Jöhet a magyar autócsere-támogatás
További Magyar cikkek
Immár Európa több államában él a vásárlásösztönző program, amelynek hatékonyságát jól mutatja, hogy Németországban az utóbbi időben már az eladások 20 százalék fölötti bővülését eredményezte - mondta el Gablini Gábor, a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz), elnöke a Napinak. Egyebek mellett Olasz-, Francia-, és Spanyolországban, de Ausztriában és Romániában is segíti az állam az öreg, átlagosan 10 éves autók helyett újat vásárló fogyasztókat. Az egy vásárlásra jutó támogatás 1000-2500 euró között mozog az egyes országokban.
Amennyiben Magyarországon is bevezetik, nagyságrendje valószínűleg az európai gyakorlathoz igazodna, de a külföldi hozzájárulások átlagát inkább alulról közelítené - értesült a Napi egy másik forrásból.
A Gémosz, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) és a Magyar Lízingszövetség már januárban letett a kormány asztalára egy, az autóvásárlásokat támogató javaslatcsomagot, ám akkor a hatalmas kereskedői kedvezményekre való hivatkozással az indítványt még nem támogatta a kabinet - közölte Gablini Gábor.
Az azóta az adóbevételek apadásában is megmutatkozó forgalomcsökkenés után azonban nem lenne meglepő, ha az állam valóban bevezetné a konkrét anyagi támogatást jelentő vásárlásösztönzési intézkedést - fogalmazott a Gémosz elnöke. Rövidesen ugyanis várhatóan elfogynak az olcsóbb, 240-250 forintos euróért importárt készletek a raktárról, ami az akciók végét, és akár kétszámjegyű százalékos áremelkedést is eredményezhet. Minderre a második negyedév vége felé kerülhet sor Gablini Gábor szerint.
A szakmai szervezetek és a kormány tárgyalnak a konkrét lehetőségekről.
Gablini Gábor szerint szakmai javaslatukat az európai minták alapján fogalmazták meg, és a befektetett források többszörösen megtérülnek a gazdaság számára. A javaslat a piac fellendítésén kívül a környezetvédelem ügyét is szolgálja, ugyanis a támogatás a legfeljebb 1600 köbcentiméteres, kisfogyasztású, környezetbarát modellek vásárlására vonatkozna - mondta a Gémosz elnöke. Így a magyar személyautók 10 éves átalgéletkora is csökkenne.
Magyarországnak persze nincsenek olyan lehetőségei az anyagi támogatásra, mint Németországnak, ám a szakma és a kormányzat az Európában bevezetett dotációt közelítő összeggel azért be tudna szállni egy-egy autócserébe Gablini szerint. Az európai gyakorlat jelenlegi árfolyamon 300 ezer és 750 ezer forintnak megfelelő anyagi segítséget nyújt minden egyes, a feltételeknek megfelelő autócseréhez.
A haszongépjárművekkel együtt eredetileg 100-120 ezer darabosra tervezett idei piac a támogatás segítségével akár 20 ezer darabbal is bővülhetne, ami azért már jelentős, 20-25 százalékos növekményt jelent az eredeti becsléshez képest - közölte Gablini Gábor.
Míg januárban 27 százalékkal kelt el kevesebb autó az Európai Unió és az EFTA tagországaiban, mint egy évvel korábban az európai autógyártók szövetsége (ACEA) szerint, addig Magyarországon ennél is brutálisabb, 50 százalék körüli esést tapasztalt a piac. Februárban a tendencia nem sokat javult, a második hónapban 48 százalékkal zuhant a Magyarországon értékesített gépkocsik száma - mondta Gablini Gábor.
A Napi szerette volna megtudni a Pénzügyminisztérium álláspontját is, de a tárca eddig nem kommentálta az értesülést.