyjából 16 000 forintot jelent. Igaz, most csak körülbelül 2,2 millió adózó keresete éri el az 1,55 milliós éves szintet, tehát ők lesznek az adóváltozások valódi nyertesei. Számukra 2006-tól legalább 10 000 forinttal - plusz az 1,55 millió fölötti rész 2 százalékával - kevesebb lesz évente az adó.

7. 2006-ban 5 millió forint adóalapig 10 százalékra csökken a társasági adókulcs.

Már jelenleg is a magyarországi társaságiadó-kulcs a legalacsonyabb a közép-európai térségben, de az egyik legkisebb az Európai Unióban is. A társasági adó kulcsát először a Horn-kormány csökkentette drasztikusan: 1995-ben 36-ról 18 százalékra változott az adó mértéke. Az Orbán-kormány is megígérte ugyan a társasági adózást átalakítását a hatékonyság jegyében, ám ebből nem sok valósult meg - igaz, most februárban hirtelen eszükbe jutott az ügy, ekkor 8 százalékos kulcsot javasoltak a kis- és középvállalkozások számára. A Medgyessy-kormány viszont tényleg hozzányúlt az adókulcshoz, így érte el az a mostani 16 százalékos szintet.

A kulcs további mérséklését az adóreform-bizottság is javasolta: "Az első 5 millió forint nyereség kedvezőbb társasági adójának bevezetése". Gyurcsány ezt az elképzelést vette át némileg szigorítva a feltételeken, és ennek megfelelően 17 helyett csak 13 milliárdos bevételkieséssel számolva.

8. 2006-tól az iparűzési adó 100 százaléka lesz levonható a társasági adó alapjából.

9. 2008-ban megszűnik az iparűzési adó.

Szintén az adóreform-bizottság javasolta, hogy 2008-tól szűnjön meg a helyi iparűzési adó (ipa), helyette "a személyi jövedelemadó alsó kulcsa szerinti, jelenleg 18 százalékos" részt javasolta bevezetni a testület. A száz lépés program úgy fogalmaz: "a mai 2 százalékos iparűzési adó 1 százalékos mértékét az önkormányzati finanszírozási reform részeként más helyi, csak a vállalkozásokat érintő adónem - ingatlan, nyereség, vagy szja alapú fejlesztési hozzájárulás - váltja fel, a másik 1 százalékot az önkormányzatok részére a költségvetés kompenzálja".

Ugyanakkor nem vette át a kormány a bizottság másik, radikálisabb javaslatát. 2006-tól nem csökken 1 százalékponttal az ipa, ahogyan azt a bizottság koncepciója tartalmazta. A helyi adónak a társasági adóalapból való teljes levonása 0,32 százalékponttal mérsékli a vállalkozók befizetéseit az eddigi 0,16 százalékpont helyett. A kormány szerint ennek köszönhetően 18 milliárd forinttal csökkennek az adóterhek 2006-ban, majd 2008-tól 145 milliárd forintba kerül a lépés a költségvetésnek. Ez ismét némi alulbecslésnek tűnik, legalábbis ahhoz képest, hogy az adóreform-bizottság szerint már 2006-ban 159 milliárd forint az ipa egy százaléka.

A korábbi kormányok diszkréten hallgattak a helyi adózás átalakításáról. Az Orbán-kabinet programjában még éppen "a helyi adók részarányának növeléséről" volt szó, és Varga Mihály korábbi pénzügyminiszter még két hete is úgy fogalmazott: "az iparűzési adó egy lépésben nem szüntethető meg, hiszen az önkormányzatok 350 milliárdos bevételkiesése nem felvállalható". Februárban is csak annyit javasolt a Fidesz, amennyit Gyurcsány most megígért, vagyis a teljes levonhatóságot. A Medgyessy-programban is csak a helyi adókról szóló törvényi keretszabályozás korszerűsítése szerepel. Igaz, ehhez képest Medgyessy idején legalább megteremtették annak lehetőségét, hogy az ipa egy része csökkentse a társasági adó alapján (ezt terjesztené ki most az iparűzési adó teljes összegére Gyurcsány).

10. 2006. novemberében megszűnik a tételes egészségügyi hozzájárulás.

Már a kamatadó kapcsán éreztünk egy kevés kis populizmust, ami most igencsak felerősödött. Egy magára valamit is adó latin-amerikai népvezér sem kampányolna annyiszor egy bejelentett döntéssel, mint a kormány a tételes egészségügyi hozzájárulás (eho) eltörlésével. Azt, hogy az eho mértéke ez év novemberében 3450 forintról 1950 forintra csökken, 2004 nyarán határozták el, és azóta jelentik be minden alkalommal, ha adó- és járulékváltozásról van szó. Ez most is így történt, igaz, külön lépést ennek a már eldöntött intézkedésnek nem szenteltek, ám ennek a pontnak a részletesebb kifejtése így kezdődik: "2005. novemberében a mai 3 450 Ft-os tételes egészségügyi hozzájárulás összege 1950 forintra csökken".

Tény, hogy a ma 3450 forint, 2002-ben, a Fidesz-kormány utolsó évében 4500 forintos havi fix teher - amelynek megszüntetését Medgyssy ígérte meg - nagyon sok vállalkozás számára különösen jelentett súlyos terhet, főként akkor, amikor a bruttó minimálbérnek még csaknem tíz százalékra rúgott ez a járulék. A 2002-es kampányban a szocialisták és a liberálisok is megígérték annak nullára csökkentését, ám erre láthatóan nem lesz elég a négy év, hiszen jövő októberben már új kormány lesz hatalmon (jogilag akkor is, ha a mostani koalíció nyeri a választást). A döntést valószínűleg a Fidesz is támogatja, februári adójavaslataikban legalábbis ott szerepelt ez az intézkedés.

Az eho megszüntetése a kormány szerint 65 milliárd forint tehercsökkenést jelent 2006-ban a vállalkozásoknak, ám finom jelzik a szigort is. "Az egészségügyi kiadásokhoz való méltányos hozzájárulás jegyében" ugyanis szélesedik a járulékalap, egyebek mellett az ekho bevezetésével, valamint azzal, hogy a tőkejövedelmeket is járulékfizetési kötelezettség terheli majd. Ezek a lépések 23 milliárd forintos többletbevételt eredményeznek, így a költségvetési bevételkiesés 42 milliárd forint lesz jövőre.

11. 2007-ben 3 százalékponttal csökken a munkáltatók által fizetett társadalombiztosítási járulék mértéke.

12. 2007-ben 2 százalékponttal csökken a munkáltatók által fizetett társadalombiztosítási járulék mértéke.

A Fidesz a korábban megtapasztalt bátorsággal nyúlna a tb-járulékhoz, amelyet egy lépésben csökkentene 29-ről 24 százalékra. Gyurcsány ezzel szemben két lépést választott, így két évre tolta szét a járulékcsökkentés általuk számolt 350 milliárd forintos bevételkiesést eredményező hatását. A társadalombiztosítási járulékok szintje az elmúlt években folyamatosan csökkent, így jutottunk el az 1998-as 39 százalékáról a mostani 29 százalékra.

A kormány által számolt 350 milliárdos járulékteher-csökkentésből 240 milliárd lesz a 2007-es, 110 milliárd a 2009-es összeg. A 2007-esben azonban nemcsak a tb-járulék 3 százalékpontos csökkentését számolja a kormány (ez csak 160 milliárd forint lenne), hanem az eho megszüntetéséből ekkor "megmaradó" 80 milliárd forintot is.

13. 2006-tól különadó terheli a nagyértékű luxusingatlanokat.

Még egy elem, amely végképp egy csizmás-egyenruhás, bajszos, barnabőrű, torokhangon spanyolul káromkodó diktátor álmaiban született meg, és manifesztálódott valamiképp a száz lépés programban. Senki nem tudja, honnan bukkant fel, ez az egyetlen olyan ötlet a 13 adólépésben, amely teljességgel Gyurcsány szellemi termékének nevezhető, nem mintha csizmás-egyenruhás, bajszos, barnabőrű, torokhangon spanyolul káromkodó diktátornak tartanánk őt. De tény: még az adóreform-bizottság elképzelései között sem szerepelt hasonló.

A javaslat szerint a 100 millió forintnál értékesebb, magánkézben lévő lakóingatlanoknak a 100 millió forint fölötti része után kell majd megfizetni a luxusadót. Nem tudom, miért pont ezt az értékhatárt szabták meg, azonkívül persze, hogy a kommunikációban jól eladható, mégis csak már kilencjegyű szám, nézzék, milyen látványos kiírva: 100 000 000 forint. Persze a szavazók többsége valószínűleg hasonlóan van ezzel, mint Wagner úr az ötvenezer dollárral - elképzelni sem tud ennyit, nemhogy megadóztatni. Nem tudjuk, a kormánynak hogyan sikerül ennek a vagyonadónak a bevezettetése, ám erős gyanúnk szerint nemhogy néhány száz, hanem legfeljebb néhány tucat önkormányzatnak lesz ebből érdemi - az ötmilliárdot várhatóan bőven alulmúló - bevétele. De ennél az adónemnél talán nem is ez a lényeg, hanem az, hogy jól hangzik.

Lépés neve Érintettek száma Várható költségvetési hatás Aki először megígérte, elkezdte Megvalósulás
Foglalkoztatáspolitika, munkaügy
1. Munkanélküliek ellátásának javítása 430 000 - 0,03-0,04 milliárd forint Medgyessy-kormány -
2. Alkalmi munkavállalás bővítése 80 000 +0,5-0,6 milliárd forint Medgyessy-kormány -
3. Mezőgazdasági idénymunka meghosszabbítása n. a. n. a. Új -
4. Munkaügyi ellenőrzések szigorítása 10-15 000 vállalkozás + 0,3-0,4 milliárd forint Medgyessy-kormány -
5. Adószigor a feketemunka ellen 100 000 + 10 milliárd forint Új Részben
6. Feketefoglalkoztatásból büntetőügy n. a. - Új -
7. Bírságolt cégek kizárása a közbeszerzésből 10-15 000 vállalkozás - Új -
8. Minimálbér-garancia 160-180 000 n. a. Új -
9. Szigorúbb munkaerő-kölcsönzés 50-60 000 n. a. Új -
10. Munkavállalás szociális ellátásban részesülőknek is 200 000 n. a. Új -
11. Új közmunkaprogramok 200 000 n. a. Horn-kormány -
12. Aktív álláskeresés ösztönzése 400 000 n. a. Orbán-kormány -
13. Változó felnőttképzés 60-80 000 - Orbán-kormány -
14. Részmunkaidő nyugdíj előtt a versenyszférában n. a. - 4,77 milliárd forint Új -
15. A fogyatékos-foglalkoztatás új támogatási rendszere 40-60 000 n. a. Medgyessy-kormány -
Egészségügy
16. Új sürgősségi osztályok létrehozása - n. a. Orbán-kormány -
17. Új helikopterbázisok - n. a. Orbán-kormány -
18. Új mentőautók - - 1,8 milliárd forint Medgyessy-kormány -
19. Rákellenes program indítása 10 000 000 n. a. Orbán-kormány -
20. Onkológiák korszerűsítése 300 000 n. a. Medgyessy-kormány -
21. Daganatos betegek minősített ellátása 300 000 n. a. Medgyessy-kormány -
22. Egységes gyógyító-megelőző kassza 10 000 000 n. a. - -
23. Praxisközösség, praxisalap n. a. - - -
24. Olcsóbb gyógyszerek n. a. n. a. Medgyessy-kormány -
25. Szigorúbb gyógyszerreklám - - Medgyessy-kormány -
26. Átalakuló közgyógyellátás 500-600 000 n. a. Új -
27. Ellátási szabványok kialakítása 10 000 000 n. a. Új -
28. Indokolatlan vizsgálatért fizetni kell - n. a. Új -
29. Járulékfizetés egyéni nyilvántartása 3,8 millió n. a. Medgyessy-kormány -
30. A jogosultság ellenőrzése 3,8 millió n. a. Medgyessy-kormány -
31. Hatékonyabb járulékbeszedés 3,8 millió n. a. Orbán-kormány -
32. Csökkenő járulékok, több befizető 0,4-0,5 millió n. a. Horn-kormány -
33. Minden biztosított után fizessenek járulékot 3,8 millió n. a. Orbán-kormány -
34. Egészségügyi alapellátás mindenkinek 10 millió n. a. Orbán-kormány -
35. Ellátások a biztosítottaknak 3,8 millió n. a. Orbán-kormány -
36. Luxusellátásért külön kell fizetni n. a. n. a. Új -
Családtámogatások
37. Családi pótlék növelése 2 100 000 n. a. Medgyessy-kormány -
38. Extra családi pótlék egyedülállóknak 445 000 n. a. Új -
39. Megszűnő családi adókedvezmény 1 490 000 n. a. Új -
40. Csökkenő adókedvezmény 515 000 n. a. Új -
41. Új, egységes családtámogatás 650 000 - Medgyessy-kormány0 -
42. Átalakuló segélyezés 320 000 - 20 milliárd forint Medgyessy-kormány -
43. Munkavállalás lehetősége gyes mellett 140-160 000 n. a. Új -
44. A gyes nem adózik n. a. n. a. Új -
Lakótelepek
59. Panelfelújítás támogatása 200 000 - 20 milliárd forint Orbán-kormány -
60. Kamatterhek átvállalása 14-15 000 - 0,325 milliárd forint Új -
61. Energiatakarékosság: távfűtés egyéni hőszabályozása 2 000 000 n. a. Orbán-kormány -
62. Energiatakarékosság: távfűtés árának csökkentése 2 000 000 - Új -
63. Lakótelepi rendőrség 70-80 000 n. a. Új -
64. Lakókörnyezet-fejlesztés támogatása n. a. n. a. Medgyessy-kormány -
Adóváltozások
65. Felső áfakulcs 25-ről 20 százalékra 10 000 000 - 166 milliárd forint Új -
66. Szja-változások 2006-ban: kisebb felső kulcs, 50 000 forinttal emelkedő sávhatár 2 250 000 - 66 milliárd forint - -
67. Szja-változások 2007-ben: 150 000 forinttal emelkedő sávhatár, kamatadó 2 300 000 - 30 milliárd forint - -
68. Szja-változások 2008-ban: 200 000 forinttal emelkedő sávhatár 2 450 000 - 30 milliárd forint - -
69. Szja-változások 2009-ben: 400 000 forinttal emelkedő sávhatár 2 600 000 - 84 milliárd forint - -
70. Szja-változások 2010-ben: 700 000 forinttal emelkedő sávhatár 2 950 000 - 141 milliárd forint - -
71. Kedvezményes, 10 százalékos társasági adókulcs n. a. - 13 milliárd forint Új -
72. Az iparűzési adó 2006-os változása: a teljes ipa levonható a társasági adó alapjából n. a. - 18 milliárd forint Medgyessy-kormány -
73. Az iparűzési adó megszüntetése 2008-ban n. a. - 145 milliárd forint Új -
74. A tételes eho megszüntetése 2006. novemberében 4 000 000 - 42 milliárd forint Medgyessy-kormány -
75. A munkáltatói tb-járulék csökkentése 3 százalékponttal 2007-ben 4 000 000 - 240 milliárd forint Fidesz-kormány -
76. A munkáltatói tb-járulék csökkentése 2 százalékponttal 2009-ben 4 000 000 - 110 milliárd forint Fidesz-kormány -
77. Luxusadó 40-50 000 + 5 milliárd forint Új -
Mezőgazdaság
78. Agrárbiztosítás, kárenyhítés n. a. n. a. Új -
79. Állattenyésztők támogatása n. a. - 6,3 milliárd forint Új -
80. Növénytermesztés korszerűsítése n. a. - 102 millió forint Orbán-kormány -
81. Termőföldhasználat ésszerűsítése 7000 - 2,7 milliárd forint Medgyessy-kormány -
82. Élelmiszerbiztonság, agrárexport n. a. n. a. Orbán-kormány -
83. Szaktanácsadási rendszer létrehozása n. a. n. a. Orbán-kormány -
84. Szövetkezeti üzletrészek ügyének rendezése n. a. n. a. Medgyessy-kormány -