Péter, Pál
19 °C
32 °C

Mi lesz a legzsúfoltabb magyar úttal?

2010.01.22. 11:05
Hogy megússza az osztrák útdíjat, az észak-dél irányú nemzetközi teherforgalom egy része évek óta Magyarországon megy keresztül. A kamionok elsősorban a 86-os út menti települések, főként a városon még mindig átmenő két főút kereszteződésénél lévő Csorna életét terhelik. A helyzetet részben az M86-os megépítése oldhatja meg, a munkának azonban még csak kis szakaszai készültek el.

Rajkánál belép az országba, a 86-os főúton végigmegy Szombathelyig, és csak ott megy át Ausztriába az a kaminonos, aki spórolni akar az osztrák útdíj megfizetésével. Mivel nálunk várhatóan még évekig nem lesz használatarányos, elektronikus útdíj, a tranzitforgalom hosszú időn át súlyos terheket jelenthet az út mentén fekvő nyugat-dunántúli településeknek.

Három túlzsúfolt főút

Az ország kétszámjegyű főútjai közül ma három kifejezetten zsúfolt van, a 43-as, valamint a Győrt Sopronnal összekötő 85-ös és a már említett 86-os. Azonban amikor elkészül az M43-as – ez Szegedet köti össze a román határral, a Makóig vezető szakaszait már építik –, akkor ez a két északnyugat-dunántúli út lesz a legjárhatatlanabb (illetve a 43-as Makó és román határ közötti szakasza).

attekinto-M85-M86

A helyzetet az oldhatja meg, ha az M1-estől legalább Csornáig megépül az M85-ös út, illetve teljes hosszában elkészül a jelenlegi 86-os úttal nagyjából párhuzamos vonalvezetésű M86-os gyorsforgalmi út. Ez utóbbinak a terve az 1990-es évek elején jelent meg az országos területrendezési tervben, aminek a készítői úgy számoltak, hogy harminc éven belül készülhet el a rajkai magyar-szlovák határtól Szombathelyig – lényegében a búcsúi határátkelőig –, ahonnan majd indulni fog az M9-es Szeged felé.

Húsz éve terv

Hogy túl ambiciózus volt-e a húsz évvel ezelőtti terv, vagy tényleg elkészülhet-e a teljes útszakasz 2020-ra, ma még nem tudni, azt viszont igen, hogy csaknem húsz évnek kellett eltelnie, hogy az érdemi munkák megindulhassanak. A kormány 2007-ben döntötte el, hogy az uniós fejlesztési programban a közlekedési operatív program része legyen a 85-ös és 86-os utak burkolatmegerősítése, illetve bizonyos szakaszon új, a majdani gyorsforgalmi útba illeszkedő nyomvonalak építése.

A tényleges építkezés a két útnak csak négy szakaszán kezdődött el, ebből egy helyen már befejezték a munkát, két helyen idén őszre, egy szakaszon jövő nyárra fogják. Az M85-ösből jelenleg épül az Enesét elkerülő hét kilométer hosszú szakasz, ezt kétszer kétsávos gyorsforgalmi útnak építik meg nettó 5,795 milliárd forintért, a kivitelező a Colas Építő és a Lavinamix alkotta konzorcium. Az út várhatóan november végére készül el, így év végén várhatóan már használhatják az autósok.

Kettő idén, egy jövőre

Szintén november végére várható a 86-os főút nagyjából négy kilométeres szelestei elkerülő szakaszának megépítése, ez – az eneseihez hasonlóan – a majdani gyorsforgalmi út része lesz, így szintén kétszer két sávon épül meg. A szelestei elkerülő építésének részeként elkészül az M86-os első kész szakaszához, a tavaly nyáron átadott négy és félkilométeres váti elkerülőhöz tartozó fél útpálya is (lényegében a két elkerülő útszakasz találkozásánál van a 86-os és 88-as főutak csomópontja).

A már épülő szakaszok közül egy készül el jövőre: a tervek szerint 2011 júliusában adják át a majdani M86-os Szombathely és Vát közötti nagyjából kilenc kilométeres szakaszát. Ennek az építése a közbeszerzési eljárás lezárását követően a múlt év végén kezdődött. A  Nemzetközi Vegyépszer és az Euroszfalt alkotta NVE Szombathely 86 konzorcium nettó négymilliárd forintért lett a kivitelező, ezért a pénzért három kilométeren a meglévő út mellé építenek egy-egy sávot, a további hat kilométer új nyomvonalon vezet majd.

KOZOP Vasmegye

A további szakaszok megépítése egyelőre csak tervezési és előkészítési fázisban van. A legfontosabbnak a csornai elkerülő megépítését tartják a szakemberek: itt van a 85-ös és a 86-os utak kereszteződése, és jelenleg még mindkét út átmegy a városon. És ez várhatóan így is lesz még legalább három évig.

Csorna még három évet várhat

Az álami sztrádaberuházó, a NIF Zrt. tájékoztatása szerint a várost elkerülő utat két fázisban építik meg, a keleti elkerülő előkészítése ugyanis elhaladt a déli és nyugati elkerülőhöz képest (ez utóbbinak még végleges nyomvonala sincs, ugyanis nem zárultak le a környezetvédelmi vizsgálatok). Az első ütem építése várhatóan ez év végén vagy 2011 elején kezdődik, az utat a tervek szerint 2013 végén adják át a forgalomnak.

Mint a térképen is látszik, a város keleti határában találkozik majd a két új út, innen Szilsárkány felé vezet majd a közös M85-M86, ami Szilsárkány és Csorna között lényegében félúton válik majd ketté. A közös szakaszon kétszer háromsávos lesz az út – külön-külön kétszer két sávon épülnek majd meg –, ami keresztezi majd a a Csorna–Pápa vasútvonalat (ha ezen újra megindul majd a forgalom, akkor, a minisztérium döntése szerint a síneket vezetik át a gyorsforgalmi út fölött).

Még csak tervek

Ahogyan a csornai elkerülőt, úgy a Győr és Csorna közötti út építését is kettébontották. Az 1-es út és az autópálya közötti szakaszt kétszer kétsávosra szélesítik, az M1-es és Enese között új kétszer kétsávos autóút épül. Enese és Csorna között szintén új nyomvonalon épül szintén kétszer kétsávos autóút, mindegyik hossza nagyjából hét kilométer lesz. Ezek közül a munkák közül csak az autópályáig vezető út négysávossá szélesítését nem támogatja az unió. A másik két szakasznak már elkészültek a kiviteli tervei.

Szintén jövő év elején kezdődhet, és 2013 végén vagy 2014 elején lehet kész az M86-osnak a csornai elkerülőtől a Vas megyei Szelestéig vezető mintegy negyven kilométeres szakasza. Ennek a beruházásnak az előkészítését 2007 második felében kezdték, az útnak környezetvédelmi engedélye már van, most az engedélyezési és kiviteli tervezési tenderkiírásának minőségbiztosítása folyik.