Félnek a németek a zöldbenzintől
A német fogyasztók nem hajlandóak bioetanollal kevert üzemanyagot tankolni autójukba, ezért a piacon nem várt keresletnövekedés jött létre a normál üzemanyagok iránt, írja az energiainfo. A német kormány igyekszik úrrá lenni a zűrzavaron, rendkívüli tanácskozáson keresik a megoldást hamarosan. A korábban elégtelenül végrehajtott kommunikációt a fogyasztók felé a kõolajipari egyesület most próbálja bepótolni.
Németországban a bioüzemanyagok forgalombahozatala nem kapott megfelelõ elõkészületeket, sokkot okozva ezzel a belföldi kõolajpiacon. A gazdasági minisztérium tanácskozó gyűlést sürget a helyzet megoldása érdekében. Rainer Brüderle gazdasági miniszter múlt csütörtökön azt mondta, a fogyasztók és az iparág közti tisztánlátás kialakítása elengedhetetlenül fontos lett volna.
A kõolajipar ideiglenesen késleltetni kényszerül az új, Super E10 nevű, 10 százalékos bioüzemanyag-keverék szállítását a kutakra, egyszerűen azért, mert a német vásárlók túlnyomó többsége nem szándékozik autójába tölteni. A német kõolajipari egyesület (MWV) elnöke, Klaus Picard elmondta, a rendszer nem tud megbirkózni a vásárlók bojkottjával. Az MWV egyik tanulmánya szerint az autótulajdonosok 70 százaléka soha nem tankolna bioetanollal kevert benzint vagy gázolajat autójába, mert attól tart, hogy az maradandó károsodást okozhat a motorban. Sõt, inkább tankolnák a két legdrágább benzint, a Super és a Super Plus nevûeket.
Ez a fogyasztói viselkedés jelentõs emelkedést hozott e két üzemanyagtípus keresletében, az ország 15 ezer kútja közül sok jelentett hiányt vagy teljes kimerülést a Superbõl. Múlt szerdán az MWV kiadványt jelentetett meg az autósok részére, amiben arról biztosította õket, hogy a Super E10 a német utakon futó autók 93 százalékára egyáltalán nem veszélyes.
Az elmúlt években a bioetanol elõállítása és felhasználása a hagyományos üzemanyagokkal keverve folyamatosan nõtt az Európai Unióban a 2003 óta elfogadott számos irányelv és szabályozás hatására. A megújuló energiaforrások direktívája értelmében 2010-re minden tagállamnak el kellett érnie az 5,75 százalékos bioetanol arányt a közlekedésben. A 2020-as cél a 20 százalék elérése. Az EU a termeléstõl a felhasználásig a termék útjának minden lépését támogatja valamilyen formában, így hatékonyan tud beleszólni az ár alakításába.