Hamburgeradó, e-útdíj, minimum tb-hozzájárulás
További Magyar cikkek
Kicsit nagyobb súlya lehet a bevételeknek az eddig gondolt egyharmadnál, és egy-két hetet csúszhat is a reformcsomag véglegesítése a február végi ígérethez képest.
Az NGM szerint tartják a menetrendet
A kormány tartja magát a reformprogram elfogadásának eredeti menetrendjéhez - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) az MTI-vel. A hírügynökség cikkünk nyomán kereste meg a tárcát, ami mindössze annyit közölt információinkkal kapcsolatban: annyit közölt: a kormány az eredeti tervek szerint február 16-án tárgyalja első olvasatban, és várhatóan e hónap végén dönt a Növekedési és Stabilitási Programról.
Forrásaink szerint azért az eredeti menetrendnek megfelelően a jövő heti kormányülésre bemegy valamilyen állapotban egy anyag, de a dolgok mai állása szerint lehet, hogy a kabinet ebben a hónapban még nem hagyja jóvá a részleteiben kidolgozott csomagot, hanem csak március első felében. A csúszás oka az, hogy a kiadások csökkentését célzó lépések összeszedésével, kidolgozásával nem áll jól az apparátus. Ez magyarázhatja azt is, hogy egyik informátorunk szerint a bevételi és kiadási oldali egyenlegjavító intézkedések eddig hangoztatott egyharmad-kétharmad aránya kissé eltolódhat a bevételi irányba. De a költségek lefaragása így is bőven nagyobb súlyt fog kitenni a 700 milliárd forint körüli egyensúlyjavító csomagban.
A 700 milliárd forint úgy értendő, hogy a 2013-as államháztartási egyenleget kell, hogy ennyivel javítsa az intézkedéscsomag. De a lépések már a 2012-es költségvetésre is hatnak, nagyjából 200 milliárd forinttal mérsékelhetik a hiányt. Az irányszámok tehát nem változtak az egy héttel ezelőtti állapothoz képest.
Rokkantnyugdíjak, tarifakedvezmények
Nem változtak a megtakarítás célterületei sem, de néhány szűrőn már túljutottak a felmerült ötletek. Egyre biztosabb, hogy már az idén elkezdődik a négyszázezer öregségi nyugdíjkorhatár alatti rokkantnyugdíjas rokkantsági fokának orvosi felülvizsgálata, hogy már jövőre megtakarítást érjenek el ezen az ágon. A remények szerint ezzel minden harmadik-negyedik rokkantnyugdíjast visszaterelhetnek a munkaerőpiacra, akár úgy, hogy egy részüket a felfutó közmunkaprogramokban foglalkoztatják, akár úgy, hogy más részük legálissá teszi a jelenleg fekete vagy szürke szférában végzett tevékenységét.
A tömegközlekedésnél egy külön csomagot vetnének be a remélt sok tízmilliárdos spórolás reményében. A tarifakedvezményeket megrostálhatják (például megszüntethetik a 65 év felettiek ingyenes utazását), a MÁV beszerzéseit megpróbálják olcsóbbá tenni.
Az egészségkasszánál nemcsak azt szeretnék elérni, hogy a generikus gyógyszerek forgalma nőjön az originális gyógyszerek kárára, hanem a hatóanyag-alapú támogatást is preferálnák (vagyis az azonos molekulát tartalmazó, de drágább gyógyszerre nem járna több támogatás).
Megpántlikázott hamburgeradó, e-útdíj
A bevételi oldalon az uniós szinten harmonizált adóhoz igazított bankadóból a mostani összeg fele, évi 60 milliárd forint körüli bevétel jöhet.
A tervezett zöldadókon belül a leghangsúlyosabb elem a 2013 elején debütáló elektronikus útdíj lenne. Információink szerint a most azzal kalkulálnak, hogy a hazai és külföldi teherautókra kivetendő díjból akár évi százmilliárd forint bevételre is szert tehetne az állam. Az önkormányzatok a dugódíjból (csak a legnagyobb városok érintettek természetesen) és a megemelt gépjárműadóból gyűjthetnének forrásokat.
A fix összegű egészségügyi hozzájárulást nem az eho formájában hoznák vissza. A tervek szerint bevezetnek egy alsó korlátot a munkáltatót terhelő, jelenleg a bruttó bér 3 százalékát kitevő egészségbiztosítási járulékra. A minimális hozzájárulás összege 3-5 ezer forint között lehet. Ma az alacsonyabb jövedelmek utáni munkáltatói tb nem éri el ezt a szintet, a minimálbér után a 3 százalékkal számolva havi 2340 forintot kell befizetni. A fix minimumot az egyéni vállalkozóknak is be kellene maguk után fizetniük. A tb-járulék minimális összegének bevezetéséből pár tízmilliárd forint pluszbevételhez jutna a büdzsé.
Abban is gondolkodik az apparátus, hogy amolyan hamburgeradót vessenek ki. Az egészséges életmódhoz, táplálkozáshoz nem illő ételeket, italokat fix összegű különadó sújtaná, amit az egyik elképzelés szerint meg is pántlikáznának, és az egészségkassza lenne a pár milliárdos, esetleg egy-két tízmilliárdos tétel végállomása. A színezett italokra (kólára), kávéra, édességre, egyes gyorséttermi ételekre vethetnék ki ezt a terhet.