Az utasok jól is járhatnak a Malév-csőddel
További Magyar cikkek
Az utasoknak összeségében jól jön a Malév csőd? Örülhetnek, hogy olcsóbbak lesznek a jegyek, vagy inkább bosszankodhatnak, hogy sok célpontra nem fognak tudni Budapestről repülni?
A fő irányvonalak le lesznek fedve, szerintem még jobban is, mint korábban. A nagyobb versenyhelyzet miatt kedvezőbben fognak alakulni a jegyárak, a magyar utasok szempontjából várhatóan csak olyan kevésbé fontos útvonalak esnek ki, mint a balkáni régió. Innét vagy ide ugyanis döntően átszálló utasok vittek. De az is elképzelhető, hogy más nemzeti légitársaság indít járatot. Szabadon lehet repülni azon országok körében, akik csatlakoztak a Nyitott Égbolt szerződéshez. Egyébként pedig az adott országok közötti kétoldalú légügyi megállapodások szabályozzák a repülési jogokat.
A Ryanair nagy lendülettel próbálja kiszorítani a Wizz Air-t. Mi lehet a Wizz Air (WA) versenyelőnye itthon?

Természetesnek tekinthető, hogy egy ilyen helyzetre nagyon sok légitársaság reagál. Órákon belül több széket jelentettek be, mint ahány szék eltűnt a Malév kiesésével. Nagyon úgy tűnik, hogy ez az átmenet lényegesen kedvezőbben alakul, mint amire bárki számított volna. Mi nyolc éve vagyunk jelen Magyarországon és azóta folyamatosan növekszünk. Hosszú távon köteleztük el magunkat, a fejlődésünk töretlen, és nem jövünk-megyünk aszerint, hogy a szél hogyan fúj. Úgy gondolom, hogy jobban értjük a piac igényeit, a régió fogyasztóit, jobban tudunk igazodni ezekhez. Nyolc országban 15 bázissal vagyunk jelen, ahol versenyben vagyunk többek között a Ryanairrel is, mindenhol mi vagyunk a vezető diszkont légitársaság, ahol már megalapozott üzletünk van. A történelmünk, az elkötelezettségünk miatt, amiatt hogy ezt a céget magyarok alapították és a menedzsment döntő része a mai napig magyar, Magyarország számunkra sokkal több, mint egy piac.
Tegnap a Ryanair-vezér azt mondta, hogy senki ne hagyatkozzon a veszteséges WA-ra, mert be fognak csődölni, pénzügyi adatai ráadásul nem is nyilvánosak. Mit lehet tudni ezekről a mutatókról?
A WA egy privát cég, nem vagyunk kötelesek a pénzügyi adatainkat nyilvánosan értékelni. Ezek egyébként publikusak, beszámolási kötelezettségünk nekünk is van. Mi azonban azt az álláspontot alakítottuk ki, hogy amíg privát cég vagyunk, addig ezeket az adatokat nem kommunikáljuk és nem is véleményezzük. A cég nem veszteséges, a pénzügyi teljesítményünk kifejezetten erős, úgy látjuk, hogy a lehetőségeink megvalósíthatók lesznek. A cég a saját pénzéből tudja a növekedését finanszírozni.
Tavaly közel 25 százalékkal nőtt a bevételünk, az utasforgalom 15 százalékkal nőtt, az idén is két számjegyű növekedést várunk mindkét téren. A cég a megtermelt jövedelmet még mindig befekteti, ezért tudunk a piacnál lényegesebben gyorsabban nőni. Ha megnézi a légiközlekedés mai fejlődését, akkor stagnálás látható, illetve bizonyos időszakokban csökkenés, mi növekszünk.
A Ryanair tegnap bejelentette, hogy megállapodtak az állammal? Miről szokás ilyenkor megállapodni?
Különböző marketingtevékenységekre, új utak nyitására rendelkezésre állnak bizonyos pénzügyi alapok, de hogy pontosan miről állapodtak meg, azt ők tudnák megmondani. Mi úgy gondoljuk, hogy igazán nem szükséges az, hogy az állam jelentős összegekkel támogassa ezt az átmeneti időszakot. A piac önszabályozó mechanizmusai elrendezik ezt a kérdést, semmi szükség arra, hogy az állam komoly forrásokat mozgósítson a kialakult helyzet kapcsán.
Elképzelhető, hogy más fapados is beállít a Ryanair után?
Nem szeretnék spekulálni. A piac organikus és dinamikus, tehát bármi megtörténhet, de úgy tűnik, hogy aki be akart lépni, az már megtette az első lépéseket.
Sokat támadják amiatt, hogy volt Malév-vezérként feljelentette a céget.
Mi nem jelentettünk fel senkit. Olyan versenytorzító praktikákat láttunk, ami miatt úgy gondoltunk, hogy élünk a törvény adta jogunkkal és egy Európai Bizottsági vizsgálatot kezdeményezünk. Ezek után a folyamatok maguktól mentek előre. A cégünknek az a szerepe, hogy biztosítsa, hogy a piacon mindenkinek egyenlő feltételei legyenek, ne legyen diszkrimináció. Minden szereplő a törvény szellemében kell cselekedjen.
A legújabb front Önök ellen, hogy Oszkó Péter az igazgatóság tagja lett.
Oszkó 2011 áprilisában lett megválasztva a WA Holding Zrt. igazgatóságába. Ez egy klasszikus holding vállalat a WA csoportban. Jogilag ez különálló jogi entitás, amit a vállalat menedzsmentje irányít. Oszkó kinevezése szakmai háttere, tapasztalatai és pénzügyi ismeretei alapján történt, a munkájával elégedettek vagyunk. Erről mást nem szeretnék mondani.
De miniszterként elég jól kellett ismerje a visszaállamosított Malév helyzetét. Ő ugyan azt mondta, hogy ezek soha nem kerültek szóba az üléseken. Ezek szerint direkt kérték, hogy ne hasznosítsa az információit?
Egy rendes igazgatóság úgy működik, hogy aki bármilyen kérdésben személyesen érintett, akkor annak a témának a tárgyalásán nem vesz részt. Ahol bármilyen érdekkonfliktus lehet, az érintett nincs is ott. Ehhez az elvhez tartottuk és tartjuk magunkat, más tagok esetén is. Az objektivitás érdekében mindig így járunk el.
Tehát kiküldték, amikor szóba jött a Malév?
Ez az igazgatóság soha nem tárgyalta a Malév kérdését.
Mennyi az esélye a Malév újraéledésének? Mennyi pénz kellene hozzá?
Ennek a kérdésnek a megítélése nem rám tartozik, akik úgy gondolják, hogy ez egy jó üzlet, azok biztosan tudják, hogy miért gondolják így. Egy dolgot viszont érdemes mindenkinek figyelembe venni. A piac nagyon gyorsan reagál az újonnan kialakuló helyzetekre. Múlt hét pénteken reggel a Malév bejelentette a megállását, délután kettőre már több mint hárommillió új széket jelentettek be éves szinten. Gyakorlatilag nyolc óra alatt több kapacitás jött be a piacra, mint amennyi kiesett.
De mi az az összeg ami alatt meg sem érdemes próbálkozni egy új Malévval?
100 millió eurós nagyságrendről beszélünk egy új légitársaság megalakításánál. Azok a költségszintek, amelyek kritikusak egy légitársaság üzemeltetésével kapcsolatban, például az üzemanyag, azok jelentősen megemelkedtek az utóbbi tíz évben. 2003 körül 30 dollár volt az olaj hordónkénti ára, most 110-120 dollár magasságában van. A belépés korlátai megemelkedtek. Ráadásul ma már sokkal nagyobb a verseny a légiközlekedési piacon, mint volt tíz évvel ezelőtt. Egy új légitársaság megalakításához legalább három hónapra van szükség, de inkább egy hat hónapos időintervallumról lehet beszélni onnantól, hogy a pénzügyi források rendelkezésre állnak.
Hány Malév dolgozót vesz át a cégük?
Ezt nehezen tudnám megsaccolni. Amit érdemes tudni, hogy nálunk lényegesen több magyar pilóta repül, mint ahányat Budapesten állomásoztatunk. Az újabb felvételeknél is ez az irányelv érvényesülni fog, ami százas nagyságrendű munkavállaló felvételét jelenti.

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Fehér Ház: Közeleg a modern amerikai történelem egyik legfontosabb napja
Az új szabályozásról már korábban kiderültek különböző részletek.
április 1., 21:07
- Gazdaság
Szauron szemeként vetül a NAV figyelme a leggazdagabbakra, ám egy gyűrűnél többet keresnek
A szakma szerint nem baj, ha tisztul a piac, és csak a profi szolgáltatók maradnak.
4 órája
- Gazdaság
Gyógyszergyártók az Indexnek: bízunk Orbán Viktor szavában, nem számítunk újabb extra sarcra
Pénzt nem kér a magyar stratégiai pillér a kormánytól, de van, amit igen.
április 1., 13:24
- Mindeközben
Véres jelenetekben nem lesz hiány a M3GAN 2.0-ben, aminek megkaptuk az új előzetesét
50 perce
- Mindeközben
Sydney Sweeney és Emily Ratajkowski közös reklámkampányban látható, teljesen felkavarták az állóvizet
2 órája
- Gazdaság
40 milliárd dolláros befektetéssel fejlesztené az OpenAI mesterséges intelligenciáját
A befektetéssel megduplázná értékelését a cég.
április 1., 17:13
- Gazdaság
Elkezdődött, amire mindenki várt a lakáshitelekkel kapcsolatban
A 5-ös szám bűvköréből lőnek a bankok a fiatalokra.
április 1., 15:35
- Gazdaság
Emiatt fájhatott tavaly Orbán Viktor feje: ekkora mínuszt hozott össze az állam
Az emelt hiánycélt sem sikerült tartani.
április 1., 08:37
- Címlapon
Itt a fordulat az időjárásban, akár 20 fok is lehet
Egy darabig viszont még maradnak a hajnali mínuszok.
3 órája
- Gazdaság
Márciusban is folytatódott az ingatlanpiac felívelése
Februárhoz képest 7 százalékos növekedés történt.
április 1., 15:09
- Gazdaság
Több száz millió eurós bírságot kaptak az autógyártók kartellezésért
A gyártók 15 évig működtek együtt az autók újrahasznosításával kapcsolatban.
április 1., 21:26
- Gazdaság
Érkeznek az olcsóbb használt termékek, erről mindenkinek érdemes tudnia
Szilágyi Gábor, a MediaMarkt ügyvezető igazgatója szerint jók a szektor kilátásai.
április 1., 11:50
- Mindeközben
40 év különbséggel lett szépségkirálynő anya és lánya, már-már megtévesztő a hasonlóság közöttük
5 órája
- Gazdaság
Benyújtották az ATM-ekről szóló törvényjavaslatot, az önkormányzatokra is nagy feladat hárul
Össze is foghatnak egymással a bankok.
április 2., 08:20
- Gazdaság
Matolcsy György az Indexnek: Az ÁSZ jelentései nem felelnek meg a tényeknek
A volt jegybankelnök szerint az alapítványi vagyon értéke meghaladja az 500 milliárd forintot.
március 31., 08:00
- Mindeközben
Schumacher Vanda is belekeveredett Nemazalány és Fenyvesi Barna megcsalási botrányába, kiborult a bili
tegnap, 21:50
- Címlapon
Nyolcan költöztek be egy plázába, négy évig észre sem vették őket
Befalaztak egy részt, és oda jártak PlayStationnel játszani.
6 órája
- Gazdaság
Kiderült, mi aggasztja leginkább a magyarokat
Tízből hat válaszadó szerint az infláció napjaink legaggasztóbb fejleménye.
április 1., 06:24
- Gazdaság
Most Orbán Viktor álmáról szavazhatnak az országgyűlési képviselők
A kormányfő már korábban bejelentette, hogy hamarosan érkezik ez a javaslat.
március 31., 16:40
- Címlapon
Elon Musk orvosi előírásra lett rendszeres drogfogyasztó
A milliárdos elmondta, sokkal hatékonyabbnak érzi magát a szertől.
3 órája
- Gazdaság
Több frissen elkészülő út is fizetőssé válhat a jövőben
Összesen 81 kilométernyi út lenne díjköteles.
április 1., 21:42
- Címlapon
Megvert egy diákot a kollégiumi nevelőtanár Borsodban, az iskola vezetése a fiatalt hibáztatja
A fején és a karján is zúzódások keletkeztek.
2 órája
- Mindeközben
Belecsapott a villám egy 30 éves nőbe, a lehető legbizarrabb módon változott meg az élete
tegnap, 20:04
- Mindeközben
Keanu Reevest egy budapesti étteremben kapták lencsevégre, de alig lehet ráismerni
tegnap, 18:18
- Gazdaság
Tízezreket érintő új protokoll született az egészségügyben
Az egészségbiztosító ellenőrizni fogja, hogy ezeket az elvárásokat betartják-e az intézmények.
április 2., 09:11
- Gazdaság
A Ferrari megkezdte az áremelést az amerikai autóvámok hatására
Mindössze három modellcsalád ára marad változatlan.
március 31., 10:40
- Gazdaság
Fontos határidőről figyelmeztet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Legegyszerűbb online elintézni ezt a feladatot.
március 31., 15:26
- Gazdaság
Nagy Márton az Indexnek: A magyar államnak érdemes eladnia a részesedését a bankholdingban
Tőzsdére készül a második legnagyobb magyar bank.
március 31., 12:20
- Mindeközben
Egy nő 100 napig ugyanazt a ruhát hordta, ki sem mosta, és rájött egy fontos dologra
tegnap, 16:00
- Gazdaság
Megjött a legfrissebb adat: az átlagkereset több mint 10 százalékkal nőtt
A bruttó mediánkereset 539 500 forint volt, 9,3 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.
március 31., 09:08
- Gazdaság
Olyan új törvényen dolgozik a kormány, amely meghatározza Magyarország szerepét a világban
Szó szerint a jövőnk a tét.
március 31., 11:40
- Gazdaság
Bevallotta a kormány, rengeteg pénzt akarnak elkölteni
Módosítják a gazdasági növekedéssel kapcsolatos kilátásokat.
március 31., 11:48
- Gazdaság
A benzin ára emelkedik, a gázolajé csökken a kutakon
A változások már kedden életbe léphetnek.
március 31., 10:31
- Címlapon
Felfoghatatlan sportszerűség: Ovecskin nem akarta üres kapus góllal megdönteni Gretzky rekordját
Majd vasárnap, az Islanders ellen.
6 órája