Előre csalók, szennyezők!
További Magyar cikkek
Idén először egyenesen a központi költségvetésbe kerülnek a bírságbevételek. Ez azért lehet jó megoldás, mert így megszűnik a hatóságok közvetlen érdekeltsége a minél nagyobb bírságbevételben és remélhetőleg csak a szakmailag indokolt bírságokat fogják kiszabni.
Az lehet viszont rossz oldala, hogy így csökken az egyes hatóságok ösztönzése arra is, hogy kiszabják a jogos bírságokat. Ezzel nő a korrupció kockázata, mivel hiába bírságol egy szervezet jogosan és hasznosan, általában komoly konfliktusokat is felvállalva, nem kapnak plusz pénzt, azaz nem lesz nagyobb költségvetésük – így pedig a jogosnál kevesebb bírságot oszthatnak ki.
Mindenesetre számunkra az mindenképpen előny, hogy így már pontosan átláthatjuk, hogy mennyire kell szabálytalanul élnünk ahhoz, hogy teljesüljön az idei költségvetés. A költségvetési törvényben ugyanis tételesen, 100 ezer forintos nagyságrendig levezetve szerepel, hogy az egyes közigazgatási szerveknek és hatóságoknak mennyi bírságbevételt kell teljesíteniük a különböző bírságnemekből.
Természetesen akkor járnánk a legjobban, ha mindenki kiszámíthatóan betartaná a törvényeket. Ugyanakkor érdemes azt is figyelembe venni, hogy az állam rövidtávú céljaira komoly hatása lenne, ha drasztikusan csökkene a mondjuk környezetszennyezés vagy a gyorshajtások száma. 33 milliárd forintot várunk a bírságokból, ami több mint az összes ökoadó bevétel vagy az új debreceni és a fradi stadion ára együtt.
A kitűzött cél alapján egy négy tagú családnak átlagosan havi 1100 forint bírsággal kéne hozzájárulnia a stabil államhoz. Persze ez a számítás nem pontos. Egyfelől azért, mert tízmillió magyarral számoltunk, holott már kevesebben vagyunk – és persze egy csecsemő általában nem tud törvénysértő módon szerencsejátékot szervezni vagy áthágni a felszín alatti vízvédelmi szabályokat –, másfelől azért, mert csak magyarokat vettünk számításba. Holott köztudott, hogy például a közúti ellenőrzéseken előszeretettel osztják a büntetéseket a magyar utakat használó külföldieknek is.
Gyászos teljesítmények
Az első negyedév végén azonban az derül ki, hogy komoly bajban vagyunk a bírságokat illetően. Gyakorlatilag sehogy sem állunk szabálytalankodással, eddig 3,3 milliárd forint folyt be az államkasszába, ami csak az évre tervezett összeg 10 százaléka. Bár az egyes bírságtípusok nem feltétlenül időarányosak, azért látszik, hogy egyes nagyobb tételek teljesüléséhez sürgősen változtatnunk kell eddigi törvénytisztelő hozzáállásunkon.
(A cikk a táblázat után folytatódik.)
Bírságbevételek (NGM adatok, millió forintban) | Előirányzat | 2012. I-III.hó | Teljesítési arány |
I. ORSZÁGGYŰLÉS | |||
A Közbeszerzések Tanácsának bírságbevételei | 133,30 | 0,00 | 0,00% |
VI. BÍRÓSÁGOK | |||
Bíróságok bírságbevételei | 3 873,40 | 527,94 | 13,63% |
VIII. Magyar Köztársaság Ügyészsége | |||
Ügyészség bírságbevételei | 3,50 | 38,05 | 1087,23% |
X. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM | |||
KIM bírságbevételek | 206,80 | 0,00 | 0,00% |
XII. VIDÉKFEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM | |||
Erdővédelmi és erdőgazdálkodási bírság | 200,00 | 17,86 | 8,93% |
Földvédelmi bírság | 50,00 | 0,07 | 0,14% |
Halvédelmi és halgazdálkodási bírság | 40,80 | 0,46 | 1,12% |
Vadvédelmi és vadgazdálkodási bírság | 30,00 | 1,47 | 4,90% |
Légszennyezési bírság áthúzódó befizetése | 1,00 | 0,01 | 1,30% |
Veszélyes hulladék bírság | 15,00 | 2,59 | 17,24% |
Zaj- és rezgésvédelmi bírság | 15,00 | 3,96 | 26,40% |
Természetvédelmi bírság | 25,00 | 4,95 | 19,79% |
Szennyvíz bírságok áthúzódó befizetése | 0,20 | 6,91 | 3453,79% |
Emisszió kereskedelmi bírság | 22,50 | 0,00 | 0,00% |
Felszín alatti vízvédelmi bírság | 3,10 | 0,00 | 0,00% |
Hulladék gazdálkodási bírság | 456,50 | 9,65 | 2,11% |
IPPC Bírság | 53,00 | 1,22 | 2,30% |
Levegővédelmi bírság | 37,70 | 2,31 | 6,12% |
Ózonvédelmi bírság | 0,50 | 0,04 | 7,00% |
Vízjogi fennmaradási bírság | 10,20 | 5,88 | 57,64% |
Vízvédelmi bírság | 666,70 | 1,85 | 0,28% |
Növényvédelmi bírság | 303,20 | 0,00 | 0,00% |
Takarményellenőrzési bírság | 25,60 | 0,00 | 0,00% |
Élelmiszer-ellenőrzési bírság | 309,40 | 0,00 | 0,00% |
Élelmiszerlánc felügyeleti bírság | 152,90 | 0,00 | 0,00% |
Talajvédelmi bírság | 17,90 | 0,00 | 0,00% |
Nitrátszennyezési bírság | 3,40 | 0,00 | 0,00% |
Növénytermesztési minőségvédelmi bírság | 1,10 | 0,00 | 0,00% |
Borminősítési minőségvédelmi bírság | 30,90 | 0,00 | 0,00% |
Bor forgalomba hozatali járulék mulasztási bírság | 64,10 | 0,00 | 0,00% |
Állatvédelmi bírság | 0,10 | 0,01 | 10,00% |
Beszerzési ár alatti értékesítés bírsága | 36,30 | 0,00 | 0,00% |
Tisztességtelen forgalmazói magatartás bírsága | 950,90 | 0,00 | 0,00% |
Eljárási bírság | 82,80 | 3,67 | 4,43% |
Mulasztási bírság | 10,50 | 0,00 | 0,00% |
Földhasználati bírság | 0,00 | 0,00 | - |
XIII. HONVÉDELMI MINISZTÉRIUM | |||
HM bírságbevételek | 0,30 | 0,00 | 0,00% |
XIV. BELÜGYMINISZTÉRIUM | |||
Objektív felelősségből származó közigazgatási bírságbevétel | 16 000,00 | 1 501,82 | 9,39% |
Katasztrófavédelmi és egyéb bírság bevételek | 142,80 | 20,85 | 14,60% |
Építésügyi bírság | 850,00 | 0,00 | 0,00% |
Szabálysértési és egyéb bírság bevételek | 1 049,10 | 406,26 | 38,72% |
XV. NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM | |||
Szerencsejátékok szervezésével kapcsolatos díj- és bírságbevételek | 4 300,00 | 371,25 | 8,63% |
Munkavédelmi bírság | 200,00 | 0,00 | 0,00% |
Engedélyezéssel kapcsolatos bírságok | 15,00 | 0,44 | 2,91% |
Eljárási bírság | 0,00 | 0,00 | - |
Helyszíni szabálysértési bírság | 0,00 | 0,00 | - |
XVI. NEMZETI ADÓ- ÉS VÁMHIVATAL | |||
NAV Közúti bírságbevételek | 544,60 | 93,71 | 17,21% |
Pénzmosás elleni bírságbevétel | 0,40 | 0,00 | 0,00% |
XVII. NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM | |||
NFM Közúti bírságbevételek | 200,00 | 59,11 | 29,56% |
Bányászati bírság | 0,00 | 1,88 | - |
Magyar Energiahivatal bírságbevételei | 0,00 | 0,00 | - |
Munkavédelmi bírság | 0,00 | 0,10 | - |
XX. NEMZETI ERŐFORRÁS MINSIZTÉRIUM | |||
NEFMI bírságbevételek | 154,60 | 0,00 | 0,00% |
XXX. GAZDASÁGI VERSENYHIVATAL | |||
GVH bírságbevételek | 1 151,00 | 199,10 | 17,30% |
Összesen | 32 441,10 | 3 283,39 | 10,12% |
Csak magunkat okolhatjuk például a legjelentősebb bírságforma, az „objektív felelősségből származó közigazgatási bírságbevétel" alacsony számai miatt. Ez szigorúan hangzik, de az ide tervezett 16 milliárd forint lényegében a közúti közlekedési szabálysértéseket jelenti. Idén alig volt hó vagy eső, tehát eddig indokolatlanul óvatoskodóan vezettünk, de bele is kell taposni a gázba, ha a hátralévő időben még 14,5 milliárddal szeretnénk hozzájárulni a költségvetési trendforduláshoz.
A rekordokat döntő üzemanyagárak kétségkívül nem kedveztek az autózásnak, de ez nem lehet mentség azoknak, akik tenni is akarnak a pénzügyileg megalapozott költségvetésért. Egy tilosban parkolás 15-30 ezer forint és nem kerül benzinbe, de bőven lehet biciklivel vagy gyalogosan is látványosan szabálytalankodni. Az jóval drágább, ha az államnak kell fa mögé tenni vagy útfelújítás után ottfelejteni a harmincas táblát.
Az erre a tételre betervezett 16 milliárd forint egyébként meglehetősen hasraütés-szerűnek tűnik, mivel tavaly és tavalyelőtt is pontosan ennyi szerepelt a költségvetésben. Persze annak sem kell kétségbeesnie, aki nem autózik, marad elég tér mindenkinek, hogy szabálytalankodjon a hiánycél teljesülésért.
Szervezhetünk például ultipartikat óriási alappal vagy kiadhatunk illegális sorsjegyeket. Úgy néz ki, hogy a kormány keményen megdolgozza a szerencsejáték üzemeltetőket, először megemelte a nyerőgépek adóját, majd még 4,3 milliárd forintnyi díjat és büntetést is beszedne tőlük. Azonban jelenleg katasztrofálisan állunk, 400 millió sem jött össze eddig. Nem tudni, hogy ebből mennyi díj és mennyi a bírság, de legalább látszik, hogy van élet a gyorshajtáson túl is.
Az is könnyen észrevehető, hogy a bíróságok által kiszabott bírság komoly összeg még, ám jelentős a lemaradásunk. Nem valószínű, hogy a bírók szezonálisan osztogatnák a pénzbüntetéseket, ezért vagy nem gondolnak eleget a költségvetésre, vagy a vétkesek inkább leülik a büntetést.
Kevés kiugró siker akad. Milliárdos tétel a BM szabálysértési bírság kategóriája, ebben szerencsére jól állunk, áprilisra megvan az éves terv majdnem fele. Az egyes hatóságok átvehetnék az ügyészség módszereit is, mivel ők egy szempillantás alatt megtermelték az egész évre előirányzott bírságbevétel tízszeresét. Megörülhetnénk a szennyvíz bírságok áthúzódó befizetésének több mint 30-szoros túlteljesítésének is, ám ez sajnos jellegéből adódóan inkább hányaveti tervezést jelenthet. Az pedig az olajozottan működő állami gépezet sikere, hogy teljesen tisztán mentek a közbeszerzések, feltehetőleg épp úgy, mint eddig.
Kis pénz is pénz
A táblázatból jól látszik, hogy elképesztően sokat kellene még szemetelnünk. Aki csomagban gondolkozik, az közben a talajt, a levegőt és a vizeket is szennyezheti, hiszen az államkasszának még több mint egymilliárd hiányzik ilyesmikből. Idén még el sem kezdtünk tisztességtelenül forgalmazni és élelmiszerbírságokból sem jött be egy fillér se - különösen, hogy nemrég csak a Nagyi négy tojásos tésztájából lett kispórolva három is.
A borpancsolóknak definíciószerűen nem kell megvárniuk a szüretet, ezért felelősebben viselkednének, ha nem év végén dobnák piacra az árut, amikor már mindenki aggódik a hiányzó százmillió miatt. A késlekedés miatt egyelőre szégyellhetik magukat azok is, akik törvénysértő építkezéseket terveznek - a válságban lévő építőipar szereplői mellett Matolcsy is vádló szemekkel tekinthet rájuk. Példát vehetnének azokról, akiknek sikerült szabálytalanul bányászni vagy munkavédelmi kihágásokat ejteni, pedig velük nem is számoltak.
De nem dőlhetnek elégedetten hátra az állatkínzók, fatolvajok, pénzmosók vagy a kartellezők sem, nem lennénk a helyükben ugyanis, ha miattuk úszna el az idei fegyelmezett költségvetésünk.