Kalifornia gondjai miatt bocsát el a NABI

2011.01.12. 16:13
Kalifornia állam pénzügyi nehézségei miatt lassítja gyártási ütemét a NABI kaposvári autóbuszgyártó üzeme, ugyanakkor új fejlesztéseket kezd meg a cégcsoport Magyarországon. Los Angeles közlekedési vállalata a finanszírozási nehézségek miatt egyelőre nem hívja le a szerződés szerint 2011-re tervezett 100 darab kompozit autóbusz leszállítását, ezért a kaposvári üzem mintegy 60 főt érintő létszámleépítésre kényszerül.

Los Angeles kedvezőtlen pénzügyi helyzete, az amerikai nagyvárosban tapasztalható csökkenő utas szám, illetve a változó tömegközlekedési igények miatt a NABI lassítani kényszerül gyártási ütemezésén. Az amerikai piac harmadik legnagyobb autóbusz-gyártója a nehézségek ellenére bizakodó, ezért a tervek szerint folytatja a magyar és európai piacokra szánt Sirius járműcsaládjának fejlesztését, az elővárosi-helyközi, és gázbusz kivitelű autóbuszokkal - áll a cég közleményében.

A NABI a gazdasági válság 2008-as kirobbanása ellenére az elmúlt két évben folyamatosan és sikeresen működött, és több százmillió forintos hazai beruházással a magyar és európai piacra is kifejlesztette új autóbuszcsaládjának első tagját, a NABI Siriust. Az eddigiekben a NABI stabil piacának számító Kalifornia állam komoly gazdasági nehézségekkel küzd, az ebből fakadó bizonytalanság érinti a cég minden gyártóbázisát –így a kaposvári üzemet is. Los Angeles közlekedési vállalata a finanszírozási nehézségek miatt egyelőre nem hívja le a szerződés szerint 2011-re tervezett 100 darab autóbuszt, ezért a kaposvári üzem mintegy 60 főt érintő létszámleépítésre kényszerül.

Az Egyesült Államok több állama is drasztikus takarékossági intézkedésekre kényszerült, amelyek során a közlekedési beruházásokat elhalasztották. Ugyanakkor a NABI budapesti, acélvázas autóbuszokat gyártó üzeme program szerint működik, az első fél évre lekötött megrendelés állománnyal rendelkezik, többek között a Florida állambeli Broward és a coloradói Fort Collins városok számára készít dízel, hibrid és CNG gázhajtású autóbuszokat.

Emellett a legújabb amerikai piaci igények szerint megkezdi 40 láb (kb. 13 méter) hosszúságú kompozit autóbuszainak fejlesztését is, annak érdekében, hogy sikerrel vehessen részt az idén tavasszal kiírni tervezett újabb tengerentúli pályázatokon. A fejlesztésekben a NABI továbbra is a budapesti és kaposvári üzemekre támaszkodik. A járműfejlesztés Kaposvárott kezdődik, közel kétmillió dollár értékben, a cég ezáltal is jelezni szeretné, hogy hosszú távon gondolkodik magyarországi aktivitásaiban, és mind a magyar, mind az amerikai piacon pozíciói megtartására és erősítésére törekszik.

A NABI kaposvári üzemében készül a világ egyetlen teljesen kompozit vázszerkezetű autóbusza, a NABI CompoBus. A kaposvári üzem alapkövét zöldmezős beruházás keretében 2000-ben tették le, és 2002-ben indult meg a különleges autóbuszok gyártása. A NABI eddig közel 5 milliárd forintot invesztált a kaposvári üzem építésére, és különböző fejlesztésekre, melynek eredményeképp több mint 500 kompozit autóbusz-karosszériát gyártott és szállított le megrendelőinek.