További Magyar cikkek
„Website is currently unavailable. Thank you for understanding. BLUE FINANCIAL Ltd.” – ezt az üzenetet kapja az, aki most téved fel a néhány napja még működő kekkolcson.hu weboldalra. És ahol – valamint színes lapokban az elmúlt napokban is megjelent hirdetésekben – a Blue Financial Ltd. egészen elképesztő feltételekkel kínált kölcsönt, akár 5 millió forintot is, szinte mindenkinek.
Pénzt persze még senki nem kapott.
Csudás ígéret
„Gyorskölcsön 100 000 Ft – 5 000 000 Ft-ig. Mindenki számára kezesség és kezes nélkül 24 órán belül. Alkalmazotti munkaviszony, munkanélküliek, vállalkozók és nyugdíjasok számára is. Gyors és megbízható KÖLCSÖN!” – áll az egyik ilyen hirdetésben.
Kezes és fedezet nélkül? Hát ez biztosabb üzletnek tűnik, mint női kéziben a magyarok leégésére fogadni.
Nincs más tennivalónk, mint hogy kerítünk gyorsan egy hajléktalant, felvesszük a nevére a maximális kölcsönt, amiből mondjuk félmillió az övé – ennyit talán a Siemenstől se kapott –, a maradék négy és fél a miénk. Ha találunk még néhány száz hajléktalant, a Top100-as lista közelébe hitelezhetjük fel magunkat, azt meg oldja meg a blúfájnensöl, hogyan kapja vissza a pénzt. Még hogy nincs ingyen ebéd, hahaha, még ingyen pénz is van.
Kék, kék, de jó
Ezt gondoltuk, és azt, hogy adjonuramistenrögtön tárcsázni kellene a honlapon mindenhol kék vonalnak hívott számot. Kék vonal, de jó, lelkendezik bennünk a gyors és könnyű kölcsönre éhes sóher magyar, asszociálva a helyi hívás díjáért tárcsázható kék számra, mint Dzsudzsák Balázsról Zimány Linda egymilliós kutyájára. Kék-kék, telefon-telefon, ugyebár.
Csak épp a tarifa más. Aki legörgetett az elég hosszú weblap aljára – amikor az még működött –, vagy elhelyezte az újsághirdetést egy felső megvilágításos, legalább negyvenszeres optikai zoomra képes elektromikroszkópra, hogy elolvassa a hirdetés utolsó, kábé félmilliméteres betűkkel írt sorát, rádöbbenhetett, hogy helyi tarifáról itt szó nincs. A percenkénti díj a helyi hívás 20-30 forintjának több tízszerese: percenként 625 forint. A kék vonal ugyanis valójában egy 0690-es, emelt díjas szám.
Amiről egy árva szóval nem tájékoztatják azt, aki esetleg kellő ideig tartó görgetés vagy elektromikroszkóp nélkül kezdett el telefonálni. Soha nem hívtunk még korábban emelt díjas számot, nem voltunk kíváncsiak sem csillagjóslásra, sem háziasszonyok által lihegetett erotikusnak szánt hazugságokra. Így aztán nincs tapasztalatunk, hogy a nullahatkilencvenes számok üzemeltetőinek kell-e, szoktak-e ilyen figyelmeztetést megfogalmazni.
Az idő pénz. Sok pénz
Az viszont gyakorlott telebankolóként és pénzintézetek hitel-, befektetési, biztosítási és egyéb akciós ajánlatai állandó ügyfeleként feltűnő volt, hogy az ilyen híváskor szokott értesítést sem kapjuk arról, hogy rögzített számon beszélünk. Ez furcsa volt, az viszont, ahogy a hívás kezdődött, nem – legalábbis annak fényében, hogy ekkor már tudtuk: minden másodperc 10 forintot – sőt, legyünk kicsinyesek, 10 forint 42 fillért – hoz a hívott félnek.
"Jó napot, ön a blú financiált hívta" – mondja a géphang, méghozzá kétszer is. Elsőre megdöbbenünk, másodjára meggyőződünk: fonetikus magyar kiejtéssel mondják a cég nevét. Hát persze, kapcsolunk, a hívó le ne tegye, hogy rossz számot hívott, mert ő a blú financiál hirdetését látta, nem a blúfájnensölét, nem kell minden magyarnak tudnia angolul.
Van időnk végiggondolni ezt, a kétszeri köszönést bántóan – sőt, zsebbe vágóan – hosszú tartalmatlan másodpercek követik: 70 forint telik el, mire az elektrosztatikus vagy milyen zajokat az ügyintéző hangja váltja fel. Harminc forintért ismét köszönnek nekünk, és ismét megtudjuk, hogy a blú financiált hívtuk. Ezután, és innen már nem számoljuk a tíz forintokat, a szépségverseny döntőjébe majdnem bejutott gimnazistát vigasztaló anyukára emlékeztető beszédstílusú ügyintéző hosszasan ecseteli, hogy mire is számíthatok.
Semmi jóra – persze ezt nem ő mondja, mi silabizáljuk ki lassacskán a szavaiból.
Kétezerért még semmi
Először is, miután azt mondtam, hogy munkanélküli vagyok – komoly kihívást kerestem, a minimálbér tizenötszörösét megkereső fogorvosként még euróhitelem is lehetne –, kiderült, hogy az ötmilliós hitelajánlat máris nem érvényes. "Százezer és ötszázezer forint között folyósítható hitelösszegben tudunk akkor gondolkodni így, aztat gondolom, ennyi az, amit megkaphat" – azt hiszem, ezt ennél drágábban nem lehetett volna elmondani.
A hívás negyedik percében, tehát nagyjából kétezer forintnál jártunk, amikorra eljutottunk a hitelfeltételekig. Tehát a százezer és félmillió forint közötti kölcsönt egy és hét év közötti futamidőre kaphatom, "valóban nem kell se kezes, se fedezet, csak egy kölcsönigénylő űrlapot kell kitöltenie, aztat itt tudjuk megoldani"; az "aztat" kifejezésért láthatóan rajongott, mint Lázár János a Super size me-ért. El kellett döntenem, hogy mennyi pénzt és milyen futamidőre kérek – háromszázezret kértem öt évre –, "és most akkor eztet kiszámolom, hogy mennyi lesz a törlesztése". Ez eltartott nagyjából 500 forintig, de végül megtudtam, hogy 10 455 forintos havi törlesztővel vehetem fel a kölcsönt.
"Csak itt lehet, mondom a kérdéseket, nem bonyolultak, személyes adatok kellenek, meg aztat kell bediktálni, hogy mennyiből él, és hogy milyen hitelei, költségei vannak" – mondta arra a felvetésre, hogy nem lehetne-e, hogy ne telefonon adjuk le a hiteligénylést. Részben a pénz miatt nem szerettük volna, részben pedig azért, mert miután nem rögzített vonalon beszéltünk, abban sem lehettem biztos, tényleg rögzítik-e a kérelmet, nemcsak a cerkablogba szánt rajzokkal múlatják-e az időt.
Nem száz százalékos
Látszólag aggodalmaskodni kezdtem, mint naiv autós, amikor ötvenezer forintért cserélik ki a hűtővizét, "önök egyébként bank, vagy micsoda?" – tettem fel a gyanakvó ügyfél kérdését nagyjából 4000 forintnyi beszélgetés után. "Hitelközvetítők vagyunk" – mondta a hölgy, majd elővette a kicsit hosszú sablonmagyarázatot arról, hogy milyen hiteleket kaphatnék, valószínűleg egy hirdetésről olvasta fel, mert amikor az ötmilliós részhez ért, zavartan félbeszakította önmagát.
Később azt is megtudtam, hogy ezért "nem száz százalékos, hogy eztet [mármint a kölcsönt] meg fogom kapni", és kiderült, hogy a gyors szót is másként értelmezzük: ha kitöltöm az adatlapot ("néhány perc, ha minden rendben megy"), akkor "továbbítjuk az adatbankba, ahol huszonnégy órán belül elbírálják, és felveszik a kapcsolatot a bankba, akik akár már egy napon belül, de legkésőbb öt nap múlva" hívni fognak. Furcsának tűnt, hogy nem a bank bírál el, aztán az is, hogy ha nem hívnak, "akkor hívjon minket ezen a számon újra, és megnézzük, hol tart az ügy, hogy meg tudjuk, miért nem keresték".
Folytathattam volna, de nem tettem. Ekkor, a beszélgetés majdnem tizedik percében, nagyjából 6000 forinttal gazdagítva a blú financiált, kinyomtam a telefont. Olvasóktól kapott levelek és telefonhívások, fórumbejegyzések és egy blogposzt írja le egyöntetűen ugyanazt a tapasztalatot: akár negyven-negyvenöt percig is elhúzódhat az "adatfelvétel", vagyis 25-30 ezer forintnyi telefonszámlába, a havi álláskeresési járadék nagyjából felébe kerül – a semmi.
Az általános tapasztalat ugyanis az: senkit soha semmilyen bank nem keresett a hitelajánlattal. Soha senki nem is találkozott senkivel, aki valaha is kölcsönt kapott volna a Blue Financial Ltd. közreműködésével. Miután nincs rögzített vonal, hacsak az ügyfél nem veszi fel a beszélgetést, azt sem tudja bizonyítani, hogy bármilyen hitelkérelmet beadott volna.
Vizsgálják őket
A fogyasztóvédelemhez még egyetlen bejelentés sem érkezett az emelt díjas telefonnak állítólagos kölcsönt ígérő cégről – tudtuk meg a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál. De "ha érkezne is ilyen, azt továbbítanánk a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének, mint is minden ilyen jellegű, pénzügyi tárgyú fogyasztói panaszt".
Ahová viszont már érkezett ilyen bejelentés, nem is egy. Hogy hány, és pontosan mit kifogásoltak, azt Binder István, a PSZÁF szóvivője nem árulta el. "A felügyelet piacfelügyeleti eljárást folytat az ügy kapcsán, ami a tavasz elején indult" – közölte kérdésünkre. Az eljárást legkésőbb augusztusban le kell zárni, de a PSZÁF általában hamarabb végezni szokott az ilyen ügyekkel. Az eljárás tudomásunk szerint többszörös megtévesztést vizsgál: egyfelől azt, hogy nem volt kellő tájékoztatás a szolgáltatás emelt díjas jellegéről – sőt, a kék vonal név megtévesztő módon éppen ezzel ellenkező érzeteket sugallt –, ráadásul, bár azt sugallták, hogy kölcsönt nyújtanak, a Blue Financial Ltd. nem is pénzügyi szolgáltató, hanem csak közvetítő cég.
Amellett nem is magyar vállalkozás. A cég ugyanis hazánkban nincs bejegyezve, a doménregisztráció tanulsága szerint a besztercebányai székhelyű B.K. Finance s.r.o. a kekkolcson.hu tulajdonosa, a szlovákiai cégnek pedig egy cseh vállalkozás az anyavállalata. És hogy annak nem a magyarokat gyűlölő öreg Vodička árkász leszármazottai a tulajdonosai, kiderül abból: nemcsak nekünk tartogatják fenn a csodás hitel lehetőségét, hanem saját honfitársaiknak készített weblapjuk is akad.