A japán Suzuki leállt, a magyar nem

2011.03.16. 07:20

A Magyar Suzuki Zrt.-nél egyelőre nem várható leállás a japán földrengés miatt, az esztergomi gyárban március 16-án, szerdán a normál munkarendben elindul a termelés – közölte az Index kérdésére Ruska Viktória kommunikációs igazgató. Noha a japán anyacég központja viszonylag távol van a földrengés helyétől, a gyár a múlt heti katasztrófa után március 14-én leállt. Emellett egyes Suzuki-beszállítók is szüneteltetik a tevékenységüket, ami kihathat az autógyártásra.

A tervek szerint március 17-én tekinti át a Suzuki Motor Corporation központi menedzsmentje, hogy japán partnereik mikortól, milyen feltételekkel tudnak újraindulni, illetve a japán Suzukinál mikor indulhat újra a gyártás. „Ezt követően mi is többet tudunk majd” – mondta Ruska Viktória. Az esztergomi Suzukik alapanyagának nagyjából kétharmada származik külföldről, egyebek mellett Japánból, köztük vannak például a motorblokkok, motoralkatrészek és sebességváltók.

A magyar Suzuki-gyárban bíznak abban, hogy nem lesznek alkatrész-ellátási gondjaik, de ha lesz bármilyen fennakadás, az legkorábban másfél hónap múlva jelentkezik majd a gyártásban. Noha a Suzuki az úgynevezett just-in-time rendszerben termel – vagyis semmilyen alapanyagból, alkatrészből nincs jelentős raktárkészlete –, az áru hajón érkezik Japánból, márpedig a most úton lévő szállítmányokkal nagyjából egy hónapig még biztosítani tudják a magyar gyár ellátását.

A Magyar Suzuki Zrt. erre az évre 170 ezer személyautó előállítását tervezi, ez nagyjából megegyezik a tavalyi mennyiséggel. Árbevételük tavalyelőtt 432 milliárd, míg tavaly 427 milliárd forint volt, bár a gyártott autók száma tízezerrel csökkent. Idén a több mint kilencven százalékban már most is kivitelre termelő cég új exportpiacokon – Észak-Afrikában és a volt szovjet tagállamokban – szeretne megjelenni, illetve növelni piaci részesedését. Ha ezek a célok megvalósulnak, jövőre 200 000-re nőhet az esztergomi termelés.