Ötödével kevesebb sztrádamatricát vettünk
Az idei első másfél hónapban több mint 1,5 millió e-matricát vásároltak az úthasználók, ez a tavalyi azonos időszaki eladási mutatókhoz képest 20, a 2010-es adatokhoz képest pedig 15 százalékos csökkenést jelent − ugyanakkor minden évben január és február hónapokban a legkisebb a forgalom a gyorsforgalmi utakon − tájékoztatta a Napi Gazdaságot az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK). Az értékesítési adatok összehasonlításához emellett számos egyéb tényezőt − például az időjárási viszonyokat vagy az üzemanyagárakat − is figyelembe kell venni.
Miközben összességében csökkent az eladott e-matricák száma, több díjkategóriában a korábbi évekkel összehasonlítva emelkedés figyelhető meg. Az éves matricáknál például háromszázalékos az éves szintű emelkedés az idén, február 15-ig több mint 220 ezer ilyet vásároltak az autósok. Ugrásszerűen − több mint 20 százalékkal − emelkedett a havi e-matricát vásárlók száma: 2010 első másfél hónapjában csaknem 110, tavaly 123, idén pedig már több mint 150 ezer darabot adtak el. A kategória legnagyobb bővülését a jellemzően személyautóra szóló D1 kategóriában tapasztalta az ÁAK.
A legnagyobb változás természetesen a heti vignetták értékesítésében következett be, mivel január 1-jétől megszűnt a négynapos változat. Személyautókra a legrövidebb időszakra szóló egyhetes e-matrica a korábbi négynapos duplájába kerül. Szakértők emiatt a vásárlások átrendeződésére számítanak; az is elképzelhető, hogy csökken a matricaforgalom, vagyis az autósok egy része áttér a nem fizetős főutakra, növelve ezzel a balesetveszélyt.
Az ÁAK adatai szerint a korábbi években átlagosan mintegy 950 ezer négynapos matricát adtak el február közepéig, idén a heti vignettából több mint 736 ezer kelt el, szemben a tavalyi 102, illetve a 2010-es 85 ezerrel. A heti matricából is a D1 kategóriában váltották ki a legtöbbet, 731 ezer darabot.
A Napi számításai szerint „megérte” az ÁAK-nak és így közvetetten az államnak a négynaposról hetire átállás. Utóbbi matricából ugyan lényegesen kevesebb fogyott az idei első másfél hónapban, összességében azonban magasabb bevételre − körülbelül 2,2 milliárd forintra − tett szert az ÁAK a 736 ezer hetijegy eladásából. A négynapos és heti vignetták értékesítése tavaly mintegy 1,8 milliárd forint bevételt jelentett február közepéig.